اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/07/10 |برنت 71 دلار و 77 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تغییر محسوسی نداشت. چشم انداز مازاد عرضه نفت همراه با تقاضای ضعیف جهانی، تأثیر نگرانی ها در مورد تشدید درگیری ها در خاورمیانه و احتمال اختلال در عرضه نفت در منطقه را خنثی کرده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۱ سنت معادل ۰.۲۹ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۷۷ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۲ سنت یا ۰.۳۲ درصد افزایش به قیمت ۶۸ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.

امسال، بازارهای نفت تحت فشار رشد ضعیف‌تر از حد انتظار تقاضای جهانی، به‌ویژه از سوی چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، قرار گرفته‌اند. داده‌های مربوط به کاهش تولید کارخانه‌ها در چین برای پنجمین ماه متوالی در سپتامبر، نگرانی‌ها را در مورد تقاضای ضعیف افزایش داده است.

قیمت نفت خام برنت در ماه سپتامبر ۹ درصد کاهش یافت که سومین ماه متوالی کاهش قیمت نفت و همچنین بزرگترین کاهش قیمت ماهانه از نوامبر ۲۰۲۲ است.

برنت در سه ماهه سوم سال جاری ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و بزرگترین کاهش فصلی قیمت در سال گذشته را رقم زد. نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر ۷ درصد و در تابستان ۱۶ درصد کاهش یافت.

با وجود نگرانی‌ها در مورد تقاضای جهانی، تشدید تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان این احتمال را افزایش داده است که ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و عضو سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) وارد درگیری شود که ممکن است افزایش یابد. احتمال صادرات نفت اما سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس نیز امسال تولید خود را افزایش خواهند داد.

خطر اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه تا حدی چشم انداز افزایش تولید اوپک را خنثی کرده است. با وجود تلاش های اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت، قیمت ها همچنان تحت فشار هستند.

انتظار می رود ائتلاف اوپک پلاس متشکل از اعضای اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه، تولید خود را در ماه دسامبر ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

انتظار می رود ذخایر نفت خام و سوخت ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۷ سپتامبر ۲.۱ میلیون بشکه کاهش یابد. گزارش موسسه نفت آمریکا در مورد این ذخایر امروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا