بانک و بیمه

سهامداران زیر فشار حباب بزرگ بانک رسالت| چرا مدیران رسالت افزایش سرمایه را لغو کردند!

بازار؛ گروه تبادل: بانک قرض الحسنه رسالت با نماد وصالت ۹ مردادماه امسال در اطلاعیه ای از موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه این بانک از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد. اما وی در اطلاعیه ای اعلام کرد که افزایش سرمایه فعلا لغو شده است.
بانک قرض الحسنه رسالت علت لغو افزایش سرمایه را پایان مهلت دو ماهه سازمان بورس برای اخذ مجوز از بانک مرکزی اعلام کرد. در حالی که این بانک در پایان دوره ۳۶۰۰ میلیارد تومان سود انباشته دارد. عجیب ترین نکته این است که بانک رسالت در مجمع اخیر تنها ۱۰ درصد از سود ۲۲۳ تومانی خود را با این میزان سود انباشته تقسیم کرد.

اگرچه این بانک در سال های اخیر سودآور شده است. اما به دلیل اینکه قیمت سهام از سال ۱۴۰۰ به نصف سال ۱۴۰۱ پیوسته افزایش یافت و اکنون قیمت سهام حباب های زیادی دارد. با این حال، قیمت از اوج ۱۴۰۱ تا به امروز بیش از ۶۰ درصد اصلاح شده است. اما نسبت به سایر نمادهای بورسی کمتر تغییر کرده است.

از سوی دیگر درآمدهای قرض الحسنه رسالت در سال جدید کاهش یافته و در صورت تداوم این روند، سطح سود هر سهم تا پایان سال کاهش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین سهامداران وسلات منتظر افزایش سرمایه هستند. بنابراین مدیران این بانک باید پاسخگو باشند که با وجود قابل توجه بودن سود انباشته این شرکت، نتوانسته اند طی دو ماه مجوز افزایش سرمایه را دریافت کنند. از سوی دیگر چرا پرداخت سود نقدی در مجمع اینقدر ناچیز بود در حالی که شرکت توانسته سهم بیشتری از این سود را به صورت نقدی به سهامداران پرداخت کند؟

نماد Vesalt نسبت به سال گذشته بازدهی منفی تقریباً ۲۷ درصدی داشته است. با افزایش خروج پول از این نماد ممکن است این بازده همچنان منفی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا