اخبار بورس

بررسی رویکرد سازمان بورس درخصوص رفع معضلات حاکمیت شرکتی و اثر آن بر صعود بازار سرمایه در نیمه دوم سال

توضیح اینکه چرا محدودیت دامنه نوسانات و شرایط ثبات بازار سهام همچنان در حال افزایش است.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه گفت: رویکرد رئیس جدید سازمان و بحث های مربوط به حاکمیت شرکتی تمامی نواقصی را پوشش می دهد که باید به رویکرد فعلی سازمان و اقدامات پیگیری جدید اشاره کرد رئیس سازمان می تواند مشکلات حاکمیت شرکتی را حل کند و چشم انداز خوبی برای نیمه دوم سال ارائه دهد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مولفه های رشد بازار سرمایه، انتشار نیم دلار است که یکنواخت شدن آن می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر شرکت ها داشته باشد ارز توافقی برای زنجیره فولاد و ظهور این موضوع در گزارش‌های مالی طبیعتاً باعث بهبود حاشیه سود شرکت‌ها و افزایش سود ریالی آنها می‌شود. این موضوع در کنار کاهش نرخ بهره می تواند انگیزه ای برای رشد بازار در نیمه دوم سال ایجاد کند. نرخ بهره لزوما به معنای نرخ بهره بین بانکی نیست. کاهش نرخ برداشت می تواند انگیزه مثبتی باشد و تداوم این مشکل می تواند منجر به عملکرد بهتر شود، در غیر این صورت شاهد افزایش نرخ به اعداد بالاتر نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صحبت از مذاکرات و توافقات صورت گرفته در سطح بین المللی و رویکرد دولت به دیدگاه های شکل گرفته در منطقه، ممکن است منجر به تصمیم گیری برای کنترل نرخ سود و افزایش دلار نیما شود. و کنترل برخی نارضایتی ها و می توان به این عوامل خوش بین بود.

پورکار با اشاره به دلیل حفظ محدودیت در محدوده نوسان، افزود: رئیس سابق سازمان با توجه به ترور اسماعیل هنیه با دو روز تاخیر و پس از فروپاشی بازار محدوده نوسان را محدود کرد. ریسک‌های مرتبط با ایران و اسرائیل بالاترین میزان هستند و اگر یک رویداد فنی یا مقاومتی رخ دهد، رشد یک هفته‌ای بازار می‌تواند ظرف یک روز بازگردد.

وی ادامه داد: این نگرانی منجر به تغییر دامنه نوسانات نشده است که مشکلات بین المللی ذکر شده و بحث در مورد شکستن مقاومت فنی شاخص و عبور از محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی و مواردی از این دست می تواند شرایط را ایجاد کند. این دامنه نوسانات افزایش می یابد.” این کار را می توان به صورت کلی یا تدریجی انجام داد.

با توجه به اینکه رئیس سازمان بورس بیان کرد که در مورد حاکمیت شرکتی باید سه اقدام انجام شود (در گام اول سیاست های حاکمیت شرکتی در شرکت های بورسی به روز شود، در گام بعدی اصلاح و ارتقا). پورکار در این زمینه گفت: در نهایت باید تمایز و تفکیک سیاست گذاری از اجرا در شرکت های بورسی محقق شود تا در بحث حاکمیت شرکتی در شرکت های بورسی بهبود یابد. بحث در مورد حاکمیت شرکتی تمام کاستی هایی را که باید به آنها اشاره کنیم پوشش داد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد فعلی سازمان و پیگیری های رئیس جدید سازمان می تواند مشکلات مدیریتی شرکت را حل کند و چشم انداز خوبی را برای نیمه دوم سال فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا