اقتصاد جهان

پوتین: اقتصادهای غربی در حال افول هستند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه گفت که اقتصادهای غربی وارد دوران نزول غیرقابل برگشت شده‌اند، در حالی که بریکس و کشورهایی که با این گروه همکاری می‌کنند به محرک‌های اصلی رشد جهانی تبدیل شده‌اند.

پوتین طی سخنرانی خود در نشست «هفته انرژی روسیه ۲۰۲۴» اظهار داشت که یک مدل توسعه چندقطبی جدید در حال ظهور است که برای رشد اقتصادی در قرن بیست و یکم بسیار مهم خواهد بود و تمرکز این مدل «نه و نه» در اروپا است. هنوز در آمریکای شمالی

وی ادامه داد که در حالی که ستون‌های “محکم” اقتصادهای غربی با رکود طولانی مدت مواجه خواهند شد، آنها همچنان “جایگاه خود را در اقتصاد جهانی از دست می‌دهند.”

رئیس جمهور روسیه گفت: رشد بزرگ در کشورهای بریکس و کشورهایی که می خواهند به گروه ما بپیوندند متمرکز خواهد شد. کشورهایی که از منظر آنها مشارکت مساوی را مطابق با منافع ملی می بینند.

پوتین خاطرنشان کرد که کشورهایی که بعداً بریکس را تشکیل دادند در سال ۱۹۹۲ تنها ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص دادند، اما سهم آنها از اقتصاد جهانی اکنون از G7 بیشتر است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی تجمعی گروه بریکس بر اساس برابری قدرت خرید، تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۳۵ درصد اقتصاد جهانی خواهد رسید. گروه ۷ کشور ثروتمند ۲۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می کنند.

به گفته رهبر روسیه، BRICS با هدف ایجاد یک پلت فرم توسعه موثر بدون دخالت خارجی است.

وی به برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم پرداخت و تسویه مستقل برای تسهیل تجارت خارجی بین اعضای گروه اشاره کرد. پوتین افزود: «کشورهای دوست» در حال حاضر ۹۰ درصد از صادرات انرژی روسیه را وارد می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا