ترندهای روز

مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فرض کنیم در گرمای طاقت فرسا امسال تهران و در اوج کم آبی و هشدارها برای صرفه جویی در مصرف آب و خالی بودن سدهای تهران، چشمه آب زیر آپارتمانی در محله حکیمیه تهران می جوشد و هر روز دو هزار لیتر آب زلال از چشمه بالا می آید و با هزار مصیبت به خیابان تخلیه می شود. آبی که هیچ کس منشا آن را نمی داند، این تمام ماجرا نیست. شاید بلایی سر محله حکیمیه بیاید و این فقط یک هشدار اولیه است!

یک مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این روایت یک داستان عجیب است. سال ها از ساخت و ساز در محله حکیمیه می گذرد. در آن زمان هیچ کس هشدار نمی داد که ممکن است زیر این خانه ها قنات یا چشمه ای باشد. زمین ها تقسیم و فروخته شد و پیمانکاران دولتی و غیردولتی برای آبادانی کویر در تهران که در آن زمان خانه های کمی داشت و بیشتر ویلا داشت صف کشیدند. اکنون، اما حکیمیه پر شده از ساختمان‌های بلند و برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی با چندین بلوک و بیمارستان و دانشگاه. همان کاری که شهردی با منطقه ۲۲ انجام داد در حکیمیه در شرقی ترین نقطه تهران با اندکی تعدیل اتفاق افتاد.

حکیمیه نام محله ای در شمال شرق تهران است که می توان گفت شمال شرقی ترین نقطه تهران است. این محله در منطقه ۴ شهرداری تهران قرار دارد، مانند محله هایی مانند مجید آباد، از نظر مردم نیز جزء تهران پارس محسوب می شود و دارای ۳ فاز می باشد.

یک مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این محله از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به خیابان دماوند، از غرب به خیابان اتحاد و از شرق به جاده تلو محدود می شود. حکیمیا هوای پاکی دارد. این محله از شمال به اراضی جنگلی تلو، از جنوب به پارک ملی سرخه سر، از غرب به پارک جنگلی لویزان و از شرق به مناطق حفاظت شده سرخهسار و خجیر دسترسی دارد.

بیمارستان نیکان دانشگاه شهید بهشتی – پردیس شهید عباسپور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق، دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان واقع شده اند. در این منطقه

همچنین در شمال شرقی حکیمیه کوی دانشگاه امام حسین قرار دارد که از شمال به بزرگراه شهید بابایی و از شرق به تلو ختم می شود.

یک مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

این منطقه بزرگ با این حجم از ساخت و ساز با مشکل عجیب و خطرناکی مواجه است. چرا که قطعا در ساخت و توسعه این نقطه از تهران به هشدارهای زیست محیطی توجهی نشده است. مشکل عجیب اینجاست که در زیر یکی از ساختمان ها چشمه ای پیدا شده است، چشمه ای با هزاران لیتر آب جوش و چگونه چنین پدیده عجیبی در زیر ساختمان ها و خیابان های دیگر این منطقه رخ نمی دهد.

آب جوش از زیر یکی از ساختمان های چند طبقه آن محله جاری شده است و هیچ کس برای آن برنامه ای جز تخلیه ندارد. فوراً تخلیه شوید! حتی منبع آب هم هنوز مشخص نشده است!

یک مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

ماجرا از این قرار است که ابتدا آسانسور یک ساختمان چهار طبقه در خیابان ارکیده حکیمیه تخریب می شود. و این آغاز یک حادثه عجیب در تهران است. هنگام تعمیر آسانسور متوجه می شوند که خود آسانسور مشکلی ندارد اما چاه آسانسور پر از آب است. تماس ها با بخش های مربوطه آغاز می شود. آتش نشانی، آب و فاضلاب و شهرداری در خط هستند.

اداره آب و فاضلاب با انجام آزمایش کلر، آب تمیز را روی دست اهالی محله می ریزد که همان مقدار آبی است که از زیر ساختمان می گذرد؛ در حالی که این آب سالم به دست اهالی محله می ریزد. آب لوله کشی وجود ندارد و لوله های آب هیچ شکستگی ندارند. آتش نشانی کاری نمی تواند بکند جز اینکه هشدار دهد ممکن است ساختمان به دلیل نشت آب زیاد فرو بریزد.

وقتی آب لوله کشی وجود ندارد، ممکن است قنات زیر این ساختمان باشد. با مکاتبات و پیگیری های فراوان، پای شهرداری نیز به ماجرا باز می شود و پس از بررسی ها اعلام می کنند که طبق نقشه های موجود، قناتی در این منطقه حکیمیه وجود ندارد. این در حالی است که ساکنان ساختمان و سایر بلوک های اطراف با استفاده از پمپ ۲۰۰۰ لیتر آب چاه آسانسور را تخلیه می کنند. به گفته شاهدان، آب شفاف، شفاف و کاملاً قابل شرب است.

یک مورد عجیب در محله حکیمیه تهران خبرساز شد

چند ماه از این حادثه می گذرد و هنوز مشکل حل نشده و هر روز آب بیشتری از زیر ساختمان به خیابان تخلیه می شود. هیچ کارشناسی راز وجود این همه آب زیر بنا را پیدا نکرده است و در این مدت ساختمان مذکور فرو نشسته است و احتمال ریزش و فرونشست گسترده در این خیابان وجود دارد.

کلیه لوله های آب ساختمان از انشعاب قبلی جدا شده و لوله های جدید نصب شده و پس از گذشت نزدیک به سه ماه و علیرغم ابلاغ علیرضا زاکانی شهردار تهران، سد و سیما و وزارت نیرو، خیر. حتی یکی متوجه شده است. راز این آب سرگردان در زیر خیابان ارکیده چیست؟ آیا این ساختمان ها سال ها پیش روی قنات ساخته شده اند، آیا چشمه آبی راه خود را به این خیابان باز کرده است؟

هر چه هست در یکی از محله های شلوغ و در حال توسعه تهران مورد عجیبی رخ داده است که هر کدام ممکن است به فاجعه بزرگی ختم شود اما از بررسی و رسیدگی ساده به مشکل خودداری کنید. یا حداقل تلاش برای یافتن منبع این آب دلپذیر که هر روز در دسترس است، هدر می رود.

در طول این ۱۰۰ روز اهالی این چند ساختمان با هزینه شخصی در نقاط مختلف کوچه ارکیده چاه حفر کرده اند و هر بار پس از حفر چند متری به آب رسیده اند. این موضوع حتی به رئیس ستاد بحران منطقه چهار نیز گزارش شده است.

سازمان آتش نشانی هر روز به محل مراجعه می کند و به ساکنان این خانه ها در مورد فرونشست هشدار می دهد اما آنها نمی دانند با چه پدیده ای مواجه هستند و چه کسی قرار است مشکل عجیب آنها را حل کند. هیچ ارگانی پاسخگو نیست، حتی با جمع آوری امضا، اهالی درخواست حضور صدا و سیما در محل و تهیه گزارش کرده اند، اما به نظر می رسد اولویت های این روزهای تلویزیون هم چیز دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا