بانک و بیمه

بازار طلا و ارز در رکود شدید

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در این روزهایی که بازارها تحت تاثیر تحولات و رویدادهای سیاسی و منطقه ای قرار دارند، طلا و ارز نیز در مدار افزایش قیمت قرار دارند، هرچند افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد و دلیل اصلی آن تنش های منطقه است. مردم دیگر مانند گذشته برای تهیه این کالاها به بازار نمی روند. گزارش های میدانی بازار از میدان فردوسی و خیابان منوچهری نشان می دهد که این بازارها روال عادی خود را طی می کنند و تقاضای چندانی برای این اجناس وجود ندارد.

نوسانات قیمتی که بازار طی یک سال پس از بحران های گذشته تجربه کرده است. پس از پاسخ ایران به رژیم جعلی اسرائیل با حمله موشکی و پهپادی، شهادت اسماعیل هنیه و ورود صهیونیسم به جنگ با غزه و لبنان، بازار ارز و طلا دچار نوسان شد، اما پس از چند روز فروکش کرد و التهاب فروکش کرد. قیمت‌ها به روال عادی خود بازگشتند و این بازارها دیگر مانند سال‌های گذشته که با کوچک‌ترین واکنش سیاسی تغییر می‌کردند، وجود نداشت. اکنون پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، قیمت ارز و طلا همچنان در مسیر رشد قرار دارد، اما مردم و سرمایه گذاران توجه چندانی به آن ندارند زیرا می دانند افزایش قیمت موقتی است.

توصیه کارشناسان بازار و اقتصاد به مردم و سرمایه گذاران این است که در چنین شرایطی برای خرید سکه و ارز ریسک نکنند تا متحمل ضرر نشوند چرا که قیمت ها اکنون به اوج خود رسیده و مشخص نیست که اجرای قوانین پولی بانک مرکزی همچنین این سیاست باعث کاهش التهاب در چگونگی تعیین سرنوشت قیمت ها در بازار خواهد شد

افزایش قیمت طلا و ارز تحت تاثیر تنش ها در منطقه

البته از اواخر هفته گذشته با توجه به تصمیم کاهش نرخ بهره در آمریکا، قیمت جهانی طلا به شدت افزایش یافت و خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار داخلی گذاشت، بنابراین قیمت سکه و طلا به دلیل تشدید تنش های منطقه ای، پس از مدت ها رکود قیمتی در شبکه ۵۹ هزار تومانی، با انتشار اخبار سیاسی به ویژه شهادت رهبر حزب الله لبنان، قیمت ها افزایش یافت و به مرز ۶۱ هزار تومان رسید. کانال تومان. افزایش قیمت هیچ دلیل اقتصادی ندارد و تحت تاثیر تنش های سیاسی و جنگ در منطقه بوده است. به گفته کارشناسان، ادامه این افزایش قیمت بعید است و بازگشت نرخ سود در این بازار محتمل است، زیرا در زمان شهادت اسماعیل هنیه، قیمت دلار از ۵۸ هزار تومان به ۶۲ هزار تومان رسید، اما تثبیت شد. دوباره و در کانال ۵۹۰۰۰ تومان ماندگار شد.

توصیه کارشناسان بازار و اقتصاد به مردم و سرمایه گذاران این است که در چنین شرایطی ریسک نکنند تا متحمل ضرر نشوند چرا که قیمت ها اکنون به اوج خود رسیده است و معلوم نیست با اجرای مصوبه بانک مرکزی این اتفاق بیفتد. سیاست ارزی اینگونه است، التهاب بازار نیز باعث کاهش اقبال قیمت ارز خواهد شد و سکه چگونه به وجود آمد؟ سکه حباب های زیاد و دلاری که قیمت آن از کانال های غیر رسمی اعلام می شود باید چقدر باشد؟

نرخ دلار نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است، اما از آنجایی که در گذشته تقاضای خرید چندانی وجود نداشته و فروشنده ای برای فروش ارز به بازار نیامده است، ایراد زیادی در بازار و بازار وجود ندارد. تقاضا به روال عادی خود می رود

خرید و فروش وجود ندارد

گزارش تجربی «بازار» از بازار ارز و طلا در میدان فردوسی تهران نشان می دهد که خرید و فروش چندانی در این بازارها وجود ندارد و از آنجایی که خبری از معاملات و تشکیل صف متقاضیان نیست، وجود دارد. همچنین هیچ اخاذی قیمت توسط نمایندگی ها وجود ندارد. یکی از فروشندگان ارز در گفتگو با «بازار» می گوید؛ از آنجایی که بازارهای رسمی پاسخگوی نیاز متقاضیان واقعی ارز است، تقاضای کاذب چندانی در بازار وجود ندارد و بازار روال عادی خود را طی می کند. البته نرخ دلار نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است، اما مانند گذشته نه تقاضای زیادی برای خرید وجود دارد و نه فروشندگانی برای فروش ارز به بازار می آیند.

در هر صورت ریسک سرمایه گذاری زمانی زیاد است که نوسانات قیمت در بازار سکه و ارز زیاد باشد و مردم با توجه به تجربیات گذشته خود آگاهانه وارد چنین بازارهایی شوند. رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با این خبرگزاری گفت “بازار” آنها می گویند بازار در دو سه روز اخیر دچار رکود عمیق شده است و هیچ معامله ای انجام نمی شود زیرا مردم سردرگم هستند و منتظر نیستند ببینند بازار و قیمت چگونه خواهد بود.

از ابتدای هفته جاری تقاضا در بازار طلا و سکه تمام شده است. این تغییر قیمت باعث شده تا هم فروشندگان و هم خریداران با حساسیت خاصی وارد چنین معاملاتی شوند چرا که سردرگمی ناشی از بی ثباتی بازار پس از حوادث سیاسی اخیر در بازار طلا سرد شده است.

سردرگمی معامله گران در بازار طلا و ارز

آیت محمدولی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته تقاضا در بازار طلا و سکه کاهش یافته است، گفت: تغییر قیمت و رشد بالای قیمت این کالاها باعث ورود فروشندگان و خریداران به این بازار شده است. اگرچه بازار به معامله ای با حساسیت خاصی تبدیل شده است، اما سردرگمی ناشی از بی ثباتی بازار پس از حوادث سیاسی اخیر، بازار طلا را سرد کرده است. افزایش قیمت طلا و سکه که ناشی از اتفاقات سیاسی منطقه و مسائلی مانند کاهش نرخ بهره در آمریکاست که منجر به افزایش قیمت طلا در سطح جهان شده و این مشکل را تحت تاثیر قرار داده است. بازار داخلی و تمامی بازارهای جهان تحت تاثیر این صنعت.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: اکنون رکود عجیبی در بازار طلا و سکه وجود دارد و معاملات به حداقل رسیده و تقاضای خرید طلا در بین فروشندگان این کالا به دلیل قیمت صفر است. نوسانات همچنین انتظاری برای فروش طلا در آینده ندارند و منتظر هستند تا بازار به ثبات قیمت دست یابد.

بر اساس این گزارش، اگرچه رکود عمیقی در بازار طلا و ارز وجود دارد، اما قیمت ها در حال افزایش است و این افزایش قیمت باعث شده مردم وارد چنین بازاری نشوند. در هر صورت قیمت دلار هم اکنون به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است، قیمتی که کارشناسان آن را غیرواقعی می دانند و این افزایش قیمت را ناشی از هیجانات می دانند. همچنین قیمت سکه ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۴ میلیون تومان عبور کرده است. این افزایش قیمت باعث شده مردم در خرید مصنوعات طلا گم شوند و خرید خود را به تثبیت قیمت در بازار موکول کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا