ترندهای روز

بزرگترین «حمله کوسه‌ها به انسان‌ها» چگونه اتفاق افتاد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در ۲۸ ژوئیه ۱۹۴۵، کشتی جنگی ایندیاناپولیس، بخشی از ناوگان جنگی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم، گوام را بدون اسکورت به سمت خلیج لیته در فیلیپین ترک کرد تا در آماده سازی برای تهاجم متفقین به ژاپن، به نبرد کشتی آیداهو بپیوندد. .

در ۲۹ جولای، هوا آرام بود و ایندیاناپولیس با سرعتی در حدود ۱۷ گره دریایی از میان امواج اقیانوس بیکران عبور می کرد. با غروب خورشید، ملوانان مشغول ورق بازی و کتاب خواندن بودند. برخی نیز با کشیش کشتی، پدر توماس کانوی صحبت کردند.

تصویری از نیروی دریایی ایندیاناپولیس در طول جنگ جهانی دوم

اندکی پس از نیمه شب ۳۰ ژوئیه، یک اژدر ژاپنی به ایندیاناپولیس اصابت کرد، جلوی سمت راست او را درید و یک تانکر حاوی ۳۵۰۰ گالن سوخت را به آتش کشید. سپس یک اژدر دیگر از همان زیردریایی در نزدیکی مرکز کشتی اصابت کرد و مخازن سوخت و پودر را منفجر کرد و باعث زنجیره ای از انفجارها شد که در نهایت کشتی را به دو نیم کرد.

کشتی همچنان با سرعت ۱۷ گره دریایی در حال حرکت بود، اما آب به سرعت وارد آن شد و تنها در ۱۲ دقیقه غرق شد. از ۱۱۹۶ نفری که در کشتی بودند، حدود ۹۰۰ نفر در آب افتادند و زنده ماندند. اما این تازه شروع مشکلات آنها بود.

با طلوع خورشید در ۳۰ جولای، بازماندگان در آب شناور بودند. قایق های نجات خیلی کم بود. بازماندگان به جستجوی مردگان پرداختند و جلیقه های نجات آنها را درآوردند. اما کابوس واقعی تازه شروع شده بود. اکنون علاوه بر گرما و تشنگی، باید از خود در برابر حملات کوسه محافظت می کردند.

لوئیس هینز، افسر ارشد پزشکی کشتی، بعداً به یاد می آورد: “تنها کاری که می توانستم انجام دهم این بود که توصیه کنم و سعی کنم مردان را از نوشیدن آب نمک بازدارم.” وقتی امید و آب و غذا از آنها سلب شد، جوانان کم تجربه آب نمک نوشیدند و خیلی زود مردند. بعد از نوشیدن آب دریا اسهال می‌گرفتند، بعد کم‌آبی می‌شدند و در نهایت به حالت جنون می‌رفتند».

برخی از خدمه ایندیاناپولیس در طول جنگ جهانی دوم

کوسه ها به دلیل صدای انفجار، غرق شدن کشتی و حرکت و خون در آب به این منطقه کشیده شدند. اگرچه بسیاری از گونه‌های کوسه در آب‌های آزاد اقیانوس آرام زندگی می‌کنند، تعداد کمی از آنها به اندازه نوک سفید اقیانوسی نسبت به انسان تهاجمی هستند. کارشناسان عموماً موافق هستند که ملوانان ایندیاناپولیس قربانی کوسه‌های نوک سفید اقیانوسی و شاید کوسه‌های ببری بودند. این حادثه به یکی از بدترین حملات کوسه شناخته شده در تاریخ تبدیل شده است.

لاول کاکس بازمانده در سال ۲۰۱۳ گفت: “هر چند وقت یکبار، مثل رعد و برق، یک کوسه مستقیماً بالا می آید و یکی از ملوان ها را می گیرد و آنها را به داخل آب می کشد.” یکی از آنها به سمت من آمد و ملوانی را گرفت که کنار من فقط فریاد کسانی که بلعیده می شدند به گوش می رسید».

در ابتدا، کوسه ها بیشتر به اجسام شناور حمله می کردند. اما مبارزه بازماندگان در آب، کوسه های بیشتری را به سمت آنها جذب کرد.

از آنجایی که کوسه ها توجه خود را بر روی موجودات زنده متمرکز کردند، بازماندگان به این نتیجه رسیدند که شانس بیشتری برای زنده ماندن در گروه های بزرگتر دارند. کسانی که در لبه گروه یا به تنهایی در آب بودند بیشتر مورد حمله قرار می گرفتند. وقتی کسی می میرد، بازماندگان جسد را می بردند، به این امید که با قربانی کردن جسد از حمله کوسه جلوگیری کنند.

تعدادی از بازماندگان ایندیاناپولیس در حال انتقال به بیمارستان هستند

بسیاری از ملوانان از ترس فلج شده بودند و حتی نمی توانستند از جیره ناچیزی که از کشتی گرفته بودند استفاده کنند. یکی از گروه نجات یافتگان اشتباه کرد و قوطی گوشت را باز کرد. اما قبل از اینکه طعم آن را بچشند، بوی گوشت دسته ای از کوسه ها را به سمت آنها کشاند. ملوانان برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه ای سهمیه گوشت خود را دور ریختند.

با گذشت روزها، به نظر می رسید که شانس نجات کمتر می شد. صدها نفر از بازماندگان از گرما و تشنگی جان باختند یا دچار توهماتی شدند که آنها را وادار به نوشیدن آب نمک از دریا کرد. کاری که بر اثر مسمومیت با نمک باعث مرگ شد. کسانی که با آب دریا تشنگی خود را رفع کردند، به حالت هذیان درآمدند، کف از دهانشان بیرون آمد و زبان و لبشان متورم شد. آنها اغلب به اندازه کوسه های زیر آب برای سایر بازماندگان تهدید بودند. بسیاری از آنها دوستان خود را به زیر آب کشیدند و باعث غرق شدن آنها شدند.

حدود ساعت ۱۱ صبح روز ۲ آگوست، در چهارمین روز حضور بازماندگان در آب، یک هواپیمای نیروی دریایی که از بالای سر خود عبور می کرد، ملوانان محبوس شده در آب را مشاهده کرد. خلبان درخواست کمک کرد و ظرف چند ساعت هواپیمای دیگری به محل بازگشت و قایق های نجات و تجهیزات نجات را انداخت.

لاشه ایندیاناپولیس، در سال ۲۰۱۷ کشف شد

اندکی پس از نیمه شب سوم آگوست، کشتی نجات از راه رسید و آخرین بازماندگان را از آب نجات داد. از ۱۱۹۶ خدمه، تنها ۳۱۶ نفر زنده ماندند. تخمین زده می شود تعداد افرادی که در اثر حملات کوسه کشته شده اند از چند ده تا بیش از ۱۵۰ نفر متغیر است. اگرچه کوسه ها نقش زیادی در داستان ایندیاناپولیس بازی می کنند، اکثر ملوانان در اثر گرمازدگی، کمبود غذا و آب، جراحات ناشی از انفجار، خستگی جان خود را از دست دادند. و علل دیگر امروزه از غرق شدن ایندیاناپولیس به عنوان یکی از مرگبارترین بلایای دریایی در تاریخ آمریکا یاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا