اخبار بورس

پله پله بخرید، تا نشانه‌های بیشتری از بازار صعودی ببینید

گزارش کردن اخبار بورسعلیرغم اینکه بازار در روزهای اخیر شرایط خوبی نداشته و شهادت سید حسن نصرالله گمانه زنی ها در مورد تحولات منطقه و احتمال بروز تنش های سیاسی و نظامی در کشور را به شدت افزایش داده است، اما همچنان بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه نگران هستند. در مورد آنها معتقدند که تمایل و تمایل روزافزون سرمایه گذاران در بورس ممکن است نشانه هایی از چرخش باشد.

بر خلاف نظر برخی کارشناسان، برخی معتقدند که تحولات نظامی کنونی منطقه ممکن است ایران را به سمت همسویی با کشورهای مهم و کاهش تنش‌های بین‌المللی و سیاسی سوق دهد و این موضوع جنبه امیدوارکننده‌ای از شرایط کنونی باشد.

همانطور که به یاد دارید، پیش از شهادت حسن نصرالله و حملات تهاجمی‌تر رژیم صهیونیستی به مواضع گروه‌های مقاومت، شاهد حضور متنوع‌تر سرمایه‌گذاران و افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت سهام در اکثر صنایع بودیم.

اما آیا می توان به تغییر روند و بهبود شرایط بازار سرمایه در سال جاری امیدوار بود یا خیر؟

سرمایه گذاران با توجه به شرایط فعلی و تغییرات روند مقطعی بازار چه استراتژی را دنبال می کنند؟

بدون شک بسیاری از سرمایه گذاران خرد (آماتور و حتی حرفه ای) در چهار سال گذشته نوسانات و تله های معاملاتی متعددی را تجربه کرده اند. پس از فروپاشی بازار مرداد از سال ۱۳۹۸ تا به امروز شاهد ظهور کف قیمت‌های جدید برای سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بوده‌ایم و هر بار سرمایه‌گذاران زیادی به بهانه جبران بخشی از زیان‌های گذشته خود در دام معاملات افتادند و زیان‌های جدیدی پیدا کردند.

هر زمان صحبت از افزایش قیمت دلار یا تغییر سیاست های کلان اقتصادی و بانک مرکزی به میان می آید، هر زمان که صحبت از حمایت پنهان و ساختگی دولت از بازار سرمایه یا تزریق نقدینگی دولت برای خرید و حمایت به میان می آید. برخی افراد تحت تأثیر باج‌گیری خبری قرار می‌گیرند و بسیاری از دارایی‌های نقد شده یا اوراق قرضه با بهره ثابت خود را به سهام تبدیل می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد تنها بخشی از عقب ماندگی و تورم سال‌های اخیر را جبران کنند.

البته برخی رسانه ها، نهادها و فعالان بازار سرمایه این داستان ها و داستان های دردناک را نمی پسندند و تشویق می کنند. در هر صورت، شرکت‌های کارگزاری درآمد خود را از معاملات، سایر مؤسسات مالی از صندوق‌ها و کارمزد مدیریت صندوق، و رسانه‌ها از تبلیغات و جذب خواننده کسب می‌کنند.

در این سال‌ها عده‌ای بر این باور بودند که با توجه به افت عجیب بازار سهام در سال ۲۰۱۹، قیمت‌های بسیاری از سهام در کوتاه‌مدت به سقف بالایی قبلی بازمی‌گردند (البته این وضعیت عمدتاً توسط تحلیل‌گران فنی مشاهده شد). روندها شاخص های بورس و حتی برای اهداف فنی، شاخص کل ناقص را مبنای تحلیل خود قرار داده اند و اعداد حتی نجومی تر از ۸ میلیون واحد اساتید و ۷ است. تیر اولی را وعده دادند، برخی افزایش قیمت دلار در دولت رئیس جمهور را عامل گرانی بورس دانستند و تاریخ دانان نیز به چرخه های تاریخی صعود و نزول بورس در سال های اخیر نگاه کردند. ۲۰ سال.

هر چه بود، بسیاری از این تحلیل های غیرحرفه ای و توهمی نتیجه ای جز ضرر برای برخی سهامداران خرد و البته این عزیزان نداشت. انتظار نمی رفت قیمت بسیاری از سهام تا سال ۲۰۱۹ بازگردد و افزایش قیمت دلار باعث رشد مجدد بازار سهام نشد.

البته همانطور که گفتم بسیاری از این تحلیل ها حتی ارزش شنیدن هم ندارند و نباید بر اساس چنین استدلال های غیر کارشناسی و توهم آمیزی در دام معاملات افتاد.

گام به گام خرید کنید تا نشانه های بیشتری از بازار صعودی را ببینید (منتشر نکنید)

به نظر شما چرا شاخص بورس چین پس از ۱۰ سال به سطح قبلی خود بازنگشته است یا چرا دولت چین در سه سال گذشته با توان مالی و ثروت خود از فعالان و بازار سهام حمایت نکرده است؟ رشد اقتصادی چین در این ۱۰ سال منفی بود یا این کشور گرفتار تحریم های بین المللی شد؟ آیا نامه سهامداران به ریاست جمهوری و مقامات چین خوانده نشده است؟ آیا صندوق های توسعه بازار و تثبیت بازار در این کشور به درستی کار نکرده اند؟ آیا آقای عشقی درگیر صدور وام برای خود است و از بورس خبر نداشته است؟

نه ماهیت و روند بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار با سیگنال‌های کانال‌های تلگرامی و چندین فن‌آور تغییر نخواهد کرد. در این بازار افزایش آگاهی و دانش مالی سرمایه گذاران و سهامداران حائز اهمیت است چرا که در تمام دنیا عده ای با فروش وعده های رنگارنگ به مردم توهین می کنند و بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نگاهی دقیق‌تر به تحلیل‌ها و استدلال‌های موافقان و مخالفان چرخش در بازار سرمایه در شرایط کنونی بیندازیم:

۱- افتتاحیه های بین المللی:

احتمالاً بسیاری از شما متوجه تغییرات محسوس مواضع مقامات کشور در ماه های اخیر شده اید. از مذاکرات مناقصه پزشکان در روزهای اخیر در سازمان ملل و دیدارهای مهم آنها با مقامات کشورهای اروپایی گرفته تا عدم مداخله و سخنرانی های آتشین هیئت حاکمه درباره حملات اخیر اسرائیل به سوریه و جنوب لبنان.

گام به گام خرید کنید تا نشانه های بیشتری از بازار صعودی را ببینید (منتشر نکنید)

حتی بسیاری عدم واکنش و سکوت در قبال ترور اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله در لبنان را نشانه ایران و عزم جدی دولت برای تغییر وضعیت بین المللی کشور می دانند. در چنین شرایطی برخی از اهالی بازار سرمایه نیز نظرات و تحلیل های متفاوتی دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

طرفداران افتتاحیه های بین المللی و تاثیر آنها بر تغییر روند بازار:

از منظر این گروه از کارشناسان، ثبات بین المللی و گشایش های سیاسی تا حد زیادی سایه جنگ و مخاطرات نظامی بیش از حد را از کشور دور خواهد کرد و این موضوع شاید بزرگترین دستاورد و هدیه دولت به سرمایه گذاران بورسی باشد.

اطمینان از عدم وجود ریسک های چالش برانگیز خارجی از یک سو و انتقال وجوه از بازار محتاطانه ارز و طلا به بازار سرمایه از سوی دیگر، از نظر گروهی از کارشناسان، اصلی ترین دلایل تغییر روند و آغاز به کار است. روند صعودی بازار سهام

مخالفان تأثیرات گشایش های بین المللی بر توسعه بازار:

اما برخی دیگر از کارشناسان این عامل را محرک بازار سرمایه و تغییر محسوس روند بازار نمی دانند، هرچند منکر تاثیر بسیار مثبت گشایش های بین المللی بر سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیستند.

به گفته این افراد، بخش زیادی از سود و رشد بازار در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با افزایش روزافزون نرخ دلار و تب خرید و نگهداری کالا در کشور همراه بوده است. فروش شرکت ها به دلار و ریال افزایش یافته بود و کالاهای تولید شده در مدت زمان بسیار کوتاهی به فروش رفت.

این گروه بر این باورند که گشایش‌های سیاسی و بین‌المللی در بلندمدت باعث ثابت ماندن قیمت‌های فعلی دلار، کاهش نرخ تورم مورد انتظار و نرخ تورم سالانه و تاثیر جدی بر تناژ و فروش کالاهای داخلی خواهد شد.

بازار ۱۳۹۲ و امضای برجام را به خاطر دارید؟ ۴ سال رکود مطلق معاملات و کاهش چشمگیر سود شرکت ها به دلیل کاهش تورم و قیمت های جهانی.

۲- افزایش قیمت دلار و کاهش نرخ سود بانکی:

یکی از اقدامات ملموس و محسوس دولت جدید به ویژه آقای همتی در یک ماه اخیر رشد اندک دلار نیمایی و همگرایی آن با دلار بازار آزاد است. علاوه بر این به نظر می رسد برخلاف اقدامات دولت آقای رئیسی در افزایش نرخ سود بانکی، دولت جدید تمایل جدی به کاهش نرخ سود بانکی از خود نشان داده است. به گفته دولت جدید، علیرغم اینکه نرخ سود بالا منجر به جذب بیشتر منابع توسط دولت، پارک سرمایه های خرد در بانک ها و کاهش تورم می شود، اما همچنان بالا بودن نرخ سود تولیدکنندگان کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد. صنعتگران

کسانی که در مورد تاثیر افزایش نرخ دلار و کاهش نرخ سود بر بازار توافق دارند:

به گفته برخی کارشناسان، افزایش محسوس و آرام نیم دلاری قیمت ها منجر به افزایش نرخ ارز شرکت های صادرات محور و افزایش فروش محصولات می شود. این افراد معتقدند مسدود شدن نرخ نیمی برای شرکت های تولیدی و صادراتی ناقض حقوق شرکت ها بوده و آنها از تفاوت نرخ ارز نیمی و ارز در بازار آزاد سودی نبرده اند. افزایش نرخ دلار نیمایی می تواند این کمبود را برای شرکت ها جبران کند

همچنین کارشناسان کاهش نرخ سود بانکی را انگیزه ای قوی برای افزایش نسبت «P/E» بازار و انتقال وجوه از سپرده های بانکی و صندوق های بازنشستگی به بورس می دانند.

مخالفان تاثیر افزایش نرخ دلار و کاهش نرخ سود در بازار:

حتی اگر از دیدگاه کارشناسان افزایش نرخ ارز نیمایی در بلندمدت به عنوان یک دستاورد مهم برای شرکت ها تلقی شود و هر چه شفافیت بازار سرمایه بیشتر شود، افزایش نرخ نیمایی می تواند منجر به افزایش نرخ ارز شود. افزایش قابل توجه هزینه های مالی برای شرکت ها علاوه بر این، برخی معتقدند قیمت فروش محصولات داخلی اکثر شرکت ها به نرخ دلار آزاد نزدیک تر است تا به نرخ نیم دلار و این امر منجر به تغییرات عمده ای در سودآوری شرکت ها نمی شود. با فروش داخلی

برخی معتقدند شرایط سیاسی و بحران های بین المللی و منطقه ای آنقدر ناامید کننده است که کاهش نرخ سود بانکی ممکن است منجر به افزایش نقدینگی و تقاضا در بورس نشود و بسیاری از این سپرده ها از بازارهای موازی مانند. ب. جذب شود ب. طلا، ارز و غیره…، باشد

حرف آخر:

بی شک تحولات منطقه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و واکنش ایران به حوادث اخیر را نمی توان به سادگی نادیده گرفت، اما چرخه های تاریخی بازار سرمایه، تغییر دیدگاه ها و سیاست های دولتمردان در ماه های اخیر و سایر عوامل مهم را نیز نمی توان نادیده گرفت.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که شاید یکی از بهترین استراتژی های سرمایه گذاری این باشد که گام به گام خرید کنید و نشانه های بیشتری از رشد بازار چه در حال حاضر و چه در زمان های دیگر به دست آورید.

تمام سرمایه خود را در طول دوره صعودی موقت وارد بازار سهام نکنید و در زمان رکودهای موقتی تمام سرمایه خود را نقد نکنید.

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا