ترندهای روز

آنچه از ماهی و تن آن نمی‌دانید! بیش از این تن ماهی نخورید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مهنوش صاحبدل، رئیس اداره بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به روز جهانی آبزیان (غذاهای دریایی) گفت: گوشت ماهی به دلیل داشتن پروتئین با ارزش بالا، چربی های زود هضم و سرشار از چربی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. -ویتامین های محلول و مواد معدنی مختلف در میان محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و شیر اهمیت دارد.

وی افزود: ماهی با ارزش غذایی بالا برای هر نوع رژیم غذایی مناسب است و در واقع یک غذای سالم است.

آنچه در مورد ماهی و تن نمی دانید! بیش از این مقدار ماهی نخورید

ارزش غذایی ماهی

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: پروتئین ماهی حاوی اسیدهای آمینه ضروری با کیفیتی مشابه پروتئین گوشت قرمز است و در مقایسه با گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و مفید است. همچنین آبزیان نسبت به سایر گوشت ها بافت پیوندی کمتری دارند و می توان گفت تقریباً تمام ماهی های مصرفی جذب بدن می شود.

روغن ماهی

وی تصریح کرد: ماهی و آبزیان به دلیل وجود اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ نقش مهمی در کاهش بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان و دیابت دارند. میزان این چربی ها از کمتر از ۱ درصد در ماهی سفید تا بیش از ۳۰ درصد در انواع ماهی های چرب متغیر است که در فصول مختلف سال متغیر است.

صاحبدل ادامه داد: کلسترول ماهی های آب شیرین کمتر از ماهی های دریایی است که مصرف آن را برای سلامت انسان مساعدتر می کند و میزان آن به نوع ماهی بستگی دارد.

ماهی چه ویتامین ها و مواد معدنی دارد؟

رئیس اداره بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: گوشت ماهی و سایر آبزیان دارای انواع ویتامین ABDEK و مواد معدنی مانند فسفر، آهن، سلنیوم، منیزیم، فلوئور، گوگرد، ید، روی و سایر مواد معدنی هستند. همه اینها تأثیر مهمی بر سلامت انسان دارند.

همچنین ماهی هایی که با استخوان خورده می شوند مانند ماهی کلیکا و ساردین منابع غنی کلسیم هستند که نقش مهمی در رشد و سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها دارند. از ویتامین های محلول در آب، میزان گروه B و ویتامین B12 در غذاهای دریایی بیشتر است.

وی افزود: سلنیوم یک ماده معدنی مهم است که با خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند از فعالیت رادیکال های آزاد سرطان زا جلوگیری کند و غذاهای دریایی یکی از بهترین منابع غذایی سلنیوم هستند.

صاحبدل گفت: سرطان های پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ تقریباً ۵۰ درصد سرطان ها را تشکیل می دهند که با استفاده از رژیم های غذایی حاوی ماهی و آبزیان تا حدودی می توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد. یکی از مواردی که در کاهش ابتلا به انواع سرطان توصیه می شود، جایگزینی مصرف ماهی و فراورده های دریایی به جای گوشت قرمز است.

وی بیان کرد: غذاهای دریایی سرشار از کوآنزیم Q10 هستند. ماده ای محلول در چربی که حدود ۵۰ درصد آن در رژیم غذایی و بقیه در بدن تولید می شود. مطالعات اندکی نشان داده اند که این آنتی اکسیدان می تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: تورین نیز ماده ای است که در غذاهای دریایی به وفور یافت می شود و برای رشد چشم و سیستم عصبی نوزادان مفید است و افزایش مصرف آن ثابت شده است که باعث کاهش میزان مصرف آن می شود. بروز بیماری های قلبی عروقی

وی بیان کرد: به دلیل وجود مواد مغذی بالا، مصرف غذاهای دریایی می تواند نقش مهمی در تامین نیازهای تغذیه ای انسان به مواد مغذی ضروری داشته باشد. فراوانی و تنوع مواد مغذی ماهی در مقایسه با ارزش انرژی متعادل آن به این معنی است که غذاهای دریایی به عنوان یک ماده مغذی کم انرژی برای کنترل وزن و سایر بیماری های مرتبط مناسب هستند، بنابراین با توجه به این فواید توصیه می شود ترجیحا هفته ای دو بار ماهی مصرف شود. . به صورت سرخ نشده مصرف شود.

صاحبدل گفت: نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد که مصرف ماهی توسط مادر در دوران بارداری با کاهش احتمال ابتلا به اوتیسم و ​​ویژگی های مرتبط با اوتیسم همراه است.

وی افزود: لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد ماهی تن به دلیل وجود مقدار زیادی چربی مایع در کنسرو آن، منجر به دریافت بیش از حد انرژی می شود، بنابراین توصیه می شود در مصرف ماهی تن از مصرف بیش از حد روغن خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا