اخبار اقتصاد ایران

فرمول جدبد برای افزایش حقوق کارگران

کاهش قدرت خرید کارگران در پی عدم تحقق وعده دولت برای کاهش تورم و کنترل قیمت ها، افزایش یکباره حقوق کارگران را به سرعت بی اثر کرده است. نمایندگان کارگری خواستار این هستند که در اصلاحیه جدید ماده ۴۱ امکان افزایش دستمزد دو بار در سال وجود داشته باشد.

تسنیم نوشت: فعالان بازار کار بر این باورند که کارگران در ایران با چالش‌های زیادی مانند نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه مناسب، دستمزد پایین، نداشتن سابقه کار در برخی موارد و کاهش قدرت خرید مواجه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نبود امنیت شغلی اشاره کرد. و دستمزدهای پایین مهمترین چالش هستند. در نظر گرفته شده است

کارگران مانند سایر اقشار جامعه نیاز به تامین هزینه های تحصیلی، بهداشتی، درمانی و سایر هزینه های جاری دارند، اما متاسفانه دستمزد آنها اجازه رسیدگی به این امور را نمی دهد.

*تقویت قدرت خرید کارگران با افزایش دو بار دستمزد در سال

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران پیمانی در این خصوص می گوید: طی طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار، اختیار تعیین دستمزد بیش از یک بار در سال به شورای عالی کار داده شود.

بیات با اشاره به برنامه نمایندگان مجلس برای اصلاح ماده ۴۱ قانون کار گفت: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس برای تقویت معیشت و واقعی شدن دستمزد کارگران ابتکار جدیدی برای اصلاح ماده ۴۱ انجام داده اند، پیشنهاد می کنیم این امکان وجود داشته باشد. تعیین دو بار در سال پیش بینی حقوق و دستمزد کارگران در قانون.

وی در ادامه توضیح داد: در ماده ۴۱ قانون کار آمده است که شورای عالی کار موظف است هر ساله حداقل دستمزد کارگران را با در نظر گرفتن شرایط تعیین کند اما تعبیر کلمه سالانه این است که مزد سالی یک بار تعیین و تصویب می شود. در حالی که قانون به صراحت اعلام نکرده است که دستمزد کارگران فقط یک بار در سال تعیین شود.

بیات ادامه داد: بنابراین از نمایندگان مجلس تقاضا داریم در جریان اصلاح اصل ۴۱ اعلام کنند که در صورت نامساعد و بحرانی بودن شرایط اقتصادی و یا افزایش تورم، دستمزد کارگران در نیمه دوم سال جاری مجددا بررسی و ترمیم می شود. سال

در سال های گذشته با وجود افزایش ۹ تا ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار در هر سال، خانواده های کارگری می توانستند تعادل نسبی بین هزینه ها و درآمدهای ماهانه خود ایجاد کنند، اما در چند سال اخیر با تغییر ناگهانی قیمت‌ها، وضعیت به‌شدت بدتر شده است و حقوق کارگران دیگر جوابگوی هزینه‌ها نیست.

*حقوق باید سالانه افزایش یابد، سالانه به معنای یک بار در سال نیست

سامیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور نیز در حال حاضر مهمترین و اصلی ترین دغدغه مردم را درد معیشتی عنوان کرد و گفت: هزینه های اجاره، مسکن و خوراک به حدی است که کارگر توان پرداخت آن را ندارد. حقوق فعلی فقط ۳۰ درصد هزینه ها را پوشش می دهد. گرانی مسکن بسیاری از کارگران را به حاشیه رانده است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور تصریح کرد: اگر شغلی به گونه ای باشد که معیشت کارگر را تامین کند، کارگر نباید از هزینه های بیماری و بازنشستگی و غیره هراس داشته باشد و همین موضوع باعث بهره وری کارگر می شود. در شغل مورد نظر خواهد بود در حال حاضر بین تعریف واقعی شغل و آنچه در جامعه دیده می شود فاصله وجود دارد، این معیشت است که قدرت خرید کارگران را تضمین می کند.

وی با تاکید بر اینکه تا تورم کنترل نشود، قدرت خرید کارگران افزایش نمی یابد، افزود: به دلیل پایین بودن حداقل دستمزد، با وجود نیاز واحدهای صنعتی به نیروی کار، مشاهده می کنیم که کارگران سر کار نمی روند و می روند. شغل های کاذب را بسازند تا بتوانند از پس مخارج زندگی برآیند، به عبارت دیگر کارگر پدیده بیکاری داوطلبانه را تجربه می کند.

وی با بیان اینکه در قانون تاکیدی بر افزایش حقوق یک بار در سال نشده است، گفت: در قانون آمده است که حقوق سالانه افزایش یابد. سالانه به معنای یک بار در سال نیست.

گلپور با اشاره به اینکه متأسفانه تصور اینکه تورم ناشی از افزایش دستمزد کارگران باشد، کاملاً اشتباه است، تصریح کرد: با کاهش قدرت خرید کارگران، تولید بیشترین ضربه را خواهد دید، زیرا کارگران به عنوان مهمترین جامعه هدف برای تولید داخلی، قدرت خرید ندارند. در سالی که مقام معظم رهبری از رونق تولید نام می برند، حمایت از کارگران ضروری است. متأسفانه مسئولان فکر می کنند هر چه حقوق کارگران را کاهش دهند رشد اقتصادی بیشتر می شود اما برای توسعه اول از همه باید به نیروی کار توجه شود. اگر فریز دستمزد کارگران باعث رشد اقتصادی می شد، امروز نباید این وضعیت را داشتیم، زیرا سیاست هایی که تاکنون اجرا شده، همه در جهت کاهش حقوق کارگران بوده است.

وی گفت: ترکیه در سال گذشته دستمزد کارگران را ۳ برابر کرده است و در حال حاضر بیشترین حجم صادرات و قرارداد با کشورهای مختلف را دارد. در کشور ما عملکرد مناسبی در تعیین حداقل دستمزد وجود نداشته است، این موضوع فشار زیادی را به کارگران و کارفرمایان وارد کرده است.

به گزارش تسنیم، در مجموع حقوق کارگران به قدری پایین است که برخی از نمایندگان کارگری معتقدند این حقوق ۱۲ میلیون با مخارج زندگی کارگران فاصله دارد. دستمزدهای پایین در بین همه کارگران دیده می شود. حتی کارگرانی که ۷۰۰ متر دورتر از معدن کار می کنند حقوق کمی دارند. بررسی ها نشان می دهد درآمد خالص یک کارگر در عمق زمین در سال گذشته تنها ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و حق سختی کار در معدن حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

عده ای ریشه این حقوق های پایین را همان تفکر برخورد با تورم و سرکوب دستمزد می دانند که در زمان تعیین دستمزد بیشتر از روزهای دیگر سال شنیده می شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا