اخبار اقتصاد ایران

بانک‌ها مکلف به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود به ساخت مسکن هستند

بر اساس ماده ۴ قانون رشد تولید مسکن (مصوب ۱۴۰۰) بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند هر ساله حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی را با نرخ سود مصوب به بخش مسکن اختصاص دهند. توسط شورای پول و اعتبار

افق میهن به نقل از جام جم آنلاین، بررسی روند پرداخت تسهیلات توسط بانک ها در قانون جهش تولید مسکن که توسط بانک مرکزی منتشر شد، نشان می دهد که تا ۱۰ تیرماه ۱۷ بانک حتی یک ریال هم پرداخت نکرده اند. در نهضت ملی مسکن مهمترین موضوعی که در بحث تسهیلات حوزه مسکن می تواند موثر باشد، نظارت است، ظاهرا بانک ها ترجیح می دهند به جای پرداخت تسهیلات مسکن، جریمه مالیاتی پرداخت کنند.

از آنجایی که پول مالیات به صندوق ملی مسکن واریز می شود و ماموریت اصلی این صندوق توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی است، کمکی به ساخت بخش مسکن نمی کند. یعنی برای واحدهایی که ساخته شده باید خیابان آسفالت و مواردی از این قبیل پیش بینی شود. کارشناسان بر این باورند که اقتصاد مسکن می تواند به توسعه بخش اقتصاد کلان و رشد منجر شود.

نظارت بر تکالیف بانک ها مهم است

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار روزنامه جام جم در خصوص وضعیت قانون جهش مسکن گفت: نظارت موضوع مهمی است وقتی قانونی تصویب می شود باید تعیین تکلیف ها اجرا شود و اگر نظارتی پشت این واگذاری ها نباشد نظارت است. ، بانک ها قطعا از زیر بار مسئولیت و پرداخت تسهیلات طفره می روند.

وی ادامه می دهد: در چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم و جهش قیمتی داشته ایم. وقتی جهش قیمت بالای ۹۰ درصد باشد بانک ها زیر بار تسهیلات ۲۰ درصدی نمی روند. این کارشناس مسکن با بیان اینکه در حوزه مسکن افت قیمتی وجود دارد، گفت: با وجود این نوع قیمت گذاری، این بخش با چالش مواجه خواهد شد و رفتار بانک ها عادی است، بنابراین دولت باید به جای فشار، افت قیمت ها را کنترل می کرد. در بانک ها

وی می افزاید: در حوزه منابع مالی با چالش مواجه هستیم که یکی از بخش های مهم در حوزه مسکن بحث تامین مالی است. الان تسهیلاتی که بانک ها می دهند بدترین نوع تسهیلات است. گودرزی بیان می کند: تسهیلات وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومان است که بانک قبل از پرداخت تسهیلات، یک چهارم این تسهیلات را از متقاضیان به عنوان اوراق مطالبه می کند.

کجای دنیا وام می دهند که قبل از پرداخت تسهیلات، سود و اقساط تسهیلات را بگیرند؟!

وی با اشاره به اینکه بانک ها نیز وارد بازار مسکن شده اند، تصریح می کند: بانک ها در بلندمدت اقدام به خرید و نگهداری مسکن کردند تا با ارزیابی املاک، نقدینگی زیادی در اقتصاد ایران ایجاد کنند که منجر به جهش قیمت مسکن شد. همچنین شاهد جهش نقدینگی هستیم.

این کارشناس مسکن تاکید می کند: دولت و شورای اسلامی باید به بحث قانون مسکن توجه ویژه داشته باشند. مسکن یکی از بخش های مهم و ضروری است. بنابراین قبل از این باید در حوزه مسکن قانون گذاری می شد، در بیشتر کشورهای دنیا برای مطالبه مالیات، قیمت گذاری منطقه ای در حوزه مسکن انجام می شود، در حالی که ما برای همه چیز قیمت گذاری کرده ایم و امکان پیگیری قیمت وجود دارد. افزایش می یابد، به جز مسکن!

رها شدن و افزایش قیمت در بخش مسکن

گودرزی معتقد است: متاسفانه بخش مسکن رها شده و میلیاردها درصد می‌توان در آگهی‌ها و آگهی‌های بازرگانی بدون ارتکاب جرم، بدون مجازات برای تشویش اذهان عمومی و اعلام جرم، به رقم مسکن اضافه کرد. این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه باید در حوزه قانون گذاری رویکرد جدی تری داشت، گفت: باید ضمانت اجرایی جدی تری داشته باشد، ظرفیت های ما در حوزه مسکن بی نظیر است، ۶۰ درصد قیمت مسکن زمین است و ما در این زمینه کمبودی ندارند، اما موضوع عدم تامین زمین و صدور مجوز چالش برانگیز شده است. وی تصریح می کند: سرپناه بودن حق مردم است، باید زمین کافی برای تسویه و بازنگری در پرداخت تسهیلات بانکی وجود داشته باشد و از دولت چهاردهم درخواست داریم زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد و مطالبات مردم را پیگیری کند. مردم به شکلی خاص

مأموریت وزرای اقتصاد و راه

ابراهیم نجفی نایب رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی درباره تخلف بانک ها در پرداخت نکردن تسهیلات قانون رونق مسکن گفت: با خبرنگار روزنامه جام جم: در قانون رونق مسکن، بانک هایی که به ۲۰ درصد از تعهدات خود عمل نکرده باشند، مشمول جریمه می شوند. بنابراین بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها موظف به پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود برای ساخت مسکن هستند و در صورت عدم اجرای این بند از قانون، بانک ها موظف به پرداخت جریمه به دولت خواهند بود. . پرداخت جریمه به سازمان امور مالیاتی بابت سهمیه تکلیف انجام نشده.

وقتی شورای اسلامی قانونی را تصویب می کند باید اجرا شود و ما بر این موضوع نظارت می کنیم. حال قرار است گزارشی در این زمینه از دیوان محاسبات دریافت کنیم و مکاتبه ای با سازمان ها و امور مالیاتی مربوطه داشته باشیم.

نجفی با بیان اینکه اکنون بانک ها گرفتار نارضایتی شده اند، می گوید: بانک ها توان پرداخت تسهیلات را ندارند و اعلام می کنند که اگر این تسهیلات را بدهیم باید از بانک مرکزی برداشت کنیم و نارضایتی ها بیشتر می شود، بنابراین بانک ها باید به بدهکاران بانکی مراجعه کرد و مازاد بدهکاران را شناسایی کرد. و نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام کند تا نقدینگی جدید ایجاد نشود.

نایب رئیس کمیسیون ساخت و ساز اضافه می کند: جلسه ای با عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار کردیم تا گزارش کاملی از اجرای قوانین در حوزه مسکن ارائه شود. بیایید یک ویژه داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا