اخبار اقتصاد ایران

مناطق آزاد در دولت چهاردهم؛ دبیر شورایعالی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

مناطق آزاد در سه سال گذشته بر لبه پرتگاه بوده اند و اساسا با مفهوم مثبت ایجاد شده در سال ۷۲ و نمونه های بین المللی، مناطق آزاد ایران در عمل منطقه آزاد محسوب نمی شوند.

افق میهن مجید صیادنورد کارشناس مناطق آزاد در یادداشتی نوشت:

در راستای توسعه سمت اداری دبیر و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در هیات دولت، اگر مرتضی الویری به عنوان دبیر رئیس جمهور که رئیس شورای عالی مناطق بود، فعالیت می کرد و مرحوم هاشمی در جلسات حضور داشتند. در دولت اصلاحات این اهمیت تنها در قالب امضای دستورات مدیران عامل توسط رئیس جمهور ظاهر شد.

از این مرحله در مناطق آزاد نسل اول (کیش، قشم، چابهار) مدیرانی منصوب شدند که توانایی کمتری برای لابی گری در توزیع پست های دولتی داشتند. از سوی دیگر به دلیل برخی اختلافات سیاسیون با مرحوم هاشمی; مناطق آزاد زندگی خصوصی او و خانواده اش تفسیر شد و دوره عدم اجرای قوانین و مقررات و تسری قوانین و مقررات داخلی به این مناطق آغاز شد.

در دوره احمدی نژاد؛ حسین صادق عابدین، محمود صلاحی و حمید بقایی; دبیران شورای عالی بودند و حکم دبیران به امضای معاون اجرایی یا معاون گردشگری می رسید. هر چند رئیس شورای عالی هیچ اختیاری به مناطق آزاد نداد، اما در دولت دوم، عامل تحریم و حضور بقایی که معاون رئیس جمهور بود، برهمینیت مجموعه مناطق به آن اضافه شد. سران دولت به عنوان مکانیزمی برای دور زدن تحریم ها.

در دولت های روحانی، مرحوم اکبر ترکان، مرتضی بانک و حمیدرضامینی; سمت منشی را داشتند. از ترک هایی که خود را مرده از کابینه و نمایندگان مجلس می دیدند تا بانک بسیار منعطف در خصوص عدم اجرای قانون توسط اعضای شورای عالی و مومنی که اولین دبیر با سابقه مدیریت یک منطقه آزاد در کنار وضعیت عجیبی که به دلیل اختلاف ترک ها با روسای دو کمیسیون مهم مجلس پیش آمد. اومده دبیرخانه!؟ و دبیرخانه زیرمجموعه وزارت اقتصاد، اتهام قاچاق کالا از طریق مناطق به داخل کشور و حضور گمرک در مبادی ورودی مناطق (طبق قانون مناطق آزاد در عرصه بین الملل و ایران) کاهش یافت. ، حوزه روابط بین الملل هستند و خارج از نظارت گمرکات کشور و این نهاد در درهای خروجی که محل ورود کالا به سرزمین اصلی است مستقر هستند، تمدید قوانین مصوب دولت و مجلس. به مناطق – بویژه تبصره ماده ۲۳ قانون برنامه ششم توسعه، عدم اجرای مزایا و معافیت‌های قانونی آنها و اخذ رأی ابطال از دیوان عدالت اداری علیه مفاد قانونی مناطق آزاد. تصویر کلی این هشت سال بود.

در دوره سه ساله شهید رئیسی رویه سابق تغییر کرد!؟ اگر پیش از این، مدیران باقی مانده از سبد مدیریتی ارشد گروه برنده (رئیس جمهور یا مجلس) سهم دبیرخانه و مدیرعاملی مناطق بودند، در این دوره از انتخابات سطل بازیافت ویندوز کار می کرد و سعید محمد، نصراله ابراهیمی و حجت عبدالمالکی سمت دبیری را بر عهده داشتند. . از سوی دیگر از زمان روحانی موضوع دریافت حکم مشاور رئیس جمهور مهم بود و در دوران ریاست جمهوری وی به دلیل حضور دبیرخانه در وزارت اقتصاد به چالشی جدی تبدیل شد. در این مدت با همکاری دولت و مجلس!؟ شاهد تعمیم قانون مالیات بر ارزش افزوده، حضور سازمان مالیاتی، تغییر اعضا و وظایف شورای عالی مناطق، تضعیف بیش از پیش دبیر و کاهش جایگاه مدیریت بودیم. مدیران مناطق آزاد به مدیران کل دبیرخانه. یکی از عجایب روزگار ما دبیری عزیزی است که قبل از تصدی مسئولیت از وجود و کارکرد مناطق آزاد انتقاد می کرد و حضور وزیر اقتصاد که از زمان خود به تحدید محدوده فعالیت مناطق آزاد مشغول بود. در مرکز تحقیقات بود.

با این تفاصیل، در سه سال گذشته مناطق آزاد بر لبه پرتگاه بوده اند و اساساً با مفهوم مثبت ایجاد شده در سال ۷۲ و نمونه های بین المللی، مناطق آزاد ایران در عمل جزو مناطق آزاد محسوب نمی شوند.

رژیم حقوقی- حقوقی که معتبر نیست

دبیر جدید شورای عالی با «عدم اجرا» قانون نحوه اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ اصل ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه و ماده ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه دریامحور -اعلام مقام معظم رهبری- در تعارض خواهند بود.

از تمرکززدایی مناطق تا متمرکز شدن دبیرخانه شورای عالی

در عین حال، دبیرخانه شورای عالی در حوزه هیات دولت زیر نظر وزارت اقتصاد از شأن خود کاسته شده است. افزایش نقش هماهنگ کننده، ناظر و منشی! به یک سازمان عریض و طویل ملی تبدیل شده است که دارای دفاتر کل استانی است و مدیران عامل در واقع به عنوان مدیران کل استانی دبیرخانه فعالیت می کنند. از یک سو دخالت در انتصاب معاونان و مدیران، امضای تفاهم نامه و قراردادهای الزام آور برای سازمان های فعال در مناطق آزاد، ترسیم برنامه کاری برای تمامی مناطق و … از دیگر اقدامات دبیرخانه است. این در حالی است که مناطق آزاد با هدف تمرکززدایی، کاهش بروکراسی اداری از مبدا-مقصد پایتخت و تقویت نیروهای تصمیم گیری و اجرایی در نقاط مختلف کشورمان ایجاد شده است.

تنزل وضعیت مناطق آزاد از ریاست جمهوری به وزارت

چالش سوم پیش رو؛ کاهش سمت دبیرخانه شورای مناطق آزاد از نهادی زیر نظر ریاست جمهوری به وزارت اقتصاد است. در حالی که این مناطق دارای کارکردهای گردشگری، تولیدی- صنعتی، ترانزیتی-حمل ونقلی، دانشگاهی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هستند. واگذاری سمت دبیرخانه در یک وزارتخانه مشخص با توجیه پاسخگویی دبیر!؟ امکان رهگیری بازارهای بانکی، بیمه ای و بورسی که زیر نظر وزارت اقتصاد است و سایر وزارتخانه ها را بسیار سخت می کند و اساساً نهادها و وزارتخانه های عضو فوق از جایگاه برتر نسبت به اجرای قوانین و مقررات عمل می کنند. و شأن اداری سازمان ها. موضوعی که عرصه را برای هر نوع فعالیت اقتصادی از سوی سرمایه گذاران موجود و فعالان اقتصادی جدید به مرز ناممکن و تمایل به خروج از مناطق تبدیل کرده است.

در واقع فعالان اقتصادی بخش خصوصی مناطق آزاد علاوه بر سازمان‌های عامل، در زمینه بهره‌مندی از مزایا و معافیت‌های قانونی و به‌جای یک نهاد (مطابق ماده ۲۷ قانون) با دستگاه‌های شهرستانی، استانی و کشوری مواجه شده‌اند. قانون و ماده ۶۵ قانون احکام دائمی) دو یا سه نهاد نظارتی در سطح شهرستان تا سطح کشور دارند و بروکراسی اداری به جای کاهش چند برابر شده است؟!

دبیر شورای عالی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

علاوه بر موارد مندرج در دستورالعمل رئیس جمهور منتخب؛ منشی باید مستقیماً با رئیس جمهور در ارتباط باشد و مورد قبول اعضای شورای منطقه آزاد باشد. ایشان از تجربه مدیریت منطقه آزاد بهره برده اند و اینکه تعامل با بخش خصوصی برای حفظ و جذب سرمایه گذاران (ایرانی و خارجی) ضروری است؟! چرا که دخل و خرج سازمان عامل به دلیل حضور فعالان اقتصادی است و حتی حقوق مدیران و پرسنل نیز از بودجه عمومی کشور نیست بلکه برگرفته از رونق فضای کسب و کار است. اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد و حذف کلیات انجام شده و اصلاح قانون به منظور رفع ابطال های اعمال شده.

مناطق آزاد عرصه تحقق جهانی شدن است

مناطق آزاد یکی از نمادهای اصلی جهانی شدن اقتصاد است که مبتنی بر همکاری های منطقه ای، ایجاد فرصت برای تعامل با شرکت های خارجی و تلاش برای استفاده حداکثری از مزایا و فرصت های موجود است. اما در کشور ما کارکردهای عمرانی و عمرانی، طرح های پایلوت برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری در داخل، دور زدن تحریم ها و کانون قاچاق برای آنها در نظر گرفته شده است که همگی اشتباه بوده و در کنار عوامل مذکور منجر به انحراف و عدم دستیابی به اهداف

اما مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصلی ترانزیتی (به دلیل تقارن فضایی با کریدورهای بین‌المللی) و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بوده و به دلیل کارکرد ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و ژئواکونومیک، فعالیت اقتصادی در آن‌ها انجام می‌شود. در کنار معافیت‌های مالیاتی و امکان حضور شرکت‌های خارجی این توانایی را دارد که چالش تحریم‌ها را به فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده برای فعالیت‌های اقتصادی مشترک با کشورهای همسایه به‌ویژه بلوک‌هایی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای، تبدیل کند. و سازمان همکاری اکو برای کشورمان.

در نظر داشته باشیم که تمامی استان های مرزی دارای منطقه آزاد هستند که از این تعداد ۷ منطقه فعال و مابقی در مرحله استقرار هستند و از مجموع ۷ منطقه موجود، پنج منطقه دریا محور بوده و ارتباط در بستر آبراه های بین المللی یعنی قدرت یعنی اقتدار. بنابراین مهمترین سازوکار برای بهره برداری حداکثری از مزایا و فرصت های مناطق آزاد ارتقای جایگاه دبیرخانه به معاونت رئیس جمهور به منظور هماهنگی در اجرای کامل قانون و مقررات توسط نهادهای عضو شورای عالی است. از مناطق آزاد؛ در غیر این صورت، درب همان پاشنه قبلی می چرخد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا