ورزشی

لیبی از بازی جنجالی تیم‌های ملی فوتسال ایران و فرانسه شکایت کرد

تیم های ملی فوتسال ایران و فرانسه در سومین دوره جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ ازبکستان یکشنبه ۱۱ مهر آنها به مصاف یکدیگر رفتند و تیم ملی ایران با نتیجه ۴ بر یک پیروز شد و با ۹ امتیاز به عنوان برتر راهی مرحله یک هشتم شد.

این دیدار در شرایطی برگزار شد که دو تیم قبل از بازی ۶ امتیازی شده بودند و ایران با تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار گرفت. تیم برتر در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف مراکش و سپس برنده دیدار برزیل و کاستاریکا می رفت. تساوی ایران اول و فرانسه دوم می شد.

این مشکل باعث شد تا دو تیم در نیمه اول نه تنها تلاشی برای گلزنی نکنند، بلکه برای قرار گرفتن در کنار ساده جدول، گل هم دریافت کنند و نتیجه یک نیمه پر اشتباه و بدون موقعیت گلزنی باشد. اما در نیمه دوم و از آنجایی که فرانسوی ها کاملا انتخاب کرده بودند که در بدترین حالت به تساوی رضایت می دهند، تیم ایران حملات خود را آغاز کرد و در شرایطی گل اول ایران به ثمر رسید که به نظر می رسید دروازه بان فرانسوی تنها نبود. با اراده او توپ را مهار نمی کند اما با کشیدن پای خود به جلوی توپ راه را برای گل اول ایران باز کرد.

واکنش ها به این دیدار؛ از انتقاد تا تحریم

این موضوع با واکنش های زیادی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان و رسانه ها به آن پرداختند تا جایی که صحبت هایی مبنی بر قدم برداشتن فیفا در این پرونده مطرح شد.

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی این دیدار را برای فوتسال «شرم آور» توصیف کردند.

اما برخی پا را فراتر گذاشتند و معتقدند فیفا باید در این جلسه دخالت کند و بررسی های لازم را انجام دهد. زیرا آنچه در این دیدار مشاهده شد دور از روحیه ورزش و روحیه فوتسالی بود.

برخی معتقدند این دو تیم مستحق تحریم فیفا هستند. در این بین برخی کشورها نیز شکایت خود را به فیفا در خصوص این مسابقه اعلام کردند و به نظر می رسد در ساعات و روزهای آینده شاهد ورود کشورهای دیگر به این موضوع باشیم.

پایگاه خبری «زروزرو» اعلام کرده است که لیبی با شکایت رسمی به فیفا، خواستار رسیدگی به این بازی شده و آن را «رسوایی» خوانده است.

رسانه «توداویدا» نیز در واکنش به این دیدار نوشته است آنچه در این بازی دیدیم باعث می شود فوتسال را در بین رشته های المپیکی نبینیم.

واکنش سیاره فوتسال

سایت معروف فوتسال پلنت نیز در واکنش به این دیدار نوشت: واقعا متاسفیم اما باید بگوییم که “بازی بی بازی” در بخارا به پایان رسیده است. فوتسال در این بازی شکست خورده است. گل های نیمه دوم می تواند برداشت کلی از این مسابقه را پاک کنید، ما این انتظار را نداشتیم، ما شایسته ورزش خود هستیم.

دو دیدگاه و دو رویکرد

آنچه از سوی تیم ملی ایران و تیم ملی فرانسه در این دیدار مشاهده شد قابل توجیه است. از دو منظر می توان به اتفاقات این نشست واکنش نشان داد.

اول اینکه برای رسیدن به یک هدف بزرگ، انتخاب یک مسیر ساده منطقی به نظر می رسد و این همان چیزی بود که ایران و فرانسه در این دیدار انتخاب کردند.

دیدگاه دیگر این است که تیمی که هدف بزرگی در سر دارد باید جسارت و جسارت کافی برای رویارویی با هر حریفی را داشته باشد.

موضوعی که در این زمینه باید مطرح شود این است که فرانسه در این دیدار حتی با تساوی به هدف خود رسید و از همان ثانیه اول بازی تا آخرین ثانیه بازی نشان داد که چیزی جز تساوی نمی خواهد. یا شکست بخورد و تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم شدن نیست. تهاجمی بازی کنید حتی اگر دروازه بان تیم ایران پیش رفته باشد و به اشتباه توپ را به حریف بدهد و فضا برای رسیدن به دروازه کاملا باز باشد.

اما سوالی که باید از کادر فنی تیم ملی پرسید این است که چرا پس از گذشت دقایقی از شروع نیمه اول و فرانسوی ها با سبک بازی خود گل خود را به خوبی نشان دادند، تیم ایران به بازی ابتدایی خود ادامه داد و در بازی فرانسوی شرکت کرد؟ آیا پایان بازی در همان ابتدای بازی قابل پیش بینی نبود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا