ترندهای روز

تنها کشوری که نگهداری از نوه‌ها در آن برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها درآمدزا است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کشوری که مرخصی استحقاقی والدین را برای پدران اختراع کرد، این بار به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها کمک مالی می کند.

از این پس والدین در یکی از کشورهای اروپایی اجازه خواهند داشت روزهای «مرخصی استحقاقی پس از تولد فرزند» خود را به افرادی که قیم قانونی آنها محسوب نمی شوند، مانند پدربزرگ و مادربزرگ یا حتی دوست، منتقل کنند. دادن

سوئد اولین کشوری بود که در سال ۱۹۷۴ مرخصی استحقاقی والدین را به پدران تعمیم داد. به گفته آژانس بیمه اجتماعی سوئد، امروزه پدران حدود ۳۰ درصد مرخصی والدین را با حقوق دریافت می کنند.

اکنون پس از ۵۰ سال مرخصی زایمان با حقوق پدران، این بار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در سوئد می توانند برای نگهداری از نوه های خود حقوق دریافت کنند.

این اصلاحات که از اول جولای (۱۱ تیر ۱۴۰۳) که توسط دولت سوئد اجرا شده است، امکان انتقال مرخصی والدین یا مرخصی زایمان را به بستگان یا دوستان فراهم می کند.

تعادل بهتر بین کار و زندگی و ارتقای برابری جنسیتی

آژانس بیمه اجتماعی سوئد (Försäkringskassan) اعلام کرد که این طرح جدید برای ارائه انعطاف پذیری بیشتر به خانواده ها طراحی شده است.

قوانین جدید مرخصی زایمان به والدین این امکان را می دهد که تا ۴۵ روز مرخصی استحقاقی را به شخصی که قیم قانونی نوزادشان نیست، منتقل کنند، مشروط بر اینکه گیرنده برای مزایای والدین بیمه شده باشد، که اکثر سوئدی ها چنین هستند. . برای والدین مجرد، از مجموع ۴۸۰ روز مرخصی استحقاقی، تا ۹۰ روز برای هر فرزند قابل انتقال است.

به گفته استفان فورسبرگ، مدیر اجرایی بیمه والدین در اداره تامین اجتماعی سوئد، “اصلاحات به والدین، به ویژه سرپرستان و خانواده های مجرد، فرصت های بیشتری می دهد و احتمالا به برابری جنسیتی کمک می کند.”

طبق قانون جدید حتی بازنشستگان نیز می توانند از این مرخصی استحقاقی والدین استفاده کنند. در این صورت حقوق بر اساس مستمری بازنشستگی محاسبه می شود. فردی که این کمک هزینه را دریافت می کند، مجاز به جستجوی کار یا تحصیل در مدت دریافت آن نیست.

ماریا کارلسون، مادر مجردی که با پسر سه ساله اش لیام در استکهلم زندگی می کند، از قانون جدید خوشحال است. او که شاغل و تک والد است، مرتباً از والدینش کمک می گیرد. ماریا به یورونیوز گفت: «مادر من از زمان تولد لیام به من کمک کرده است. او خیلی کمک کرده است و حالا دو روز در هفته لیام را از مهدکودک بیرون می آورد. کمکی که به من اجازه می دهد کمی بیشتر کار کنم چون پاره وقت کار می کنم تا بتوانم از نظر مالی روی پایم بایستم.

ماریا افزود: خیلی خوب است که اکنون با این طرح جدید می توانم روزهای مرخصی والدین خود را به مادرم منتقل کنم تا او نیز نوعی غرامت مالی دریافت کند.

مادر ماریا که خودش قبلاً برای اداره تأمین اجتماعی سوئد کار می کرد و اکنون بازنشسته شده است، آن را “یک برنامه خوب برای همه” می خواند. او می گوید: «به عنوان مثال، من هفته ای دو بار کمک می کنم و تقریباً به یک روتین تبدیل شده است. اما اگر مجبور باشم یک هفته کامل از لیام مراقبت کنم، مثلاً اگر او مریض شود، خوب است که بتوانم کمک هزینه را دریافت کنم.

هنگامی که روزهای مرخصی پس از سوگ منتقل می شود، گیرنده مراقبت از کودک می تواند برای آن درخواست دهد.

در ماه اوت، ماریا حدود ده روز از مرخصی خود را از طریق وب سایت سازمان تامین اجتماعی به مادرش انتقال داد تا طرح جدید را امتحان کند.

انتقادات از افزایش برون سپاری مراقبت از والدین

منتقدان در مورد برون سپاری مراقبت از کودکان ابراز نگرانی کرده اند. هنگامی که این طرح در سپتامبر ۲۰۲۳ پیشنهاد شد، چندین سازمان کارگری در سوئد انتقاد کردند که این قانون می‌تواند منجر به واگذاری مراقبت از فرزندان خود توسط والدین به بستگان یا پرستاران حرفه‌ای شود که آنها آن را شبیه به “خدمات پرستاری” می‌دانستند.

در جلسه ای در اکتبر ۲۰۲۳، وزیر امور سالمندان و تامین اجتماعی سوئد، آنا تانژ، احتمال سوء استفاده از این طرح برای پرداخت حقوق به پرستاران را کم اهمیت جلوه داد. وی تاکید کرد: دولت آماده برخورد با هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری در بهزیستی است.

تنه یادآور شد: هدف اصلی این قانون کمک به والدین در ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی است تا بتوانند آزادانه بهترین تصمیم را برای فرزندان خود بگیرند.

بر اساس آمار اداره تامین اجتماعی سوئد، تا پایان ماه اوت سال گذشته، ۱۴۵۶ نفر روزهای مرخصی خود را پس از زایمان به فردی غیر از قیم قانونی کودک منتقل کرده اند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا