ترندهای روز

«گرگ‌های خاکستری» چه کسانی هستند و چرا فعالیت‌شان در بسیاری از کشورها ممنوع است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

“گرگ های خاکستری” یک جنبش سیاسی راست افراطی در ترکیه است که توجهات جهانی را بیشتر به خود جلب می کند. همچنین سلام معروف آنها که سر گرگ را نشان می دهد توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

اخیرا «درود بر گرگ ها» در جریان جام ملت های اروپا (یورو ۲۰۲۴) جنجال بزرگی به پا کرد. این جنجال زمانی رخ داد که مریح دمیرال، بازیکن تیم ملی ترکیه پس از گلزنی در بازی ترکیه مقابل اتریش که با نتیجه ۲-۱ به سود تیمش به پایان رسید، دست به این حرکت زد.

در نتیجه این اتفاق اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) دمیرال را دو بازی محروم کرد.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان نیز در واکنش به این اقدام ملی پوش ترکیه ای در پستی در ایکس نوشت: نمادهای راست افراطی ترکیه در ورزشگاه های ما جایی ندارند.

ترکیه در پاسخ، آلمان را به «بیگانه هراسی» متهم کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از دمیرال دفاع کرد و گفت: آیا کسی می‌پرسد چرا پیراهن آلمان عقاب دارد یا پیراهن ملی فرانسه خروس؟ مریخ (دمیرال) با این حرکت احساسات خود را نشان داد.

مریح دمیرال پس از گلزنی در یورو ۲۰۲۴ با نشان دادن “سلام گرگ ها” بسیار جنجالی شد.

به عقیده بسیاری، «سلام گرگ ها» ارتباط مستقیمی با سازمان «گرگ های خاکستری» دارد که به «انجمن ایده آلیست ها» نیز معروف است. این سازمان شاخه جوان ملی گرای افراطی حزب جنبش ملی ترکیه (MHP) است که از متحدان حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری رجب طیب اردوغان است.

اگرچه گرگ های سلام و سازمان گرگ های خاکستری در آلمان ممنوع نیستند، اتریش و فرانسه رویکرد سخت گیرانه تری در پیش گرفته اند. اتریش در سال ۲۰۱۹ این سلام را ممنوع کرد و فرانسه تمام فعالیت های این سازمان را در سال ۲۰۲۰ غیرقانونی اعلام کرد.

“یک گروه راست افراطی”

بورجو اوزچلیک، محقق ارشد امنیت خاورمیانه در موسسه رویال خدمات متحد (RUSI) می گوید: «وقتی در مورد جنبش گرگ های خاکستری در آلمان صحبت می کنیم، در واقع در مورد شبکه گسترده تری از باشگاه ها، کافه ها و انجمن های محلی صحبت می کنیم. انگلستان

او توضیح می‌دهد که افرادی که خود را با «گرگ‌های خاکستری» در آلمان مرتبط می‌کنند، سطوح متفاوتی از وابستگی، عضویت یا تعهد به گروه دارند و ارتباطات آنها اغلب انعطاف‌پذیر و پویا است.

دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان (BfV) گرگ های خاکستری را به عنوان یک گروه راست افراطی با بین ۱۸۵۰۰ تا ۲۰۰۰۰ عضو در آلمان طبقه بندی کرده است.

ترک ها بزرگترین گروه اقلیت قومی در آلمان هستند و حدود سه میلیون شهروند ترک و شهروندان آلمانی ترک الاصل در این کشور زندگی می کنند. جمعیت آلمان حدود ۸۴ میلیون نفر است.

کمال جان، روزنامه‌نگار و کارشناس ملی‌گرایی در ترکیه می‌گوید: گرایش‌ها و نمادهای ناسیونالیستی در میان اکثریت جامعه مهاجر ترک در اروپا نسبتاً قوی است.

وی می گوید: اسلام گرایان و ناسیونالیست ها در اروپا سازماندهی شده اند، بنابراین دولت های اروپایی معمولا نگران این هستند که این سازمان های سیاسی یا ساختارهای جنایتکار پتانسیل ایجاد تنش را داشته باشند.

این روزنامه نگار می افزاید: آنها می خواهند سازوکاری ایجاد کنند تا نه تنها گروه های راست افراطی خود را محدود کنند، بلکه برای گروه های افراطی در میان جوامع مهاجر نیز ایجاد کنند.

اقدامات خشونت آمیز

“گرگ های خاکستری” از دهه ۱۹۷۰ به اعمال خشونت آمیز در ترکیه و اروپا متهم شده اند.

یکی از بارزترین پرونده های مرتبط با این سازمان، سوء قصد به قتل پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۱ توسط محمدعلی آغا از اعضای گرگ های خاکستری بود. در جریان این حمله، رهبر کلیسای کاتولیک هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

در سال ۱۹۸۳، پاپ ژان پل دوم و آغجا در زندانی که او در آن نگهداری می شد، به طور خصوصی ملاقات کردند و صحبت کردند.

این گروه همچنین در درگیری‌های خیابانی در ترکیه در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شرکت داشت که طی آن اعضای آن درگیر جنگ‌های چریکی شهری با شبه‌نظامیان چپ بودند.

سازمان “گرگ های خاکستری” به داشتن ارتباط با “دولت پنهان در ترکیه” متهم شده است. گفته می شود که شبکه ای از ائتلاف های قدرتمند و ضد دموکراتیک در ساختارهای سیاسی و بوروکراتیک ترکیه وجود دارد.

در سال های اخیر، «گرگ های خاکستری» در درگیری های خیابانی متعدد در شهرهای اروپایی نقش داشته اند.

بورجو اوزچلیک، تحلیلگر سیاسی، می گوید که این حوادث فضایی از ترس ایجاد کرده و به بحث گسترده تری در مورد نحوه برخورد با این گروه دامن زده است.

اگرچه گروه “گرگ های خاکستری” در آلمان غیرقانونی نیست، اتریش استفاده از “گرگ های سلام” را در سال ۲۰۱۹ ممنوع کرد و فرانسه تمام فعالیت های آن را در سال ۲۰۲۰ غیرقانونی اعلام کرد.

در سال ۲۰۲۱، پارلمان اروپا توصیه کرد که “گرگ های خاکستری” در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

اختلافات پیرامون این سازمان از مرزهای اروپا فراتر رفته است.

در جمهوری آذربایجان، کشوری با پیوندهای تاریخی و زبانی نزدیک با ترکیه، این گروه تلاش کرد تا از ناسیونالیسم رو به رشد این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ سوء استفاده کند.

کونول خلیلوا، سردبیر بخش آذربایجان بی‌بی‌سی می‌گوید: «گرگ‌های خاکستری پس از ادعای دست داشتن در کودتای نافرجام در سال ۱۹۹۵ علیه حیدر علی‌اف، پدر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور کنونی، بحث‌برانگیز شدند.

وی می افزاید: حیدر علی اف که از ژنرال های سابق کا.گ.ب بود این گروه را تهدیدی برای رژیم خود می دید و در نتیجه گرگ خاکستری در جمهوری آذربایجان ممنوع شد و رهبر این گروه در جریان کودتا کشته شد.

در سال ۲۰۰۵، قزاقستان، یک کشور آسیای مرکزی با روابط تاریخی و فرهنگی فراوان با ترکیه، این سازمان را غیرقانونی اعلام کرد و آن را در زمره “گروه های تروریستی” طبقه بندی کرد.

ترکیه می گوید جنبشی به نام “گرگ های خاکستری” وجود ندارد و ممنوعیت “سلام گرگ ها” را غیرقابل قبول می داند.

گرگ، نماد راهنما

احمد تاشاگیل، استاد گروه زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه یدی تپه استانبول به خبرگزاری آناتولی گفت: “نماد گرگ یکی از مهمترین نمادهای ترکان است. تمام قبایل ترک ساکن در آسیای مرکزی از این نماد در قرن چهارم استفاده کردند. قرن پنجم.

او همچنین به منابعی در قرن ۱۲ و ۱۳ اشاره می کند که بر اساس افسانه های ارمنی، سریانی و سایر افسانه های خاورمیانه، ترک ها پس از ورود به آناتولی به دنبال گرگ رفتند.

او می گوید: برای ترک ها، گرگ نماد خرد و هدایت است.

در دوران عثمانی در اواخر قرن نوزدهم، نماد گرگ به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گرفت و در سال های اولیه ترکی مدرن، این نماد بر روی اسکناس ها و تمبرها ظاهر می شد.

«سلام گرگ ها» پدیده ای بسیار جدیدتر است. به گفته کونول خلیلوا، سردبیر بخش آذربایجان بی بی سی، این نماد در اوایل دهه ۱۹۹۰ در جریان اعتراضات گسترده در آذربایجان ظاهر شد.

وی می گوید: این اعتراضات به استقلال کشور و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد، این نماد حتی اگر زیاد مورد استفاده قرار نگیرد برای عده ای به نماد ترک گرایی تبدیل شد، برای آنها نماد هویت فرهنگی و قومی بود که در دوران حکومت شوروی سرکوب شده بود.»

گفته می شود موسس «حزب حرکت ملی ترکیه» در سال ۱۹۹۲ میلادی «گرگ های خاکستری» را در یکی از گردهمایی های جمهوری آذربایجان دیده و آن را به عنوان نمادی برای سازمان «گرگ های خاکستری» در ترکیه افق میهن کرده است.

“این یک نماد ملی نیست.”

کمال جان، کارشناس ناسیونالیسم می گوید: در دهه ۱۹۹۰، گرگ های خاکستری بخشی از موج ناسیونالیسم بودند و هویتی داشتند که خود را در برابر اقلیت کرد و طرد آنها نشان می داد.

او تاکید می کند که در ترکیه، بسیاری از رهبران سیاسی در سراسر طیف سیاسی از “سلام گرگ ها” برای همسویی با رای دهندگان ملی گرا استفاده کرده اند.

او می گوید: «اما این تبریک هرگز به عنوان نماد ملی در ترکیه پذیرفته نشده است.

بورجو اوزچلیک نیز با این نظر موافق است.

او می‌گوید: «بسیاری از ترک‌ها، در حالی که به ناسیونالیسم ترک خود می‌بالند، اما خود را با گرگ‌های خاکستری مرتبط نمی‌دانند. بنابراین، این نماد نه نماد وحدت‌بخش است و نه نشان‌دهنده احساس گسترده‌تری از ترک‌گرایی است.»

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا