اخبار اقتصاد ایران

مذاکره برای ایجاد کانال مالی بین کشورهای اسلامی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور ایجاد کانال مالی مشترک و استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری انجام می شود. محور اصلی مذاکرات در حاشیه نشست روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو این سازمان است. .

به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در حاشیه نشست روسای بانک‌های مرکزی سازمان همکاری‌های اسلامی افزود: هدف اصلی از حضور در اجلاس بانک‌های مرکزی کشورهای اسلامی، که در استانبول ترکیه برگزار می شود، به منظور بحث و گفتگو پیرامون توسعه روابط پولی و بانکی با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) است. علاوه بر این نشست، مذاکراتی با مقامات بانک مرکزی کشورهای عضو از جمله ترکیه نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ۶ ماه گذشته رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: استفاده از روش های تسهیل نقل و انتقال پول برای گردشگران، بازرگانان و همچنین اتاق های پایاپای از جمله این موارد است. سایر موضوعات مطرح شده در این جلسه پیگیری شد.

استفاده از هوش مصنوعی

فرزین در ادامه بیان کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد استفاده از هوش مصنوعی است. ایران در این زمینه تجربیات خوبی دارد و واحد هوش مصنوعی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است که می توان از آن در موضوعاتی مانند پولشویی، ردیابی تراکنش های مشکوک و … استفاده کرد. از تجربیات سایر کشورها استفاده خواهد کرد و تجربیات بانک مرکزی ایران ارائه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی و استفاده از پول ملی در معاملات تجاری گفت: این موضوع به صورت چندجانبه مطرح نشده است، بلکه به صورت دوجانبه با اعضای برجام مطرح شده است. کشور ها و در حال بررسی آن با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز باید پیگیری و اجرا شود.

فرزین با بیان اینکه چشم انداز خوبی در حوزه تجارت و مبادلات با ترکیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکراتی که داشتیم، مقرر شد تیم هایی در سطح کارشناسی تشکیل و موضوعات مختلف بررسی شود. یکی از پیشنهادات مهم ارائه شده در این زمینه، حرکت به سمت ارزهای محلی در مبادلات دو کشور و انجام معاملات با ریال و لیر بود که مورد استقبال ترکیه قرار گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: در این گفتگوها پیشنهادات دیگری نیز مطرح و مورد توافق قرار گرفت تا پس از طی مراحل کارشناسی و با توجه به پیشرفت اقدامات، اطلاع رسانی های لازم انجام شود./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا