ورزشی

فشار روی بازیکنان تیم ملی برای فعالیت مجازی؟

در این بین البته چهره های سرشناس دنیای ورزش و هنر نیز با نوشتن پیام های تسلیت سعی در ابراز همدردی خود داشتند اما نکته عجیب رفتار متفاوت ستاره های تیم ملی فوتبال ایران است; افرادی که در سال های گذشته اغلب در چنین رویدادهایی فعال بودند، با احتیاط خاصی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. البته در روزهای اخیر انتشار دو داستان از سردار آزمون و مهدی طارمی، پرده این فعالیت خارج از بازار را در این زمینه برداشت.

این دو چهره سرشناس تیم ملی فوتبال ایران با انتشار تصویری از افتادن کلاه معدنچی روی سنگ های سیاه نوشتند: «نمی دانید چه فشاری بر فعالان شبکه های اجتماعی است که ننویسند و ننویسند و چگونه بنویسند و چرا بنویسند. صدها بار تيغه خودسانسوري در گلوگاه ماست در وطن خود غريب هستند، گلها پر شده، چراغها تاريك شده و مظلوم هستند.

انتشار این خبر کافی بود تا برخی از ابهامات در این زمینه برطرف شود. از آنجایی که هر دوی آنها به صراحت از فشار بر فعالان شبکه های مجازی خبر داده اند، می توان حدس زد که به این افراد توصیه می شود از نوشتن در این زمینه پرهیز کنند یا به قول خودشان مراقب نحوه نوشتن خود باشند. صرف نظر از درستی یا نادرستی چنین توصیه یا فشاری، به نظر می رسد این مورد بی ارتباط با رویدادهای اجتماعی دو سال پیش نباشد. در روزهایی که جامعه ملتهب بود و مردم نسبت به برخی مسائل اعتراض می کردند، فعالیت چهره های مطرح ورزشی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام به شدت نمایان شد. حتی در آن روزها سردار آزمون که چنین مطلبی را منتشر کرده بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت و شایعه شد که ممکن است در آستانه جام جهانی از تیم ملی کنار گذاشته شود.

بازیکنان مطرح دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل فعالیت در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته اند و در مواردی خاص تعدادی از بازیکنان و اعضای کادر فنی پرسپولیس برای ارائه توضیحاتی فراخوانده شدند. اما این پایان کار نبود و در این مسیر شایعاتی مانند محرومیت از میادین فوتبال و یا محرومیت از معامله گری نیز گریبان آنها را گرفت. یکی از این موارد که سر و صدای زیادی به پا کرد مربوط به زمانی بود که جواد نکونام قصد داشت به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم استقلال بنشیند. در آن زمان خبرگزاری فارس نوشت که جواد نکونام بابت برخی اتفاقات رخ داده در فضای مجازی عذرخواهی کرد و از سوی رهبری مورد عفو قرار گرفت. چنین شایعاتی مبنی بر تمدید نشدن قرارداد یحیی گل محمدی با پرسپولیس و یا کنار گذاشتن کریم باقری از این باشگاه نیز در آن زمان مطرح شد. کریم باقری بعداً در برنامه عادل فردوسی پور گفت که به دستور مقامات بالاتر مجوز حضور در پرسپولیس و بازگشت به این باشگاه را از دست داده است.

در ادامه همین اتفاقات در آن دوره پر هیاهو، تیم ملی نیز روزهای سختی را در جام جهانی قطر سپری کرد. در آن زمان بسیاری از بازیکنان تیم ملی به دلیل سکوت در فضای مجازی انتقاد کردند و آنها را مقصر دانستند. حال با کنار هم گذاشتن چنین مواردی به نظر می رسد ماجرای اخیر دو ستاره خط حمله تیم ملی ایران بی دلیل نباشد. با اشاره به این که «هرچه می گویید از آن چیزی می گیرند» به اتفاقات سال های گذشته بازگشتند و البته احتمالاً با نوشتن کلماتی مانند «تیغ خودسانسوری» سعی در ارسال کدهای شفاف داشتند. به مخاطبان.

اینکه بازیکنان تیم ملی و ستارگان فوتبال واقعاً در چنین شرایطی تحت فشار برای کار یا عدم فعالیت در فضای مجازی هستند، یکی از مواردی است که نمی توان به آن پاسخ قطعی داد، اما حداقل در این مورد مشخص است که دو بازیکن ملی پوش مطرح شده اند. ، به نظر می رسد محدودیت هایی برای فعالیت در فضای مجازی و واکنش به رویدادهای اجتماعی یا سیاسی برای آنها ایجاد شده است. تصمیمی که شاید گذشت زمان درست یا نادرست بودن آن را آشکار کند.

قبلاً دوگانگی خاصی وجود داشت که بهتر است بازیکنان تیم ملی به عنوان فوتبالیست فکر و ذکر خود را معطوف به مستطیل سبز کنند، اما همزمان با پدیده اجتماعی خواندن فوتبال، این نظریه نیز قوت گرفت که فوتبال و بازیگران برجسته ای که در این زمینه فعالیت می کنند از بدنه جامعه جدا نیست و حق اظهار نظر در مورد مسائل و رویدادهای اجتماعی را دارند. اما این پرونده با واکنش های متفاوتی از سوی روسای فدراسیون مواجه شده است و در یک مورد خاص علیرضا دبیر رسما از کشتی گیرانش خواست که در مورد چنین مسائلی صحبت نکنند. او گفت که کار ورزشکار این نیست که اظهارنظر سیاسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا