بانک و بیمه

رشد نرخ  ارز موقتی است| سوداگران، طراحان گرانی قیمت| افزایش هیجانی طلا و ارز

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش قیمت جهانی طلا و متعاقب آن افزایش قیمت طلا در بازار طی روزهای اخیر، قیمت ارز نیز با توجه به گرمای جنگ در خاورمیانه افزایش یافت، زیرا قیمت هر آمریکا دلار در بازار داخلی پس از مدت ها افزایش یافته است ثبات قیمت اکنون به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت به ندرت مورد توجه مردم قرار گرفته است زیرا در سال های اخیر نرخ ارز افزایش یافته و خریداران برای کسب سود یا عقب نماندن از عرضه ارز به بازار حمله کرده اند، اما در حال حاضر خبری از چنین وضعیتی و بازار نیست. شرایط نسبتا ساکت است.

این وضعیت به این دلیل است که مردم بر اساس تجربیات قبلی به خوبی می‌دانند که نوسانات قیمت ارز ناشی از رویدادهای سیاسی و تنش‌های منطقه، به‌ویژه جنگ رژیم جعلی اسرائیل و لبنان، یک موضوع است. قیمت این کالا دلیل اقتصادی ندارد و بسیاری مانند گذشته در خرید ارز شرکت نمی کنند. در حالی که در گذشته با وقوع کوچکترین اتفاق سیاسی و بین المللی، بازار معاملات ارز مملو از سرمایه گذاران و عوام بود که سرمایه و پس انداز خود را به دلار و طلا به عنوان دارایی های ارزشمند تبدیل می کردند تا ارزش سرمایه خود را افزایش دهند. برای محافظت در برابر تورم ناشی از حوادث سیاسی و…

با توجه به تجربیات کارشناسان و مردم از علل تغییر نرخ ارز در بازار، تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی معمولاً ماهیت موقتی دارد و حتی در صورت تداوم، در نهایت آثار آن فروکش می‌کند، به طوری که در این شرایط، ارز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ، این یک اشتباه بزرگ تلقی می شود

ریسک بالا هنگام ورود به بازار ارز

البته طی دو سه سال گذشته بانک مرکزی با اجرای اقدامات اصولی و کارشناسی شده از جمله تامین ارز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی، نیاز خود به این گونه کالاها را تامین کرده است. رویکردی تحسین برانگیز که از رشد تقاضای کاذب در بازار جلوگیری کرد و این مشکل بر رشد غیرمنطقی و غیرواقعی ارز در نتیجه افزایش تقاضا و همچنین بر سوداگرانی که در این بازار اخاذی قیمت کردند، تاثیر زیادی داشت. بازار بازاری که در سال های اخیر محلی برای سوداگران و دلالان سودجو بوده که در مواقعی خاص بازار را برای صید ماهی از آب گل آلود در اختیار می گرفتند.

با توجه به تجربه کارشناسان و مردم از علل تغییر نرخ ارز در بازار، تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی معمولاً ماهیت موقتی دارند و حتی در صورت تداوم، تأثیر آن به تدریج کمرنگ می‌شود، بنابراین ارز در پس‌زمینه محو خواهد شد. این وضعیت، به عنوان یک اشتباه بزرگ تلقی می شود که می تواند برای سرمایه گذارانی که وارد بازار می شوند و ارز خریداری می کنند، مایه تاسف باشد. البته رویدادهای سیاسی بدون شک تأثیری موقتی بر بازار فارکس می گذارند، اما نباید چنین رویدادهایی را ماندگار فرض کرد. نمونه آن حمله ایران به رژیم صهیونیستی در اوایل سال جاری بود که منجر به افزایش نرخ ارز در بازار شد که پس از مدت کوتاهی به شرایط قبلی بازگشت.

تغییر قیمت کنونی در بازار ارز ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد و متاثر از تحولات منطقه ای و بحث های سیاسی و بین المللی به ویژه جنگ بین نیروهای حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی است.

رشد نرخ ارز مبنای اقتصادی ندارد

بنابراین نباید بازار ارز را در مقابل افزایش تقاضای کاذب تحت فشار قرار داد چرا که رشد نرخ ارز در حال حاضر ناشی از شوکی است که وارد بازار شده است و شکی نیست که در این بازار وجود خواهد داشت. یکی در روزهای آینده در صورت تشدید نشدن تنش ها در منطقه، احتمال بازگشت قیمت در این بازار وجود خواهد داشت. سید مرتضی افه کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: تغییر قیمت کنونی در بازار ارز ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد و متاثر از تحولات منطقه ای و بحث های سیاسی و بین المللی به ویژه جنگ نیروهای حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: با تشدید حملات دوجانبه و تشدید جنگ در خاورمیانه با گسترش روزافزون، این احتمال وجود دارد که تقاضای جهانی برای طلا و ارز در بازارهای جهانی دوباره رشد کند و به همین دلیل است که بسیاری از مردم نگران هستند. آینده سرمایه خود را به طلا و ارز به عنوان دارایی با ارزش تبدیل می کنند تا از ارزش سرمایه خود در برابر مشکلات تورم محافظت کنند. اقدامی که در سال های اخیر شاهد آن بودیم، اما با فروکش کردن تحولات، قیمت ها به روال گذشته بازگشت

اگرچه مداخله دولت با ارائه ارز به بازار در چنین شرایطی برای مدیریت بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها ممکن است بر نرخ رشد کاذب سود تاثیر بگذارد، اما تحلیل ها نشان می دهد همه چیز به معضل این روزهای سرعت تحولات بازمی گردد. در منطقه

تاثیر سرعت تحولات منطقه بر قیمت طلا و ارز

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: اگرچه دخالت دولت با تامین ارز در بازار در چنین شرایطی برای کنترل بازار و جلوگیری از رشد قیمت ها می تواند بر نرخ رشد کاذب نرخ سود تاثیر بگذارد، اما تحلیل ها نشان می دهد که این روزها همه چیز خوب است. سرعت تحولات منطقه در حال بازگشت است. البته مذاکرات رئیس جمهور کشورمان با پزشکان در سفر به نیویورک نشانه هایی از خوش بینی را نشان می دهد و این موضوع می تواند با حفظ اقتدار تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و بازار بگذارد. از سوی دیگر، اگر تنش ها در منطقه طولانی مدت و پایدار نباشد، می توان انتظار داشت که بازارها پس از شوک کوتاه مدت به روال عادی خود بازگردند.

بر اساس این گزارش، قیمت ها در بازار طلا و ارز هم اکنون در مسیر رشد قرار دارند. این افزایش قیمت همانطور که گفته شد به دلیل تحولات سیاسی منطقه و حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان است، بنابراین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار آزاد ۴ میلیون و ۲۸ هزار تومان و قیمت سکه تمبهار آزادی طرح جدید ۴۷ میلیون تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نرخ دلار به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است. به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ها مبنای اقتصادی ندارد و نتیجه تنش های منطقه ای است. بنابراین ورود به چنین بازارهایی به دلیل هیجان زیاد می تواند ریسک بالایی را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا