اخبار اقتصاد ایران

سیاه نمایی برای ترخیص برنج‎های وارداتی با کمک معاون وزارت صمت

معاون بازرگانی و خدمات وزارت امنیت در نامه ای خطاب به دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد.

افق میهن، ددر حالی که فصل برداشت برنج داخلی به تازگی به پایان رسیده و به گفته همه کارشناسان قیمت برنج داخلی فاصله زیادی با قیمت فروش ندارد، اما واردکنندگان تلاش سیری ناپذیری دارند و به هر بهانه ای به دنبال ترخیص برنج های وارداتی هستند.

معاون وزیر صمت در این راستا در راستای اقدامات ضد تولید داخلی است. وی کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار را دلیل افزایش قیمت ها عنوان کرد.
همچنین هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران در نامه ای خطاب به «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس جمهور از اجرایی نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و عدم ترخیص برنج های رسوبی انتقاد کرد. در گمرکات کشور و تداوم این شرایط برای بازار و صنعت. برنج کشوری نگران کننده محسوب می شود.

در این نامه به رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در مبادی ورودی کشور اشاره شده است که با وجود این میزان برنج در گمرکات کشور، کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار منجر شده است. به افزایش قیمت ها

در همین راستا «علیرضا شهمیرزایی» معاون بازرگانی و خدمات وزارت حراست طی نامه ای خطاب به «سید مهدی فرهی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور. ، به موضوع رسوب برنج در گمرک و بی توجهی به مصوبه ستاد تنظیم مقررات اشاره کرد. بازار انتقاد کرد.

در این نامه آمده است:

«به دنبال نامه‌های قبلی و با عنایت به عدم اجرای تصمیمات جلسه مورخ ۲۷ تیر ۱۴۰۳ کارگروه تنظیم بازار کشور در خصوص مجوز صادرات برنج وارداتی وارد شده به گمرکات کشور تا پایان تیرماه و مسکوت ماندن نامه ۳۲۹۶۵۷۵ مورخ ۳۰ مرداد ماه سال جاری وزیر محترم وقت در خصوص تصویب این موضوع، با توجه به انباشته شدن برنج در پشت گمرک و عدم تطابق طرح واردات، از طرف وزارت متبوع احضاریه به هیات محترم وزیران ارسال می شود. وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نیاز واقعی کشور، پیش‌بینی می‌کند پس از ماه‌های محرم و صفر که بیشترین تقاضا برای این محصول در کشور وجود دارد، بازار از برنج وارداتی خالی شود. متأسفانه محقق شده و اکنون علاوه بر برنج وارداتی، بازار اقلام برنج ایرانی نیز ملتهب و با افزایش قیمت و بعضاً کمیاب مواجه است و در صورت تداوم این وضعیت، امکان بحران در بازار وجود دارد. بازار برنج و گسترش به بازارهای دیگر. قابل پیش بینی است.

با وجود ثبات نرخ ترجیحی ارز و همچنین قیمت جهانی برنج وارداتی نسبت به سال گذشته و با وجود تمامی اقدامات نظارتی، شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت برنج وارداتی در بازار بوده ایم. با توجه به اینکه برنج خارجی ۶ دهم درآمد کشور به طور مستقیم مصرف می شود و این محصول همواره به عنوان قطب امنیت غذایی و دومین محصول استراتژیک کشور مطرح بوده است، لذا اتخاذ تدابیر فوری در این زمینه ضروری و ضروری به نظر می رسد. توجه راهی فراهم کن.»

بنابراین گزارش؛ پیش از آغاز ممنوعیت فصلی واردات برنج، حدود ۱۰۰ هزار تن برنج وارد مبادی ورودی کشور شده بود، اما به دلیل تاخیر در تخلیه کشتی ها و انجام تشریفات گمرکی، این برنج تا اول ۲۰۱۷ ترخیص نشد. مرداد ماه و با شروع دوره ممنوعیت علی رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار، ترخیص شدند. متوقف شد

این اتفاق باعث شد تا بازار از برنج های وارداتی خالی شود و قیمت آن افزایش یابد و پیگیری های تجار نتیجه ای نداشته باشد و در نهایت انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران طی نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد. موضوع و از عواقب این حادثه ابراز نگرانی کرد و در نهایت معاون وزیر صمت نیز به این موضوع ورود کرد و از پیامدهای منفی این روند صحبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا