اخبار بورس

مرور ۴ عامل مهم در مقوله سرمایه گذاری

عدم آموزش مناسب و قرار دادن مناسب ابزارهای مالی؛

با توجه به افزایش افکار عمومی نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، مردم هزینه های معاملاتی بالایی را متحمل می شوند و در بازار سنتی سرمایه گذاری می کنند. این یک گزینه بسیار ایده آل برای هر سه دیدگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

هابیل شرقیکارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای اخبار بورس وی نوشت: در مقوله سرمایه گذاری همیشه باید به ۴ عامل توجه ویژه داشت:

۱- ریسک سرمایه گذاری به طور کلی و مقایسه متعاقب آن بین بازار سنتی و ابزارهای مالی مدرن

۲- بازده دارایی های سرمایه گذاری شده و مقایسه بین بازار سنتی و ابزارهای مالی مدرن

۳- نقدینگی این دارایی

۴- هزینه های معاملاتی و عملیاتی و نگهداری این دارایی، یعنی کارمزد معاملات

از سوی دیگر نحوه محاسبه قیمت طلا یکی از چالش های موجود در خرید طلا و جواهرات توسط سرمایه گذاران بوده است، چرا که در بازار سنتی قیمت واحد هر گرم طلا در فاکتور قید نمی شود. محاسبه قیمت کل) و فقط وزن کل، قیراط و قیمت ذکر شده است. این بدان معنی است که بلافاصله برای شما مشخص نیست که آیا طلافروش در نهایت قیمت را همانطور که به شما گفته است محاسبه کرده است یا خیر. در بازار سنتی، قیمت نهایی یک قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضرب در قیمت واحد، که قیمت طلای خام (مثلاً ۱۸ عیار) به اضافه هزینه ساخت به اضافه ۷ درصد سود است. اما ابزارهای مالی مدرن این مشکلات را ندارند، ضمن اینکه قیمت طلا در بازار سنتی همیشه غیر واقعی است، یعنی در هر طلافروشی به شما قیمت می گویند، اما در ابزارهای مبتنی بر طلا قیمت شفاف و واقعی است.

توجه داشته باشید که قیمت ساخت قطعات مختلف طلا یکسان نیست. و حتی طلای تولید شده در کشورهای مختلف دستمزد متفاوتی دارد. و به طور کلی فرمول زیر فرمول محاسبه قیمت طلای ۱۸ هزار تومانی در بازار سنتی است:
۱۰% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود فروشنده طلا + (وزن طلا x (کارمزد ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

همانطور که می بینید، در صورت سرمایه گذاری موقت در طلا، کارمزدهای بالایی از فروشندگان طلا در بازار سنتی دریافت می کنید، بنابراین هنگام خرید طلای جدید باید تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمتی که اکثر مردم خرید و فروش می کنند، پرداخت کنید. طلای مستعمل یا ذوب شده که مشکلات زیادی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می کند و هزینه معاملات بسیار بالایی را نیز به همراه دارد.

مزایای سرمایه گذاری در ابزارهای مبتنی بر طلا

در مقابل، ابزارهای مبتنی بر طلا در بازار سرمایه ایران شامل گواهی سپرده سکه طلا با کارمزد ۰.۰۲۵ و گواهی سپرده شمش طلا با کارمزد ۰.۰۰۴۸ و همچنین صندوق قرارداد آتی طلا با کارمزد ۰.۰۰۰۶ است. و اوراق سلف صندوق طلا (تسویه و تحویل) با کارمزد ۰.۰۰۱۴ و صندوق های کالایی مبتنی بر طلا با کارمزد ۰.۰۰۱۲۵ و اختیار معامله سکه طلا با کارمزد ۰.۰۰۱۳۶ و در نهایت اختیار معامله در سکه طلا (تسویه و تحویل) ۰,۰۰۱۴ است. که در مقایسه این اعداد با کارمزدهای بازار سنتی تفاوت زیادی دارد، اما باید توجه داشت که با توجه به افزایش افکار عمومی نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، افراد هزینه معاملات بالایی را متحمل می شوند و شما در بازار سنتی سرمایه گذاری می کنید. به جرات می توان گفت که بازار سنتی تنها برای چشم انداز بلندمدت مناسب است، اما سرمایه گذاری در ابزارهای مبتنی بر طلا یک گزینه بسیار ایده آل برای هر سه دیدگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

سرمایه گذاری در طلای فیزیکی و سنتی مشکلات زیادی از جمله سرقت، مفقود شدن، شکستن، جعل، تفاوت کیفیت و از همه مهمتر کارمزدهای بالای معاملات را به همراه دارد و از سوی دیگر ریسک بالایی برای سرمایه گذار به همراه دارد ابزارهای مالی تحت پوشش بازار سرمایه؛ و به تعبیری این معایب تبدیل به مزیت های سرمایه گذاری در بازار ابزارهای مالی می شود و اینکه می توانید سرمایه گذاری طلا را با حداقل ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنید.

اما اگر بخواهیم از سوی دیگر به تاریخ نگاه کنیم و این شعار سال است، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم. باید گفت که هر کیلوگرم شمش طلا برای ۲۵ نفر به طور مستقیم و برای ده ها نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می کند.

امکان جذب سرمایه های کوچک و بزرگ از طریق بستر بازار سرمایه

شاید بیشتر مردم فکر کنند که موضوع سال فقط به رونق بازار سنتی طلا بستگی دارد، اما این اشتباه است. این یک روند طبیعی در اقتصاد است و در شرایط تورم بالا و قابل توجه طبیعی است که مردم تمایل به حفظ ارزش دارایی های خود و سرمایه گذاری در کالاهای مختلف داشته باشند. البته این مشکلات در بسیاری از کشورهایی که حاشیه سود تولید بیشتر است حل شده است، بنابراین منابع به سمت تولید سوق داده می شود، یعنی به جای خرید خودرو، به جای خرید طلا یا ارز، سهام شرکت های خودروسازی را خریداری می کنند. در ابزار بر روی آنها خرید در طلا. این بدان معناست که این منابع در بورس آنها جذب شده و ارزش آنها حفظ می شود. ارزش را می توان از طریق صندوق های مختلف، حتی صندوق های طلا در کشورهای مختلف حفظ کرد. در میان ابزارهای مبتنی بر طلا در بازار سرمایه، در صورت قرارگیری صحیح، از جذابیت نقدینگی بالایی برخوردار هستند، زیرا امکان جمع آوری سرمایه های خرد و کلان زیادی از طریق بستر بازار سرمایه وجود دارد، اما متاسفانه در مقاطعی برای از بین بردن اعتماد، سهامداران در هنگام پذیرش برخی از ابزارها که ربطی به سهام ندارند، با چالش مواجه می‌شوند که همگی به دلیل عدم آموزش صحیح و قرارگیری صحیح ابزارهای مالی است.

از سوی دیگر، اگر به زنجیره ابزارهای مبتنی بر طلا در بورس کالا نگاه کنیم، می توان گفت که صندوق های سرمایه گذاری بیش از ۱۴.۷ میلیارد واحد سرمایه گذاری به ارزش ۶۸۵ میلیارد ریال معامله کرده اند و سپرده های گواهی شمش طلا نیز بیش از ۴۲ میلیون دلار است. اوراق بهادار مبتنی بر شمش طلا به ارزش ۱۴۷ میلیارد ریال، معاملات اختیار معامله مبتنی بر طلا، دادوستد بیش از یک میلیون قرارداد به ارزش ۳.۸ میلیارد ریال، معاملات آتی مبتنی بر طلا و ۶۹۸ هزار قرارداد به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال معامله شد و اوراق گواهی سپرده سکه طلا بیش از ۴۶ میلیون ورقه بهادار بر پایه سکه طلا به ارزش ۱۴۱ میلیارد ریال معامله شد.

به عبارت دیگر ابزارهای مبتنی بر طلا در بورس کالا و بازار سرمایه به دلیل پایین بودن ریسک معاملاتی و مزیت‌های فراوان معاملاتی می‌تواند به تعادل قیمت‌ها در بازار کمک شایانی کند. معاملات و سرمایه گذاری ها در بازار طلا همواره مورد توجه مردم و سرمایه گذاران بوده است زیرا حفظ ارزش پولی و قدرت خرید را تضمین می کند. بنابراین از منظر روانشناسی ابزارهای مالی جدید در طلا به کنترل تورم و ثبات اقتصادی کشور کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا