اخبار اقتصاد ایران

خانوار مهاجران بیش از ایرانی‌ها از کالاهای یارانه‌ای بهره می‌برند

یک کارشناس اقتصادی گفت: “جمعیت قابل توجه مهاجران غیرقانونی افغان نیز بازار کار را مختل کرده است. نکته مهم این است که مهاجران افغان وارد مشاغل متوسط ​​شده اند در حالی که قبلا افغان ها فقط می توانستند وارد مشاغل سخت شوند.”

افق میهن، وحید شقاقی شهری در گفت و گو با ایلنا درباره تبعات اقتصادی جمعیت مهاجران غیرقانونی به کشورمان گفت: اولین موضوعی که باید بر آن تاکید شود هنر منحصر به فرد در ایران است که می تواند مسائل کوچک را به بزرگ تبدیل کند. مسائل در ادامه مسائل بزرگ را به چالش و چالش ها را به بحران تبدیل می کنیم و پس از رسیدن به بحران به دنبال راه حل هایی برای حل این بحران هستیم. این موضوع نشان دهنده کیفیت بسیار پایین نهاد و حاکمیت اقتصادی سیاسی ایران است. البته در بسیاری از مسائل و حوزه ها این روند بد را طی می کنیم، اما گاهی وسعت و عمق بحران به حدی است که راه برون رفت از آن از توان دستگاه اجرایی دولت خارج است. نه تنها در حوزه اتباع خارجی و مهاجران غیرقانونی، بلکه در بحث آب، فرونشست زمین، صندوق های بازنشستگی و… نیز درگیر این چرخه معیوب هستیم. دلیل این وضعیت ضعیف بودن نهاد دولت است و نهاد دولتی هوشمند، قدرتمند و آینده نگر نداریم، البته بدیهی است که منظور از نهاد دولت، دولت چهاردهم نیست و این نهاد ضعیف شامل همه می شود. دولت ها

بار مالی مضاعف ورود فرزندان مهاجران افغان به مدارس دولتی ایران

وی با اشاره به مشکل و بحران مهاجران غیرقانونی افغانستان در کشورمان، ادامه داد: با بسیاری از فعالان مرزی و مسئولان و مدیران ارشد کشور در مورد اتباع صحبت کرده ام و کاملاً مشخص بود که این بی نظمی ها و مزاحمت های مهاجران افغانستانی کشور را به داخل کشور می کشاند. بحران و این بحران در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و آموزشی خود را نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موضوع اتباع خارجی و مهاجران افغانستانی تنها جنبه اقتصادی ندارد، گفت: این موضوع همه حوزه ها را در بر می گیرد، تبعات این موضوع را در بحث آموزش می بینیم و در هفته اول مهر مدارس بازگشایی شدند. و بخش زیادی از کودکان افغانستانی باید وارد مدارس دولتی کشورمان شوند در حالی که مدارس دولتی ظرفیت پذیرش کودکان ایرانی را ندارند و از نظر کمبود معلم، کمبود تجهیزات و فضای آموزشی با چالش مواجه هستیم. اکنون این حجم زیاد کودکان افغان به ظرفیت محدود مدارس دولتی اضافه شده و این امر بار مالی را بر دوش وزارت معارف و دولت تحمیل می کند.

مهاجران غیرقانونی افغان بمب ساعتی هستند

شقاقی شهری تاکید کرد: موضوع مهم این است که این مهاجران غیرقانونی با این حجم زیاد هویت مشخصی ندارند و پیگیری مسائل فرهنگی این مهاجران سخت است و این افراد مانند بمب ساعتی هستند. آنها می توانند امروز در کشور ما هر تخلفی را انجام دهند و فردا به افغانستان برگردند و از آنجایی که این افراد هویت مشخصی ندارند، قابل شناسایی نیستند و ردیابی و تعقیب آنها در افغانستان غیرممکن است.

وی افزود: تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی از نظر تحصیلی و فرهنگی در سطوح پایینی قرار دارند بنابراین بار سنگینی بر فرهنگ ایران تحمیل می کنند. همچنین به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه سیاسی، این حجم از مهاجران مشکلاتی را از نظر امنیتی ایجاد کرده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نبود آمار و اطلاعات دقیق از مهاجران غیرقانونی افغانستانی گفت: موضوع مهم این است که هنوز تعداد مشخصی از جمعیت اتباع خارجی و مهاجران افغانستانی اعلام نشده است که ابهام زیادی ایجاد می کند، جمعیت این مهاجران از ۶ میلیون نفر است. بالغ بر ۱۱ میلیون نفر اعلام شده است، بنابراین ما هیچ آمار و اطلاعاتی از مهاجران افغانستانی نداریم زیرا آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند و کار را در همه زمینه ها برای ما سخت کرده اند. آمار دقیق تعداد، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل و وابستگی آن به مذاهب، اقوام و اقوام مختلف، برای سیاستگذاران علامت سوال بسیاری ایجاد کرده و از آنجایی که این افراد شناسنامه خاصی ندارند، مشکل تشکیلات را بیشتر می کنند. دشوار است.

شقاقی شهری ادامه داد: مشکل اصلی این است که ایران بر اساس یارانه های پنهان و نظام یارانه گسترده اداره می شود، اما در بسیاری از کشورهای دنیا نظام اقتصاد بازار حاکم است و زمانی که بازار آزاد حاکم باشد، دولت هزینه ای را پرداخت نمی کند. این گونه یارانه های گسترده و از سوی دیگر در آن کشورها یارانه ها به صورت نقدی واریز می شود یا به حوزه های بهداشت، آموزش، حمل و نقل عمومی و خانوارها اختصاص می یابد، اما در ایران یارانه ها به صورت گسترده و بی رویه و به صورت عمده توزیع می شود. و حدود ۱۲۷ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی اختصاص یافته است که بعداً از روسیه دومین کشور جهان در تخصیص یارانه انرژی هستیم.

وی تصریح کرد: زمانی که یارانه های کلان به نان، آب، برق و حمل و نقل اختصاص می یابد، همه مهاجران غیرقانونی به راحتی می توانند به یارانه دسترسی پیدا کنند و باید توجه داشت که بعد خانوار مهاجران بزرگ است، در حالی که اندازه خانوار ایرانیان است. خانوار حدود ۳.۵ تا ۴ نفر است که این تعداد برای یک خانواده افغانی به بیش از ۵ نفر می رسد. اکنون سطح درآمد خانوارهای افغان پایین است و بیشتر به سمت کالاهای یارانه ای می روند. در حالی که دولت در تامین منابع یارانه مشارکت داشت، این حجم عظیم از مهاجران غیرقانونی افغان به کاربران یارانه اضافه شد.

ورود افغان ها به مشاغل متوسط ​​در ایران

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این جمعیت قابل توجه مهاجران غیرقانونی افغانستان بازار کار را نیز مختل کرده است، افزود: نکته مهم این است که مهاجران افغانستانی وارد مشاغل متوسط ​​شده اند در حالی که پیش از این افغان ها فقط وارد مشاغل سخت می شدند.

مسئولان دولت قبل باید پاسخگو باشند

شقاقی شهری ادامه داد: این مهاجران هزینه تحصیل، یارانه را افزایش داده و بازار مسکن را به هم ریخته اند. مهمتر از آن، هزینه های نیروی انتظامی را بالا بردند و منجر به ناآرامی شدند و به طور غیرمستقیم برای جامعه هزینه کردند. ورود مهاجران غیرقانونی اشتباهی بود که دولت های گذشته مرتکب شدند و امروز باید پاسخگو باشند.

وی گفت: ما هیچ مزیتی در ورود این تعداد مهاجر غیرقانونی نمی بینیم. درست است که در همه جای دنیا در روابط همسایگی، زمانی که کشوری با بحران مواجه می شود، کشورهای همسایه تعداد معینی از مهاجران را می پذیرند، اما ورود مهاجران ثبت می شود و مهاجرت زمان بر است. ۳ سال در کشور بمانید و سپس کشور را ترک کنید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این مشکلات ناشی از کیفیت پایین نهاد دولتی است، تصریح کرد: از آنجایی که کیفیت نهاد دولتی پایین و فاقد هوشمندی، برنامه ریزی به موقع و آینده نگری است، کشور دائماً وارد بحران می شود. مشکل اتباع افغانستان باید ۳-۴ سال پیش با برنامه ریزی حل می شد اما به دلیل کم توجهی امروز این مشکل به یک بحران تبدیل شده است.

شقاقی شهری بیان کرد: از آنجایی که نرخ زاد و ولد افغان ها بالاست و نرخ باروری بالایی دارند، چالش های زیادی برای کشور ایجاد می کند و حتی ساختارهای فرهنگی ایران را تغییر می دهد و حتی می تواند ضریب هوشی ایرانی ها را کاهش دهد زیرا این مهاجران از خانواده های فقیر هستند. و می دانیم که بهره هوشی مستقیماً با درآمد و فقر ارتباط دارد. از سوی دیگر، هر چه این افراد بیشتر بمانند، بازگشت به افغانستان برایشان دشوارتر می شود. مهاجران وارد بازار کار شده و به مرور زمان ارتباطات خود را افزایش داده و در نهایت می مانند.

افغان ها از خلأ قانونی برای داشتن انواع اموال استفاده می کنند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به منافذ قانونی که افغان ها برای خرید انواع دارایی ها اعم از ملک و زمین از آن استفاده می کنند، گفت: خلأهایی در قانون وجود دارد که از طریق آن افغان ها برای خرید ملک، خودرو و غیره وارد و نفوذ می کنند. طبق قانون اتباع خارجی می توانند با ثبت شرکت سرمایه گذاری انواع دارایی ها را خریداری کنند و حتی در حال حاضر نیز آقایان به صورت خانوادگی یک شرکت تاسیس می کنند و به نام آن شرکت زمین و ملک و ماشین می خرند و ملک خریداری شده به نام آن شرکت است. از شرکت.

وی ادامه داد: این موضوع باید ۳-۴ سال پیش حل می شد اما نهاد دولت قبل با این ادبیات که افغان ها مهمان ما هستند متاسفانه کشور را وارد فاز بحران کرد و اکنون این مسئولان رفته اند و دیگر پاسخگو نیستند. و این بحران برای دولت چهاردهم باقی است. مانده است و مردم هزینه آن را می پردازند. افغانی ها هزینه تحصیل و امنیت و استفاده از یارانه ها را افزایش دادند و هزینه های فرهنگی و اجتماعی کشور را افزایش دادند و حتی سبک زندگی را در ایران تغییر دادند و بار روانی سنگینی را بر جامعه ایرانی و خانواده ایرانی تحمیل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا