ترندهای روز

رییس ستاد بحران کشور: پیشگیری در معدنجوی طبس پیشگیری آن طور که باید انجام نشده است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محمدحسن نامی با حضور در محل حادثه مرگبار در پاسخ به خبرنگار اعتماد آنلاین درباره پیشرفت اقدامات پیشگیرانه و امدادی از زمان فاجعه معدن یورت تا کنون، گفت: ستاد بحران پاسخگو است. برای هماهنگی کلیه واحدهایی که در مواقع بحران وارد کار می شوند. ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران تکلیف همه سازمان هایی را که باید در مواقع بحران وارد شوند مشخص کرده است اما اینکه کدام سازمان باید ابتدا وارد شود بر اساس نوع ریسک است که آن هم مشخص شده است و ما مانورها و تمریناتی را هم آماده کرده ایم زیرا در در مواقع بحران، هر چه زودتر وارد شویم، تلفات کمتری خواهیم داشت. مثلاً در زلزله و سیل اولین جسدی که وارد می شود نیروی انتظامی است، زیرا باید تمام خطوط ارتباطی به منطقه را مسدود کنند. در قانون سه مرحله مشخص شده است، اول پیشگیری که مهمترین بحث است. بعد از آن آماده سازی و مقابله و سپس بازسازی و بازپروری است. همه اهداف ما باید جلوگیری از خطرات و حوادث انسان ساز باشد. در این حادثه معدنی آنطور که باید پیشگیری صورت نگرفت. باید بیشتر تمرین کنیم، البته جلسات زیادی داشته ایم. استفاده از ماسک، انتقال اکسیژن و حسگرها در معادن به ویژه معادن زغال سنگ را ذکر کرده ایم. با توجه به وجود تعداد زیادی شرکت دانش بنیان، امیدواریم در آینده بتوانیم از ربات های بدون سرنشین در معادنی مانند معادن زغال سنگ استفاده کنیم، زیرا این ربات ها با هدف حفاظت از جان انسان ها ساخته شده اند. اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور از این دستگاه ها بیشتر استفاده کنیم.

نامی درباره آخرین مانور مربوط به معادن گفت: چندین مانور مربوط به معادن انجام داده ایم. مین ها شبیه هم نیستند برخی باز هستند و برخی در اعماق زمین. مانور مشابه این معدن در شاهرود داشتیم. حادثه این معدن غیرمنتظره است. هیچ کس گاز متان را وارد معدن نکرده است. گاز متان در حفره های زیرزمینی به ویژه در معادن زغال سنگ و سرب وجود دارد. غلظت متان باید زیر دو درصد باشد اما وقتی به سوراخ می رسند اگر مقدار گاز زیاد شود عموماً به بالای یک یا دو درصد می رسد که خطرناک است و کارگر باید بلافاصله ماسک اکسیژن بزند. علاوه بر این، مین ها باید رصد شوند تا اگر اتفاقی افتاد، گروه هایی از بیرون بلافاصله به کمک بروند. در این معدن ارتباط تلفنی با تلفن های بدون برق وجود داشت که کافی نیست و باید در چند دسته کاری کنترل شود.

وی درباره بازرسی از معادن نیز گفت: وزارت صنعت و معدن یک اداره کل داشت که با آمدن آقای اتابک منحل شد و دوباره فعال شد و معادن باید مرتب بازرسی شود. ما باید مطمئن شویم که همه چیز طبق اصول است. بازرسی نباید زمان خاصی داشته باشد و باید همیشه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا