ترندهای روز

۱۲ علامت کُشنده سرطان که نباید نادیده بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر زودرس در سراسر جهان است. گاهی اوقات این بیماری علائم خاصی ایجاد نمی کند، اما در بیشتر موارد با علائم هشدار دهنده همراه است.

سرطان می تواند بافت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به طیف وسیعی از علائم و نشانه ها مانند کاهش وزن، خستگی، تغییرات پوستی و سرفه های مداوم شود.

12 نشانه مرگبار سرطان که نباید نادیده بگیرید

این علائم به تنهایی برای تشخیص سرطان کافی نیستند، اما می توانند به شما و پزشکتان در یافتن مشکل و درمان آن کمک کنند. به همین منظور این مطلب از دیجی کالا مگ را به معرفی علائم سرطان اختصاص داده ایم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شایع ترین علائم و نشانه های سرطان

تومورهای سرطانی می توانند اندام ها، اعصاب و رگ های خونی مجاور را تحت فشار قرار دهند. گاهی اوقات سلول های سرطانی انرژی زیادی از بدن مصرف می کنند یا عملکرد سیستم ایمنی را تغییر می دهند. همه این عوامل در ایجاد مشکلات زیر که به عنوان علائم سرطان در نظر گرفته می شوند، نقش دارند:

۱. کاهش وزن ناخواسته

هنگامی که سلول های سرطانی به سلول های سالم حمله می کنند، کاهش وزن ممکن است رخ دهد. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، بسیاری از بیماران سرطانی به طور غیرمنتظره ای حداقل ۴.۵ کیلوگرم وزن خود را قبل از تشخیص از دست می دهند. در واقع، این ممکن است اولین علامت سرطان باشد.

کاهش وزن بیشتر در سرطان های مری، ریه، پانکراس و معده دیده می شود. پرکاری تیروئید را می توان از دیگر بیماری هایی نام برد که باعث کاهش وزن ناخواسته می شود.

۲. خونریزی

برخی از سرطان ها باعث خونریزی می شوند. به عنوان مثال، سرطان روده بزرگ ممکن است با مدفوع خونی همراه باشد و سرطان پروستات یا مثانه ممکن است منجر به ادرار خونی شود. مهم است که چنین علامتی را نادیده نگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۳. سپس

تب پاسخ بدن به عفونت یا بیماری است. افراد مبتلا به سرطان اغلب تب دارند. تب معمولاً نشانه گسترش سرطان در اندام های مختلف بدن است و به ندرت در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد. با این حال، افراد مبتلا به سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم ممکن است این علامت را در مراحل اولیه بیماری تجربه کنند. به همین دلیل اگر تب شدید باشد یا بیش از سه روز طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

۴. درد و خستگی

خستگی مزمن که با وجود خواب کافی از بین نمی رود یکی از شایع ترین علائم سرطان است. این علامت اغلب در سرطان خون دیده می شود. اما گاهی اوقات می تواند با خونریزی از سایر سرطان ها همراه باشد.

در برخی موارد، سرطان پیشرفته می تواند باعث درد شود. به عنوان مثال، کمردرد یکی از علائم سرطان پروستات، تخمدان و روده بزرگ است. سرطان استخوان اغلب از همان ابتدا با درد همراه است. برخی از تومورهای مغزی نیز منجر به سردرد می شوند که چند روز طول می کشد و با درمان بهبود نمی یابد

۵. سرفه مداوم

سرفه علل مختلفی دارد. بدن از سرفه برای خلاص شدن از شر مواد ناخواسته استفاده می کند. سرماخوردگی، آلرژی، آنفولانزا و حتی کم آبی بدن همگی می توانند در بروز سرفه نقش داشته باشند. با این حال، باید بدانید که سرفه مزمن یکی از علائم سرطان ریه است که ممکن است با پیشرفت بیماری با خون آغشته شود. ذکر این نکته ضروری است که گاهی سرطان تیروئید نیز می تواند منجر به سرفه های مداوم شود.

۶. تغییرات پوستی

تغییرات پوستی مانند خال های بزرگ یا زگیل اغلب با سرطان پوست مرتبط هستند. برخی از این تغییرات ممکن است نشان دهنده سرطان های دیگر باشد. به عنوان مثال، لکه سفید در دهان نشانه سرطان دهان است و وجود یک توده زیر پوست می تواند مربوط به سرطان سینه باشد. سرطان همچنین ممکن است باعث تغییرات پوستی دیگر، از جمله افزایش رشد مو، لکه های تیره، زردی (زردی پوست و چشم) و تاخیر در بهبود زخم شود.

۷. تغییرات در دستگاه گوارش

برخی از سرطان ها ممکن است غذا خوردن را دشوار کرده و منجر به مشکلاتی مانند مشکل در بلع، تغییر در اشتها یا درد بعد از غذا شود. سرطان های دستگاه گوارش تنها مواردی نیستند که این علائم را ایجاد می کنند. سرطان تخمدان همچنین می تواند باعث نفخ یا احساس سیری شود. علاوه بر این، حالت تهوع و استفراغ ممکن است از علائم سرطان مغز باشد.

۸. تعریق شبانه

تعریق شدید در طول شب ممکن است یکی از علائم اولیه برخی از سرطان ها از جمله سرطان خون و سرطان کبد باشد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که سایر بیماری ها نیز می توانند این علامت را ایجاد کنند.

مهمترین علائم سرطان در زنان

سرطان های آندومتر (دیواره داخلی رحم)، دهانه رحم و سینه از شایع ترین سرطان ها در بین زنان هستند. علائم هشدار دهنده این بیماری ها عبارتند از:

۹. تغییرات سینه

سرطان سینه اغلب باعث تغییراتی در بافت سینه می شود، بنابراین برای خانم ها مهم است که با شکل، اندازه و بافت سینه های خود آشنا باشند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

فرورفتگی یا چروک شدن پوست سینه یا نوک سینه

ترشح از نوک پستان

قرمزی، تورم یا حساس شدن پوست سینه یا نوک پستان

تغییر در اندازه یا شکل سینه

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید با پزشک خود صحبت کنید. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان بالای ۴۰ سال به طور منظم برای غربالگری سرطان سینه ماموگرافی انجام دهند.

۱۰. خونریزی واژینال بین پریودها

اگر دوره های منظمی دارید و خارج از دوره قاعدگی لکه بینی یا خونریزی واژینال مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید. این علامت ممکن است نشانه سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید، به محض مشاهده خونریزی واژن باید به پزشک مراجعه کنید. اگر لکه بینی با علائم زیر همراه باشد، سایر زنان به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند:

سپس

درد شکم یا لگن

سرگیجه

خستگی

دردهای عضلانی

به یاد داشته باشید که لکه بینی همیشه ناشی از سرطان نیست. استفاده از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری، ابتلا به بیماری های مزمن و استرس نیز ممکن است باعث لکه بینی شود

مهمترین علائم سرطان در مردان

برخی از علائم هشدار دهنده سرطان منحصراً در مردان رخ می دهد یا در بین آنها شایع تر است. این علائم شامل موارد زیر است:

۱۱. وجود توده در بیضه

یک توده سفت و بدون درد در بیضه از علائم سرطان بیضه است. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

تورم یا درد در بیضه یا کیسه بیضه (اسکروتوم)

سنگینی در کیسه بیضه

درد در کشاله ران

درد مبهم در قسمت پایین کمر یا شکم

۱۲. تغییرات مربوط به سیستم ادراری

تغییر عادات ادراری یکی از علائم سرطان پروستات و مثانه است. هر دو نوع سرطان می توانند بر سیستم ادراری تأثیر بگذارند و علائم زیر را ایجاد کنند:

مشکل در تخلیه مثانه

نیاز مکرر به ادرار کردن

بی اختیاری ادرار

دیدن خون در ادرار

سرطان هایی که بدون علامت هستند

گاهی اوقات، افراد مبتلا به سرطان هیچ علامت یا نشانه خاصی را تجربه نمی کنند. برخی از بیماران تنها زمانی علائم را تجربه می کنند که سرطان در سراسر بدن پخش شده باشد.

به عنوان مثال، سرطان تخمدان معمولاً تا زمانی که به سایر اندام ها سرایت نکند، مشکلات قابل توجهی ایجاد نمی کند. این سرطان زمانی که بیماری بسیار پیشرفته باشد با علائم همراه است. سرطان لوزالمعده ممکن است تا زمانی که به مرحله پیشرفته نرسد هیچ علامتی نداشته باشد. سرطان های دیگری که ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشند عبارتند از سرطان کلیه. این بیماری در مراحل پیشرفته منجر به علائمی مانند درد در یک طرف بدن، خون در ادرار یا خستگی می شود.

خوشبختانه، تشخیص سرطان قبل از ظهور علائم امکان پذیر است. آزمایش های غربالگری می تواند برخی از سرطان ها را در مراحل اولیه تشخیص دهد. در مورد لزوم انجام این آزمایشات با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک است

سرطان ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. از طرفی برخی از علائم هشدار دهنده آن غیراختصاصی بوده و در سایر بیماری ها قابل مشاهده است.

اگر علائم شما بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر هیچ علامتی ندارید اما نگران سرطان هستید یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، مشورت با پزشک مفید است. پزشک می تواند شما را با آزمایش های غربالگری لازم برای تشخیص زودهنگام سرطان آشنا کند.

حرف پایانی

دانستن علائم هشدار دهنده سرطان می تواند به تشخیص به موقع این بیماری کمک کند. داشتن علائمی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست زیرا سایر بیماری ها نیز می توانند چنین علائمی را ایجاد کنند. اما اگر برای مدت طولانی با مشکلاتی مانند خستگی، کاهش وزن ناخواسته، سرفه و … مواجه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید یا این بیماری را در مراحل اولیه آن درمان کنید، باید مراقب سلامتی خود باشید، به طور منظم برای معاینات به پزشک مراجعه کنید و تمام آزمایشات غربالگری لازم را طبق توصیه پزشک انجام دهید. غربالگری به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان دارند بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا