اقتصاد جهان

عضو اتحادیه اروپا خواستار ممنوعیت تخم مرغ اوکراین شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، دولت بلغارستان به نقل از راشاتودی، با این استدلال که تولیدکنندگان داخلی به دلیل مازاد واردات ارزان قیمت از رقابت ناعادلانه رنج می برند، از کمیسیون اروپا خواست واردات تخم مرغ از اوکراین را ممنوع کند.

به گفته وزارت کشاورزی بلغارستان، این پیشنهاد توسط گئورگی تاهوف، وزیر کشاورزی بلغارستان در نشست شورای کشاورزی و شیلات اتحادیه اروپا در روز دوشنبه در بروکسل ارائه شد.

تاخوف گفت که تولید داخلی بلغارستان به شدت تحت تأثیر واردات بیش از حد تخم مرغ از اوکراین قرار گرفته است که تا ۳۰ درصد ارزان تر از تخم مرغ های موجود در بازار محلی است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۶۰۰ تن تخم مرغ از اوکراین به بلغارستان صادر شده است که پنج برابر بیشتر از شش ماهه اول سال گذشته است.

تاهوف خاطرنشان کرد که این واردات “فشار قابل توجهی بر قیمت ها در بازار داخلی وارد می کند” و به موجی از ورشکستگی در میان مرغداری های بلغارستان منجر شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما قاطعانه از مردم اوکراین حمایت می کنیم، اما این نباید منجر به ورشکستگی و نقض حقوق کشاورزان ما شود.

تاهوف گفت که اگر به نگرانی های بلغارستان رسیدگی نشود، کشور عضو اتحادیه اروپا آماده است تا “اقدامات حفاظتی” را برای محدود کردن تجارت با اوکراین در نظر بگیرد.

در اوایل سال جاری، پارلمان اروپا تعلیق همه تعرفه‌ها و سهمیه‌های واردات محصولات کشاورزی اوکراین به اتحادیه اروپا را تا ژوئن ۲۰۲۵ تمدید کرد.

طرح تجارت آزاد شامل یک «ترمز اضطراری» برای مرغ، تخم مرغ و شکر است، به این معنی که اگر میزان ورودی از سطح متوسط ​​در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیشتر شود، تعرفه‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند.

در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا تعرفه ها و سهمیه بندی محصولات کشاورزی اوکراین را به حالت تعلیق درآورد تا غلات و سایر محصولات کشاورزی اوکراین را به بازارهای جهانی برساند.

اما هجوم عظیم محصولات کشاورزی ارزان قیمت از این کشور جنگ زده باعث کمبود این محصولات در کشورهای اروپای شرقی شده است.

بر اساس این گزارش، واردات غلات از اوکراین دلیل اصلی اعتراض کشاورزان اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا