فناوری

همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه: ایرانسل از بازار جا ماند!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در دنیای امروز ارتباط از طریق تلفن همراه به یکی از نیازهای اساسی مردم تبدیل شده است. کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه به ویژه در زمینه دیتا و صوت نقش مهمی در رضایت کاربران دارد و دلیلی وجود ندارد که بگوییم زیرساخت ها همیشه در این مواقع حرف اول را می زند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت همراه در کشور به ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است. این رشد چشمگیر نشان دهنده افزایش استفاده از خدمات اینترنتی در بین کاربران ایرانی است. امروز در ITSarsan تصمیم گرفتیم نگاهی به وضعیت اپراتورهای کشور داشته باشیم و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده آنها را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم چه کسی در ایران و از نظر زیرساخت اول است که کدام اپراتور بهتر می تواند پاسخگوی نیاز مشترکین باشد. در آینده؟

مقایسه شاخص های کیفیت شبکه تلفن همراه

تصویر زیر نشانگرهای کیفی سه شبکه اصلی تلفن همراه ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل را در فناوری های ۳G و ۴G نشان می دهد. این شاخص ها شامل سرعت دانلود داده ها (Throughput)، نرخ وقفه سرویس و میزان موفقیت سرویس می باشد.

در شاخص سرعت انتقال اطلاعات مشترکین در نسل چهارم شبکه، هماول و ایرانسل نزدیک به هم سنجیده می شوند اما رایتل وضعیت بهتری نسبت به این دو دارد. گزارش رگولاتوری نشان می دهد سرعت انتقال اطلاعات در شبکه ۴G همراه اول بیشتر از سایر اپراتورها بهبود یافته و اکنون بالاتر از ایرانسل است. این به کاربران Mobile First اجازه می‌دهد از تجربه اینترنت روان‌تر و سریع‌تر لذت ببرند.

همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه است: ایرانسل جا ماند!

جالب است بدانید رایتل بیشترین میزان قطعی سرویس را در هر دو شبکه ۴G و ۳G دارد و پس از آن ایرانسل و همراه اول قرار دارند. یعنی اگر ملاک شما پایداری سرویس و در دسترس بودن همیشگی آن باشد، بدون شک همراه اول اولین افق میهن شما برای خرید خواهد بود که نشان از زیرساخت بهتر این اپراتور نسبت به رقبا دارد.

همراه اول نیز بالاترین میزان موفقیت خدمات را در هر دو شبکه ۴G و ۳G داشت که در نوع خود جالب است.

بر اساس داده های ارائه شده می توان نتیجه گرفت که به جز سرعت انتقال اطلاعات در شبکه ۴G، همراه اول در بقیه پارامترها عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته و کمترین میزان قطع سرویس و بالاترین میزان موفقیت سرویس را دارد. در هر دو فناوری رایتل در مقایسه با دو اپراتور دیگر بالاترین میزان قطعی سرویس را دارد و ایرانسل در اکثر پارامترها در رتبه دوم پس از اپراتور اول قرار دارد.

همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه است: ایرانسل جا ماند!

مقایسه پوشش شبکه اپراتورها در شهرها و روستاهای ایران

یکی از بحث های همیشگی در رقابت بین اپراتورها مربوط به پوشش شبکه است. موآب آل با پوشش بیش از ۸۲ هزار کیلومتر راه، بیشترین پوشش جاده ای را در بین سه اپراتور دارد و با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود در صدر قرار گرفته است. ایرانسل با بیش از ۶۴ هزار کیلومتر پوشش جاده در رتبه دوم و رایتل با کمترین پوشش جاده در رتبه سوم قرار دارند.

اگر بخواهیم نگاهی به روستاها بیندازیم باز هم وضعیت پوشش تلفن همراه اول بهتر است. اپراتور اول ایران با پوشش بیش از ۴۴ هزار روستا بیشترین پوشش روستایی را دارد. ایرانسل با پوشش بیش از ۱۹ هزار روستا و رایتل با پوشش کمتر از ۲ هزار روستا در رتبه های بعدی قرار دارند.

همراه اول در پوشش شهری دست بالا را دارد و با پوشش ۱۴۲۵ شهر در شبکه ۴G بیشترین پوشش شهری را دارد. ایرانسل ۱۳۸۸ شهر را پوشش می دهد و رایتل تنها ۳۳۶ شهر را با یک تفاوت قابل توجه!

از نظر فناوری شبکه و بحث توسعه ۵G در کشور، تلفن همراه اول گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و با ۹۶۴ سایت فعال ۵G در کشور، حدود ۶۰ سایت بیشتر از ایرانسل دارد که نشان از برخورداری از آن دارد. دست بالا در زمینه توسعه زیرساخت ها در کشور. علاوه بر این همراه اول در بحث پوشش شبکه ۴G رتبه اول را به خود اختصاص داده است و تفاوت چشمگیری با رقبای خود دارد.

همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه است: ایرانسل جا ماند!

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید با پوشش گسترده در جاده ها، روستاها و شهرها و همچنین پیشرو بودن در فناوری ۵G به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران شناخته می شود. ایرانسل هم پوشش خوبی داره ولی در بعضی مناطق بخصوص روستاها خیلی کمتر از شرکت اول هست. بد نیست بگوییم همراه اول با ۰.۱۳ درصد و رایتل با ۰.۰۲ درصد رشد نسبت به سه ماهه آخر سال ۱۴۰۲ سهم بازار مشترکین فعال تری داشته اند و ایرانسل در این زمینه حدود ۰.۱۵ درصد کاهش را تجربه کرده است! در واقع این بدان معناست که نسبت به زمستان سال گذشته، تعداد زیادی از مشترکان ایرانسل به شرکت اول کوچ کرده اند.

طبق آمار ارائه شده، همراه اول همچنان به عنوان بازیگر اصلی بازار ارتباطات کشور شناخته می شود. این اپراتور با ارائه خدمات با کیفیت، پوشش گسترده و سرمایه گذاری در زیرساخت ها توانسته رضایت کاربران خود را جلب کند.

دلایل تفاوت بین اپراتورها چیست؟

سوال اصلی که برای بسیاری از افراد پیش می آید مربوط به تفاوت کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورها است. این می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اپراتورهایی که بیشتر در توسعه و ارتقای شبکه خود سرمایه گذاری می کنند، معمولاً کیفیت خدمات بهتری را ارائه می دهند. مثلاً در آمارها دیدیم که پوشش شبکه همراه اول در جاده و شهر و روستا بیشتر از بقیه است و قطعیت شبکه هم کمتر است! این موارد نشان از توجه اپراتور اول کشور به توسعه زیرساخت ها دارد.

نکته مهم بعدی مربوط به تعداد و محل آنتن های BTS است که تاثیر بسزایی در کیفیت پوشش و سرعت اینترنت دارد. حجم ترافیک شبکه و مدیریت آن و همچنین فناوری های به کار رفته در شبکه نیز از دیگر دلایل اصلی تفاوت اپراتورها هستند.

همراه اول در کنار توسعه شبکه های تلفن همراه، زیرساخت فیبر نوری را نیز به طور جدی توسعه می دهد. این امر کمک زیادی به ارتقای کیفیت خدمات اینترنت ثابت و افزایش سرعت اینترنت در مناطق مختلف کشور خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا