اخبار بورس

شوک‌های موقتی می‌تواند روند بازار را دستخوش تغییر کند/ با وعده‌های وزیر اقتصاد امید به کاهش نرخ بهره داریم

در گفتگو با افق میهن:

شرکت های بزرگ با توجه به حمایت صندوق توسعه و شاخص هم وزن، نسبت P/E بالاتری نسبت به میانگین بازار و تاریخی خود دارند، بنابراین شرکت های بزرگ برای نیمه دوم سال چندان جذاب نیستند.

«اخبار بورسا»:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسبازار سرمایه در نیمه دوم سال را علیرغم ریسک های سیستماتیک به شرح زیر ارزیابی کرد: بازار در نیمه دوم سال هم تحت تأثیر ریسک های سیاسی و هم از مسائل اقتصادی است. خطرات سیاسی منطقه ممکن است بازار را در قالب شوک های موقت تحت تاثیر قرار دهد، اما. بعید است که این روند کلی بازار را تغییر دهد. علاوه بر این موضوع، شرایط اقتصادی در سطح جهانی و ملی عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار خواهد بود.

در بعد بین المللی، انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر کاهش دهد که می تواند در جلوگیری از رکود در ایالات متحده و افزایش قیمت کالاها از جمله طلا بسیار موثر باشد. از سوی دیگر شاهد اقتصاد چین هستیم که در وضعیت ضعیفی قرار دارد و رشد اقتصادی این کشور کاهش یافته است اما; همین رشد اقتصادی پایین نیز نشان دهنده تقاضای بالای محصولات نسبت به سال های دور است.

این کارشناس ادامه داد: سال گذشته علیرغم رشد اقتصادی پایین، تقاضا به دلیل گسترش اقتصاد چین بیشتر بود. با توجه به کاهش املاک و مستغلات در چین، نگرانی هایی در زنجیره تجارت فولاد و بخش های ساختمانی وجود دارد. در نتیجه، در حالی که می‌توان انتظار داشت طلا به روند صعودی خود ادامه دهد و برخی فلزات غیرآهنی مثبت باشند، اما; در زنجیره فولاد وضعیت نسبتا ضعیفی خواهیم داشت.

کاهش نرخ بهره از طریق کانال های متعدد می تواند برای شرکت های بورسی سودمند باشد

کریمی درباره تاثیر کاهش یا افزایش نرخ سود بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: مهمترین موضوع در کشور نرخ سود است که با توجه به وعده های وزیر اقتصاد انتظار داریم نرخ سود به میزان قابل توجهی افزایش یابد. روند نزولی را شروع کنید کاهش نرخ از طریق کانال های متعدد می تواند به نفع شرکت های فهرست شده باشد. مهمترین آنها نسبت P/E بازار است. در حالی که بازار در حداقل نسبت P/E تاریخی خود قرار دارد، کاهش نرخ می تواند انگیزه ای برای رشد معقول در ارزش بازار باشد. در عین حال منجر به کاهش هزینه های مالی برای شرکت های تولیدی و کاهش قیمت تمام شده پول برای بانک ها می شود که هر دو منجر به سودآوری می شوند.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، ریسک بودجه ای داریم که انتظار نداریم فشار قابل توجهی به شرکت ها و موسسات تولیدی وارد شود. در عین حال با اجرای برنامه هفتم قیمت گذاری اجباری نیز ممنوع شد و این امر می تواند وضعیت عملکرد شرکت ها را بهبود بخشد. علاوه بر این مشکل، انتظار ثبات نسبی در بازار ارز را نیز داریم. سیاست ارز تک نرخی می تواند تقاضای ارز برای ثبت سفارش و واردات با ارز نیما را کاهش دهد و تا حدودی بازار ارز را متعادل نگه دارد، افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز در اخیر. بار ماه ها و ادامه آن به این معناست که شرکت های پتروشیمی و فولادی که خام فروشی ارزی آنها با نرخ نیما و صادرات آنها نیز با نرخ نیما انجام می شود، سود می برند و می توانند نسبت P/E را تا حدودی اصلاح کنند.

از طرفی در شرکت های بزرگ با توجه به حمایت صندوق توسعه و شاخص با وزن دهی آنها، شاهد این هستیم که نسبت P/E آنها از میانگین بازار و سابقه آنها بیشتر است و در نتیجه شرکت های بزرگ برای نیمه دوم سال چندان جذاب نیست.

صنایع بازار به تغییرات اساسی در چین بستگی دارد

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسانات ارزی ماه گذشته چقدر سرمایه گذاری در سهام صادراتی منطقی است، گفت: گروه فولاد همچنان با ریسک قیمت چین مواجه است و در عین حال در نیمه دوم سال جاری قطعی گاز وجود دارد. سال می تواند تاثیر قابل توجهی بر تولید و فروش داشته باشد. بنابراین با وجود تغییر دلار از نیما به توافق، انتظار رشد کمی در این گروه وجود دارد مگر اینکه بازار چین دستخوش تغییر اساسی شود. در گروه نیروگاهی شاهد تحولاتی از جمله وعده هایی در خصوص افزایش قیمت انرژی در کشور هستیم که ممکن است منجر به افزایش درآمد نیروگاهی و اصلاح ساختار مالی شود. در عین حال نیاز به نیروگاه های جدید حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار مگاوات باعث می شود تا صنایع این زنجیره، پیمانکاران و سازندگان تجهیزات در نیمه دوم سال بهره مند شوند و عملکرد خوبی داشته باشند.

در عین حال، ما فرض می‌کنیم که شرکت‌های کوچکی که در معرض فشار قیمت عمده نیستند، به لطف دولت که ادعاهایشان را تسویه می‌کند، از جمله در صنعت داروسازی، عملکرد بهتری خواهند داشت. در صنعت سیمان نیز با توجه به افزایش نرخ ها نسبت به افزایش قیمت نهایی، در گروه مواد غذایی از جمله صنایع قند و شکر و دامپروری نرخ فروش خوبی را ثبت کردیم.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا