اقتصاد جهان

میانجی گری اتحادیه اروپا بین آلمان و ترکیه بر سر کباب

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری افق میهن ، اتحادیه اروپا می تواند آنکارا و برلین را مجبور کند تا به اختلافات طولانی مدت خود بر سر وضعیت دونر کباب، یک غذای اصیل ترکی که در آلمان بسیار محبوب است، پایان دهند.

روزنامه اکونومیست گزارش داد کمیسیون اروپا به دو کشور شش ماه فرصت می دهد تا به توافق برسند یا درباره سرنوشت کباب تصمیم بگیرند.

اختلاف بر سر کباب دو سال پیش زمانی آغاز شد که آنکارا درخواست ثبت این غذا را به عنوان یک غذای لذیذ ترکی در اتحادیه اروپا داد. جایی که غذاهایی مانند پیتزای ناپل از ایتالیا یا ژامبون سرانو از اسپانیا ثبت شده است.

اگرچه ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست، این اتحادیه دارای سیستمی به نام غذاهای سنتی و ویژه تضمین شده (TSG) است که به کشورهای عضو یا کشورهای ثالث اجازه می دهد برای حفاظت از غذاهای سنتی خود درخواست دهند.

برای به دست آوردن وضعیت TSG، کباب باید طبق مشخصات تعیین شده توسط ترکیه در سراسر اتحادیه اروپا تولید شود.

در ماه آوریل، بروکسل یک توافق اولیه برای ثبت غذا برای ترکیه صادر کرد و درخواست آنکارا را در وب سایت رسمی خود منتشر کرد. اما آلمان، جایی که دونر کباب از زمان معرفی آن توسط مهاجران ترک در دهه ۱۹۷۰ رایج بود، به سرعت اعتراض کرد.

برلین با برخی از جزئیات این درخواست، مانند انواع گوشت و سایر مواد، موافقت نکرد. در طول تابستان، او بارها استدلال کرد که اعطای وضعیت TSG آنکارا بر تولید گوشت محلی تأثیر می‌گذارد و به طور بالقوه می‌تواند هزینه آن غذا را افزایش دهد.

گزارش شده است که کمیسیون اروپا یازده شکایت در مورد درخواست ترکیه دریافت کرده است. انتظار می رفت کمیسیون تا ۲۴ سپتامبر تصمیم بگیرد که آیا این شکایات صحت دارد یا خیر، اما هنوز تصمیمی را اعلام نکرده است.

اگر بروکسل این شکایات را موجه بداند، انتظار می رود برلین و آنکارا شش ماه فرصت داشته باشند تا اختلافات خود را حل کنند. در صورت عدم موفقیت، خود بروکسل در مورد درخواست ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

جم اوزدمیر، وزیر غذا و کشاورزی آلمان که متولد ترکیه است، قبلاً استدلال کرده بود که این اقدام “مداخله ای در بازار آلمان با اثرات اقتصادی قابل توجه است”.

در پستی در کانال ما در این زمینه نیازی به دستورالعمل آنکارا نداریم.

در همین حال، فدراسیون بین المللی کباب پز در استانبول استدلال می کند که میان وعده بخشی جدایی ناپذیر از میراث آشپزی ترکیه است و باید طبق قوانین ترکیه تهیه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا