فرهنگ و هنر

سود سهام عدالت آماده پرداخت شد

به گفته مسئولان، در مجموع تاکنون ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت جمع آوری شده است.


افق میهنی –

سپرده سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که به دلایل مختلف از جمله سوء نیت برخی شرکت ها به سه مرحله تقسیم شد. سودی که دو قسط آن قبل از سال واریز شده است.

سود سهام عدالت که قرار بود مرحله سوم و تسویه آن باشد طبق وعده مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شود و فروردین ماه در رسانه ملی گفته بود: یک سری از اتفاقاتی رخ داد که باعث شد برخی از شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود. ما امیدواریم که خرداد برای اینکه بتوان این سودها را جمع کرد و مابقی سود سهام را پرداخت کرد، البته شورای عالی بورس باید زمان دقیق آن را مشخص کند.

اما اکنون بیش از سه ماه از این وعده می گذرد و هنوز نه تنها پرداخت سود سهام عدالت محقق نشده، بلکه بخشی از این سود هنوز وصول نشده است. در همین رابطه ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مابقی سود سهام عدالت توسط پتروشیمی خلیج فارس تسویه شده است. شرکت صنایع و تنها شرکت مپنا مسئولیت عملکرد سال ۱۴۰۱ را بر عهده دارد. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که هنوز پرداخت نشده است.

در ادامه این مقام مسئول بیان کرد: در مجموع تا کنون ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری مرحله سوم و تسویه سود حقوق صاحبان سهام واریز شده است و اگر مابقی به آن اضافه شود، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. تومان سود و تسویه مرحله سوم. سهام عدالت خواهد بود.

آیا سود مرحله ناقص حقوق صاحبان سهام واریز می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سود باید واریز شود یا همچنان منتظر مپنا باشیم؟ وی گفت: شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

در ادامه محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از سمت سپرده ها بارها پیگیر وصول سود اقلام بوده ایم اما سپرده گذاری سود سهام تکمیل نشده است و ما همچنان منتظر تکمیل آن هستیم.

همچنین روز گذشته سازمان بورس از برخورد با شرکت هایی که سود سهام عدالت را به موقع پرداخت نکرده اند، خبر داد و در هفته گذشته نیز، سپرده گذاری مرکزی برای پنجمین بار با شرکت «مپنا» مکاتبه کرده است. همچنین سازمان بورس نیز پیگیر وصول سود سهام عدالت از شرکت مربوطه است.

این در حالی است که آنطور که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد، تنها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت از شرکت مپنا وصول نشده است و در این زمینه مقام مسئول این سازمان روز گذشته اعلام کرد: مپنا امروز بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات حسابرسی شده از کارفرمایان دولتی دارد و طی مکاتبات متعدد با منابع مربوطه آمادگی خود را برای تسویه بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی سود حقوق صاحبان سهام از مطالبات، سهام اعلام کرده است. یا دارایی های غیرنقدی اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است. چهارشنبه چهارم است مهر در همین ماه مذاکره با دبیر کارگروه پیشنهادی دادگستری بر اساس مصوبه هیات مدیره مپنا اعلام شد و مقرر شد در صورت تایید، مپنا بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی خود را در اقساط معقول بر اساس وصول تسویه کند. مطالبات از کارفرمایان دولتی

تصمیم گیری در خصوص پرداخت کامل سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ توسط گروه مپنا در حالی است که بسیاری از شرکت های گروه سهام عدالت مجامع ۱۴۰۲ خود را برگزار کردند و به نظر می رسد قبلاً باید در مورد این مطالبه تصمیم گیری می شد!

اما نکته دیگر سود عدالت، وصول ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان از این سود و انتظار برای سپرده گذاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است. موضوعی که اکنون بسیاری از سهامداران دارند این است که باید سپرده این سود به تاخیر نیفتد و هر چه زودتر سپرده تعیین شود. بحثی که سازمان بورس را به عنوان متولی آن می طلبد با جدیت پیگیری کند تا شورای عالی بورس در اسرع وقت تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا