ترندهای روز

چگونه ساعت مچی هوشمند جان انسان را نجات می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

نسل جدید ساعت‌های هوشمند به شما امکان می‌دهد وضعیت بدن خود را کنترل کرده و سلامت خود را حفظ کنید، اما در دنیایی که هر ثانیه اهمیت دارد، می‌تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

چندی پیش رسانه های فرانسوی نوشتند که الودی، زنی ۳۵ ساله اهل شهر لیون، در پستی در فیس بوک روایت کرده که چگونه با کمک ساعتش جان خود را نجات داده است. سایت چالش سلامت از این خانم نوشت که بعدازظهر روز دوشنبه ۲ شهریور به دلیل احساس خستگی و سرگیجه تصمیم گرفت چرت بزند. بدون نگرانی تصمیم گرفت چرت بزند و در همان لحظه بود که ساعتش زنگ خورد.

الودی می گوید: حدود یک ساعت و نیم خوابیدم تا اینکه با زنگ ساعت هوشمندم از خواب بیدار شدم، ساعت می گفت ضربان قلبم برای مدت طولانی زیاد است، یعنی بیش از ده دقیقه؛ ۱۷۸ ضربه. در هر دقیقه که معادل ضربان قلب یک ورزشکار در اوج فعالیت است.

برخی از ساعت های هوشمندی که اخیرا ساخته شده اند مجهز به نمایشگر ضربان قلب هستند. در آن روز الودی یک ساعت هوشمند روی مچ دست داشت که در سال ۲۰۲۴ عرضه شد و یکی از این مانیتورها را داشت. این ابزار قادر است به طور مداوم نبض کاربر را کنترل کند.

خونریزی داخلی جدی تشخیص داده نشده

آلودی توضیح داد که پس از دریافت اخطار، تا پایان روز فعالیت خود را متوقف کرده و استراحت کرده است. اما وقتی در خانه دراز کشیده بود، زنگ ساعت همچنان ادامه داشت. این بار او با حالتی نگران با پزشک خود تماس گرفت تا او را راهنمایی کند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند جدید مجهز به اکسی‌متر برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در بدن هستند. این ابزار قادر است از LADI استفاده کند که در زیر قاب ساعت میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. الودی با این دستگاه میزان اشباع اکسیژن خون خود را به پزشک گزارش داد. سپس پزشک بلافاصله تصمیم گرفت با اورژانس تماس بگیرد و شهروند به بیمارستان منتقل شد.

پزشکان اورژانس ابتدا تصور کردند که این یک حمله قلبی است، اما در واقع خونریزی گوارشی است که به راحتی قابل تشخیص نبود و نیاز به تزریق خون دارد.

ساعت هوشمند به طور خاص برای تشخیص خونریزی داخلی طراحی نشده است. اما این دستگاه مجهز به سنسورهایی است که قادر به تشخیص تغییرات ناگهانی در وضعیت سلامتی کاربر است. بسیاری از بیماری ها را می توان با مشاهده ضربان قلب تشخیص داد، مانند سکته مغزی، پرکاری تیروئید یا آمبولی ریه.

این اولین بار نیست که یک ساعت هوشمند به نجات جان یک کاربر کمک می کند. در اینترنت می توانید موارد زیادی را پیدا کنید که افراد به دلیل هشدارهای این ساعت نجات پیدا کرده اند.

متخصصان قلب استفاده از این ساعت ها را به ویژه برای افراد مسن توصیه کرده اند. دکتر ریچارد بکر متخصص قلب دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۲۲ گفت: “من فکر می کنم همه باید ساعتی داشته باشند که ضربان قلب آنها را ردیابی کند، به ویژه افراد مسن و افراد در معرض خطر.”

مزایای دیگر

مزایای ساعت هوشمند نسبت به تلفن هوشمند از همان ابتدای اختراع آن آشکار بود. به عنوان مثال، کاربران می دانند که با استفاده از این ساعت مچی، دیگر نیازی به بیرون آوردن و گرفتن گوشی برای دریافت پیام و پاسخ دادن به تلفن ندارند. موسیقی، اعلان‌های آب و هوا، آلارم‌های قرار ملاقات، مکان و تقریباً هر عملکرد دیگری که در تلفن هوشمند موجود است در ساعت هوشمند نیز موجود است.

اما نکته جالب در مورد نسل جدید این دستگاه این است که در صورت بروز مشکل در ضربان قلب، حتی زمانی که فرد در حال استراحت است، بلافاصله هشدار می دهد.

نکته دیگر اینکه در صورت عدم هوشیاری، بیهوشی کامل یا از دست دادن فعالیت و تکلم فرد، افراد نزدیک یا امدادگران نیز می توانند از وضعیت زنگ ساعت مچی وی مطلع شوند.

برخی از این نوع ساعت ها دارای ویژگی های کاربردی دیگری مانند نظارت بر دمای بدن، اکسیژن خون و خواب هستند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا