ترندهای روز

بالاخره جواب «اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟» اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جوجه ها از تخم مرغ می آیند، اما تخم مرغ از کجا می آید؟ پس کدام یک اول شد؟

بیشتر زیست شناسان به وضوح می گویند که تخم مرغ اول شد. در ابتدایی ترین سطح خود، تخم ها فقط گامت های ماده هستند. ماده‌ها می‌توانند تخم‌های خارجی سختی بگذارند (همچنین به عنوان تخم‌های آمونیاکی شناخته می‌شوند)، و این یک تغییر دهنده بازی برای مهره‌داران بوده است.

کوئنشتاین که دیرینه شناس در موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک است، به لایو ساینس گفت: “تشکیل تخم گام مهمی در تکامل مهره داران است، زیرا مربوط به آمنیوت ها (یا آمنیوت ها، حیواناتی با یک ستون فقرات و چهار دست و پا و توانایی تخمگذاری در خشکی به جای آب را پیدا کرده اند) به آنها اجازه می دهد تا بیشتر و بیشتر از آب دور شوند.

قبل از اینکه تخم‌های سفت با زرده‌های غنی از مواد مغذی ایجاد شوند، مهره‌داران برای تولیدمثل به حجم‌های آب متکی بودند. بیشتر دوزیستان هنوز با این محدودیت آب مواجه هستند، زیرا برای زنده ماندن باید تخم های ژلاتینی خود را مرطوب نگه دارند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Cornet Biology، از اواسط تا اواخر دوره ژوراسیک، حدود ۱۶۵ تا ۱۵۰ میلیون سال پیش، هیچ فسیل واقعی پرنده ای پیدا نشده است. بر اساس گزارش مرکز تنوع زیستی دانشگاه تگزاس در آستین، دانشمندان فکر می‌کنند که اولین تخم‌های پوسته‌دار مدت‌ها قبل از آن یعنی حدود ۳۲۵ میلیون سال پیش تکامل یافته‌اند.

استاین می‌گوید این یعنی “تخم مرغ قبل از مرغ آمد!” این تخم‌های اولیه احتمالاً انعطاف‌پذیر و از نظر بافت چرمی بودند. دقیقاً مانند تخم هایی که خزندگان و پلاتیپوس های امروزی گذاشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا