اخبار بورس

بازگشت عقلانیت در رفتار‌های اقتصادی

شرکت های صادرات محور از افزایش نرخ ارز سود می برند.

با توجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز به ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان، سرمایه گذاری در سهام صادرات محور ممکن است منطقی باشد. دلیل این امر این است که شرکت های صادرات محور به دلیل اینکه درآمد آنها ارزی و هزینه آنها ریالی است از افزایش نرخ ارز بهره مند می شوند.

«اخبار بورسا»:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با افق میهنوی در خصوص جابجایی پرسنلی و تیم اقتصادی دولت جدید گفت: البته اتفاقات بین اسرائیل و حزب الله و انتخابات آمریکا تاثیر زیادی در رفتار ایران خواهد داشت، اما به هر حال دولت جدید به مردم اعتماد بیشتری خواهد کرد. رفتارهای معقول‌تر ایجاد شده در سیاست خارجی؛ بنابراین، ریسک های سیاسی بازار حداقل به طور کلی برای دولت جدید تا حدودی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر من دکتر. همتی بهتر از دکتر خاندوزی، دکتر. میدری بهتر از آقای عبدالملکی دکتر. عبده تبریزی از آقای یاسر جبرییلی و آقای سعیدی خیلی بهتر از آقای عشقی هستند. بنابراین می توان گفت که من از دولت جدید انتظار اقدامات بهتر و معقول تری در حوزه مسائل اقتصادی دارم. همه این مشکلات نشان دهنده کاهش نسبی ریسک سیستماتیک بازار است.

به نظر من اولین مولفه موثر، ارزان بودن بازار سرمایه ایران است. بازگشت عقلانیت در رفتار اقتصادی و کاهش مداخله دولت به تنهایی به بازار اجازه می دهد راه خود را پیدا کند و به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند. ارزش بازار کمتر از ۱۰۰۰۰ همات بی معنی است و اکنون این عدد به زیر ۷۰۰۰ همات رسیده است.

حرکت نزولی نرخ بدون ریسک که با توجه به نرخ سود اوراق قرضه دولتی فعلی تعیین می شود، قطعا بسیار موثر خواهد بود. نرخ بهره پایین تر، سمت تقاضا را در تمام بازارهای ریسک تقویت می کند.

این کارشناس بازار در خصوص توسعه بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری و ریسک های سیستماتیکی که در بازار وجود دارد، گفت: با توجه به ریسک های سیستماتیک زیادی که هر ماه ظاهر شده است، پیش بینی بازار در نیمه دوم سال جاری نیازمند توجه است. به چندین عامل کلیدی این است:

۱. کاهش ریسک های موجود: حذف یا کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی مانند نوسانات نرخ ارز، تحریم ها و اقدامات سیاسی داخلی می تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. به نظر می رسد این اتفاق می افتد.

۲. بحث کاهش نرخ سود: کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی می تواند نقدینگی بیشتری را وارد بازار سرمایه کند و تقاضا برای سهام را افزایش دهد. این نیز اتفاق می افتد.

۳. تقویت اعتماد سرمایه گذار: افزایش شفافیت اطلاعات، بهبود شرایط کلان اقتصادی و کاهش عدم اطمینان می تواند به جلب اعتماد سرمایه گذار کمک کند. این نسخه قطعا بهتر از دوره قبل خواهد بود.

مدنی درباره تاثیر کاهش یا افزایش نرخ سود بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: نرخ سود تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بورس دارد. کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های تامین مالی شرکت ها و افزایش سودآوری آنها می شود که به نفع بازار سهام است.

صنایعی که بیشتر تحت تاثیر تغییرات نرخ بهره قرار می گیرند عبارتند از:

– بانک ها و مؤسسات مالی: به دلیل تأثیر مستقیم نرخ سود بر درآمد و هزینه آنها.

– صنایعی که به تامین مالی متکی هستند (مانند خودروسازی و ساخت و ساز): کاهش نرخ بهره می تواند به افزایش فروش و سودآوری در این صنایع کمک کند.

– صنایع با بدهی بالا: کاهش نرخ سود می تواند باعث کاهش هزینه های مالی این شرکت ها و بهبود سود آنها شود.

احسان مدنی در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسانات ارزی در ماه گذشته چقدر می توان در سهام صادراتی سرمایه گذاری کرد، گفت: با توجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ ارز به ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان، سرمایه گذاری در سهام صادرات محور می تواند منطقی باشد. زیرا شرکت های صادرات محور از افزایش نرخ ارز سود می برند زیرا درآمد آنها ارزی و هزینه آنها ریالی است.

وی ادامه داد: اما باید ریسک های مربوط به نرخ ارز و سیاست ارزی را نیز در نظر گرفت. برای تصمیم گیری بهتر، بررسی وضعیت سودآوری شرکت ها، سیاست های پولی و وضعیت جهانی بازارهای هدف این شرکت ها ضروری است. نرخ های بهره اعلام شده از سوی فدرال رزرو نیز کاهش یافته است که شاید سیگنالی از افزایش قیمت جهانی کالاها باشد و شاید در سال های ۹۶ و ۹۷ که رشد قیمت های جهانی شرکت های صادرات محور ما منتفع شد، شاهد اتفاقات مشابهی باشیم.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا