ترندهای روز

راز بین خوشبختی و شادی‌های زودگذر؛ چگونه می‌توانیم خوشحالی‌های بادوام بیشتری را تجربه کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

دو نوع خوشبختی وجود دارد، اما تنها یک نوع آن بادوام است. بسیاری از ما گرفتار اولین مورد هستیم و برای ایجاد دومی که از قضا احساس افزایش رفاه زندگی را افزایش می دهد، راه دوری نمی رویم. اما چگونه می توانیم شادی پایدارتری را تجربه کنیم؟

یکی از انواع شادی لذت‌بخش و لذت‌بخش است. درست مانند احساسی که از رابطه جنسی، مصرف مواد مخدر و گوش دادن به موسیقی راک اند رول، یا احساسی که از خوردن غذاهای خوشمزه و کسب درآمد قابل توجه به دست می آوریم: ما خوشحال و خوشحال می شویم، اما اوج این هیجان محدود است. این کار را انجام می دهد، و پس از پایین، ما بیشتر میل می کنیم تا به دنبال تجربه بالاتر بعدی باشیم.

اغلب این ایده به ما فروخته می شود که با پول می توان خوشبختی را خرید. با این حال، پس از تجربه اولین تعطیلات مجلل و گران قیمت، احساس رضایت ما در تکرارهای بعدی کاهش می یابد و اغلب اوقات لذت با گذشت زمان از بین می رود، تا جایی که گاهی اوقات حتی ثروتمندترین افراد که به نظر می رسد می توانند لحظات شادی بیشتری را تجربه کنند، تبدیل می شوند. افسرده تبدیل می شوند

اما نوع دیگری از شادی وجود دارد که بادوام و پایدار است. زیرا از جستجو و کسب فضیلت و معنای زندگی می آید.

در همین راستا، نتایج تحقیق الیزابت دان از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در مجله ساینس منتشر شد، نشان داد افرادی که پول خود را خرج دیگران می کنند یا به دیگران کمک مالی رایگان یا بخشش مالی می کنند در مقایسه با افرادی که پول خود را خرج می کنند، می باشد. آنها به طور قابل توجهی شادی، رضایت و شادی بیشتری را تجربه می کنند.

مطالعه‌ای که اخیراً توسط لورا آکنین و همکارانش در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، نشان داد که حتی بچه‌های دو ساله وقتی به دیگران غذا می‌دهند، شادی بیشتری نسبت به زمانی که خودشان غذا می‌خورند، تجربه می‌کنند.

محققان علوم اعصاب و روانکاوان به این نتیجه رسیده اند که این نوع شادی پایدار تنها با خرج کردن پول برای دیگران به دست نمی آید، بلکه این احساس شادی پایدار ناشی از قدرت شفقت است. یعنی هر نوع کمک به دیگران یا حمایت از آنها به شادی پایدار کمک می کند.

در همین حال، تحقیقات نشان داده است که افسردگی و اضطراب با حالت تمرکز بر خود مرتبط است، بنابراین وقتی کاری را برای دیگری انجام می دهید، این تمرکز از خود به دیگری تغییر می کند و در نتیجه احساس خوبی به فرد دست می دهد.

علاوه بر پرورش حس شفقت نسبت به دیگران، افزایش ارتباطات اجتماعی مفید نیز می تواند با کاهش اضطراب و افسردگی به تجربه شادی پایدار کمک کند.

به شادی مانند یک وعده غذایی فکر کنید: یک دسر ناسالم ممکن است لذت فوری را به همراه داشته باشد، اما یک وعده غذایی سالم به شما انرژی سالمی می بخشد.

با این حال، محققان تاکید می کنند که انسان باید هر دو نوع شادی را به طور متعادل برای سلامت روانی و رضایت از زندگی تجربه کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا