اخبار اقتصاد ایران

عدد سازی بس است | متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم

وزیر راه و شهرسازی در اولین دیدار خود با مدیران کل راه و شهرسازی استان ها تاکید کرد که دولت چهاردهم با وجود مشکلات موجود، متعهد به اجرای نهضت ملی مسکن و مسکن در خور شأن مردم است. باید به آنها تحویل داده شود.

افق میهن، امروز ۱۱ مهرماه اولین نشست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با مدیران راه و شهرسازی استان های سراسر کشور در خصوص پیگیری مسائل مربوط به مسکن و شهرسازی برگزار شد. شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این جلسه شش نفر از مدیران کل راه و شهرسازی استان ها به بیان مشکلات اجرایی نهضت ملی مسکن پرداختند. از مشکل در تامین مسکن تا عدم تعامل بانک ها در پرداخت تسهیلات، بدهی به پیمانکاران، عدم اجرای تعهدات زیربنایی سایر نهادها و عدم تمایل انبوه سازان به مشارکت.

وزیر راه و شهرسازی بیش از یک ساعت پای صحبت های این مدیران نشست و در نهایت خطاب به آنها گفت: «تولید مسکن» کاری است که از سال ها قبل آغاز شده و در دولت چهاردهم نیز بخشی از آن است. مهمترین اقدامات وزارت راه مردم عزیز ما لیاقت داشتن خانه را دارند. اگرچه دولت تغییر کرده است، اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند و شرایط لازم را داشته اند; ما متعهد به تامین مسکن برای آنها هستیم. از این تعداد ثبت نام ۷۵۰ هزار نفر نیز وجه واریز کرده اند. این تعهد برای ما به ارث رسیده است و باید با جدیت به آن عمل کنیم. ما با حوزه مسکن و تعهد به مردم شوخی نداریم و هیچ قصوری در این زمینه پذیرفته نیست.

انتقاد صادق از ارائه برخی آمارهای غیرواقعی از ظرفیت تولید مسکن؛ وی ادامه داد: اکنون نمی توانیم به مردم بگوییم که آمار با واقعیت ها مطابقت ندارد. مردم مقصر نیستند. باید به تکالیفی که در ساخت مسکن به خصوص در متن برنامه هفتم برای ما ایجاد شده است، جدی بپردازیم.

وی با بیان اینکه «مردم عزیز ما آنقدر خسته و رنج می‌برند که نمی‌توانند مهم‌ترین نیاز خود یعنی سرپناه را آمار بدهند»، تصریح کرد: وی تصریح کرد: شماره گذاری کافی است، همه باید توجه داشته باشیم که در ازای آماری که اکنون ارائه می کنیم، چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم، بنابراین گزارش های وضعیت موجود باید صادقانه ارائه شود.

درست است، اگر چه از غفلت از تجربه ساخت مسکن مهر وی با ابراز تاسف در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: موضوع تامین مسکن متقاضیان به طور جدی در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و تلاش می کنیم بخشی از این موانع را برطرف کنیم. .

تغییر نظام ارزیابی عملکرد استان ها در موضوع مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان ها تاکید کرد: ارزیابی عملکرد استان ها در بحث مسکن و شهرسازی به کلی تغییر می کند. و عملکرد هر استان با همان استان مقایسه خواهد شد. بنابراین لازم است هر مدیرکل راه و شهرسازی در جلسات بعدی گزارشی از روند ساخت مسکن در استان خود ارائه کند تا مشخص شود نسبت به ماه قبل چقدر پیشرفت داشته است. مقایسه استان ها با یکدیگر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید مسکن در کشور، مقایسه درستی نیست; زیرا ظرفیت ها و شرایط استان ها با یکدیگر متفاوت است. نادیده گرفتن این تفاوت ها مایه سرخوردگی و گاه عددی سازی و آمار است.

صادق با تاکید بر اینکه آمارها باید به صورت یکپارچه از سوی وزارت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارائه شود، از مدیران کل راه و شهرسازی خواست مشکلات ملی خود را به معاونت مذکور ارائه کنند تا راهکارهای لازم برای حل آن ارائه شود. در نظر گرفته شده است. . ضمن اینکه باید با مذاکرات درون استانی مشکلات موجود در سطح استان برطرف شود.

عضو کابینه دولت چهاردهم خطاب به همه مدیران کل راه و شهرسازی و معاونان خود در حوزه مسکن و شهرسازی گفت: واقعیت ها را بگویید و چالش ها را اعلام کنید تا با هم برای حل آن چاره اندیشی کنیم. .

وزیر راه و شهرسازی همچنین از مدیران راه و شهرسازی استان های سراسر کشور خواست تا برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را در خصوص تکالیف برنامه هفتم توسعه تولید مسکن اعلام کنند.

خبر خوش وزیر از تسهیلات بانکی مسکن

صادق با اشاره به اینکه وی در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی به موضوع تسهیلات مسکن اشاره کرد، تصریح کرد: وی گفت: خوشبختانه مبلغ خوبی برای تزریق منابع به بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن تعیین شده که به زودی توسط بانک مرکزی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: ما با بودجه قطره ای سالانه نمی توانیم به تعهدات خود در تولید مسکن عمل کنیم و باید منابع مالی دیگری برای این منظور پیدا کرد.

صادق خواستار پهنه بندی استان ها برای حل مشکلات مسکن و تسریع در تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای بازتولید مسکن شد.

ضرورت واگذاری زمین به شأن مردم

عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی وزارت راه «کارهایی است که آغاز شده اما در گذشته به اتمام نرسیده است»؛ وی «عدم آماده سازی زمین برای متقاضیان مسکن» را یکی از چالش ها برشمرد و افزود: نمی توان گفت زمینی که به مردم قول داده بودیم آماده نیست و زمین شماست! این جواب برای مردم نیست! باید تلاش کنیم تا اراضی مذکور توسط سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین ادارات راه و شهرسازی به سرعت آماده شود تا زمین ها به مردم واگذار شود.

وی در ادامه آماده سازی زمین برای واگذاری به مردم را یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد آتی ادارات راه و شهرسازی استان ها اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تضاد منافع و رفع این مشکل در برخی استان ها خواستار بررسی و شفاف سازی موضوع شد و تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا نیروهای متخصص و مهندسان مجرب را به کار گیریم.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت در این وزارتخانه «عملیاتی» است خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی تصریح کرد: به همه مدیران راه و شهرسازی اعتقاد دارم و همچنین از همه شما انتظار دارم در همه امور کوشا باشید. بخشی از سیاست ها و برنامه ها هستند. خاص داشته باشد

در این جلسه برخی از مدیران کل راه و شهرسازی استان ها به بیان مشکلات معیشتی همکاران پرداختند. در همین راستا رضا انجم شعاع سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گزارشی از بودجه سال جاری این وزارتخانه و کسری اعتبار آن ارائه کرد و گفت: در تلاش هستیم تا بودجه را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. سقف وزارت راه و شهرسازی در سال آینده

لازم به ذکر است در این مراسم مسعود بیات منش رئیس مسکن و ساختمان، شهرام ملکی رئیس شرکت عمران شهرهای جدید، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد آیینی مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران نیز حضور داشتند. جلسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا