بانک و بیمه

طلا و سکه در اوج قیمت!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از آرامش نسبی قیمت ها در بازار طلا و ارز در دو سه ماه اخیر، قیمت این کالاها در روز گذشته تحت تاثیر رشد تاریخی قیمت جهانی طلا و افزایش قیمت در مسیر رشد قیمت قرار گرفت. قیمت دلار در کشور به طوری که قیمت هر قطعه سکه در بازار به بیش از ۴۶ میلیون تومان رسید و پس از ماه ها توقف در کانال ۵۹ هزار تومانی، هر دلار پس از رفع قفل قیمتی ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است. افزایش قیمت ها باعث شده است که بسیاری برای کسب سود با خرید این گونه کالاها راهی بازار شوند.

البته رشد خزنده قیمت طلا از ماه گذشته آغاز شد و قیمت این کالا در اثر نوسانات قیمت جهانی طلا حرکت لاک پشتی را آغاز کرد، اما دیروز پس از شکستن رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا، طلا ناگهان به حداکثر قیمت رسید. اوج قیمت به دلیل کاهش نرخ بهره در ایالات متحده بود که به محرک جدیدی برای رشد طلای جهانی تبدیل شد که رکوردهای قیمتی جدیدی را ثبت کرد. از آنجایی که فدرال رزرو آمریکا از چهارشنبه گذشته با کاهش نیم درصدی نرخ بهره و پیش بینی تداوم این روند نزولی تا پایان سال، سیاست های پولی خود را تسهیل کرد، این تصمیم منجر به تسریع قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. .

مسائل سیاسی و اقتصادی مانند تنش در خاورمیانه و اجرای سیاست های کاهش نرخ بهره در آمریکا دو عامل مهمی بود که باعث شد قیمت جهانی طلا به اوج بی سابقه ای برسد و تبعات آن بازار داخلی سکه طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا طلای جهانی ناگهان گران شد؟

علاوه بر کاهش نرخ بهره در آمریکا، نقش و تاثیر تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای مانند گرمای جنگ در خاورمیانه را نیز نباید در افزایش قیمت جهانی طلا نادیده گرفت. مشکلات سیاسی و اقتصادی که باعث شده قیمت جهانی طلا به اوج بی سابقه ای برسد و پیامدهای آن بر بازار داخلی طلا و سکه تاثیر بگذارد. دلیل اینکه بازار داخلی طلا در ماه‌های اخیر با نوسانات ویژه قیمت همراه نبوده است، این است که نتیجه اقدامات بانک مرکزی از جمله حراج گسترده سکه و شمش طلا با رشدی جهشی در بازار

تغییر در بازار سکه و طلا و تغییر قیمت این کالاها در بازار که روند صعودی بازارهای بین المللی را به دنبال داشت، برای بسیاری از کسانی که در بازار طلا سرمایه گذاری کرده بودند و در بازارهای متوالی بانک مرکزی سکه خریداری کرده بودند، خوشحال کننده بود. به این دلیل که این سرمایه گذاران طی چند ماه گذشته با خیالی آسوده در این بازار سرمایه گذاری کرده اند و اکنون با افزایش قیمت سکه سود خوبی از چنین معامله ای به دست آورده اند.

افزایش قیمت طلا و سکه که متاثر از افزایش بی سابقه قیمت جهانی طلا همراه با افزایش قیمت ارز داخلی بود، منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای جهانی شده است. بازار داخلی، زیرا قیمت طلا همواره در معرض نوسانات قیمت جهانی بوده و از پول ملی تبعیت می کند.

رشد همزمان آنا و دلار باعث افزایش قیمت طلا شد

گفتگوی محمد کشتی آرای رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص وضعیت کنونی بازار طلا و سکه و دلایل افزایش قیمت این گونه کالاها گفت: با وجود اینکه در دو روز گذشته قیمت ها در بازار طلا و سکه افزایش چشمگیری داشته است، اما همچنان مشاهده کرده است که چگونه قیمت ها در بازار طلا و سکه افزایش یافته است. قیمت این گونه کالاها افزایش یافته است.» خرید مصنوعات طلا و سکه در بازار افزایش قیمتی که به دلیل افزایش بی سابقه قیمت جهانی طلا رخ داد، همراه با افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قیمت شد. قیمت طلا و سکه در بازار داخلی که کاملاً می توان گفت؛ اتفاقی بی سابقه بود.

وی تصریح کرد: تحولات سیاسی و ژئوپلیتیکی به ویژه تنش های منطقه و جنگ بین لبنان و رژیم جعلی اسرائیل از یک سو و همچنین اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی در آمریکا از جمله کاهش وی با بیان اینکه نرخ بهره در آن کشور سر به فلک کشید و به بیش از ۲ میلیون و ۶۳۰ دلار رسید، تصریح کرد: چنین اتفاقی خیلی سریع بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که قیمت ها در بازار سکه و طلا روند صعودی داشته باشند سکه تمام بهار آزادی به بالای ۴۶ میلیون تومان رسید

پس از افزایش قیمت گوشت در جهان، نرخ ارز در بازار نیز افزایش یافت و دلار دیروز پس از مدت ها حرکت در این کانال از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که شرایط را برای افزایش قیمت در بازار طلا و سکه ایجاد کرد

نرخ خروج دلار از کانال ۵۹۰۰۰ تومان است

این کارشناس بازار طلا در ادامه افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، نرخ ارز در بازار نیز افزایش یافت و دلار به ۵۹ هزار تومان رسید، پس از مدت ها قرار گرفتن در این کانال، دیروز به ۶۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که شرایط را برای رشد قیمت در بازار طلا و سکه ایجاد کرد زیرا قیمت طلا در بازار داخلی ناشی از نوسانات قیمتی دو عامل اقتصاد جهانی و قیمت ارز است. حال با افزایش همزمان قیمت این دو کالا، قیمت در بازار طلا و سکه نیز در مسیر رشد قرار گرفت و معلوم نیست در روزهای آینده قیمت این کالاها چقدر خواهد بود.

کشتی آری در پاسخ به این سوال که چگونه می توان آینده بازار طلا و سکه را پیش بینی کرد و آیا در این شرایط مردم طلا خواهند خرید یا خیر؟ وی تاکید کرد: بارها اشاره کرده ام که پیش بینی قیمت در بازار طلا سخت است و این سوال به مسائل سیاسی، بحران های بین المللی و تصمیمات کلان اقتصادی در دنیا بستگی دارد. با این حال، تجربه نشان داده است که در میان مدت هیچ خریداری با خرید طلا متحمل ضرر نشده و حتی ممکن است سود هم داشته باشد. اما اگر کسی طلا یا سکه بخرد و بعد از یک یا دو ماه بفروشد، بعید است که از آن معامله سودی به دست آورد.

بر اساس این گزارش، قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد در حال حاضر هر گرم ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان همانند سکه قدیم دیزاین سکه ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۶۲۸ دلار است. با توجه به افزایش قیمت در بازار طلا و سکه، تا ساعاتی دیگر، فردا یا روزهای آینده، مشخص نیست قیمت ها در این بازار به چه صورت خواهد بود، بنابراین برای علاقه مندان به معاملات یا امور مالی، پشتیبانی در چنین بازاری باید قوی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا