اخبار بورس

تامین مالی حداکثری به قیمت لطمه زدن به تولید

کمبود آمار و اطلاعات در کشور؛

دولت های ما به دلیل بسیاری از اتفاقات، با تامین مالی و به تعویق انداختن تورم در راس امور، در ایجاد اختلال در تولید تردیدی نداشته اند. هر نوع تنش در شرایط سیاسی و هر نوع بلاتکلیفی نسبت به آینده می تواند بر کل اقتصاد تأثیر بگذارد و باعث ایجاد روابط بهتر و کمتر حاشیه ای، ایجاد شرایط آرام تر در صحنه بین المللی و کاهش تحریم ها و نظامی-سیاسی شود. تنش می تواند باشد. اغلب از اقتصاد مقاومتی صحبت می شود. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که دارای ارتباطات اقتصادی بین المللی به حدی باشد که نتوان آن را از صحنه بین المللی حذف کرد.

مهدی سوریتحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی توضیح داد: در تمام نقاط دنیا، این رویه مرسوم است که رگولاتور در مواقعی که شرایط غیرقابل پیش‌بینی و نامطمئن است، برای تکمیل معاملات یا محدود کردن دامنه نوسانات تا روشن شدن شرایط و رها شدن بازار از تنش هیجانی، اقدام می‌کند. برای مدت کوتاهی و محدود باقی می ماند، پس از آن این محدودیت ها باید فورا برداشته شوند.

وی افزود: اما اگر کشور با چالش جدی اقتصادی یا سیاسی مواجه باشد، تصمیم برای مثبت نگه داشتن بورس در این شرایط، زمینه ساز بسیاری از مداخلات زیانبار خواهد بود. به همین دلیل تمام اقدامات برای حمایت از بازار باید در راستای حمایت از امنیت تولید، کسب و کار و اقتصادی در کشور باشد که تحت تاثیر شرایط و امنیت سیاسی و نظامی نیز قرار دارد..

سوری گفت: باید کمترین مداخله در بازار سرمایه صورت گیرد. بازار سهام باید بازتابی واقعی از وضعیت اقتصادی و تولید باشد. بنابراین وقتی تنش‌های سیاسی-نظامی در این سطح ایجاد می‌شود، طبیعی است که بازارهای جهان واکنش نشان دهند و نمی‌توان انتظار داشت که هاله‌ای از بلاتکلیفی در بسیاری از موارد وجود داشته باشد، اما بورس برای مدتی به راه دیگری نیاز دارد. بنابراین اغراق در اقدامات حمایتی در بازار سرمایه منطقی نیست.

لزوم رعایت مکانیسم عرضه و تقاضا و تصمیمات سرمایه گذاران

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر تجربه ما این بود که شرایط اقتصادی و سیاسی مثبت بود اما دولت به صورت منفی مداخله کرد. در بسیاری از موارد که به دلیل برداشت دولت از منابع مالی و یا مداخله دولت، مشکلات قابل توجهی در وضعیت اقتصادی کشور در قالب تامین مالی وجود نداشت، بازار منفی شد..

سوری تصریح کرد: مکانیزم عرضه و تقاضا و تصمیمات سرمایه گذار باید رعایت شود تا سرمایه گذاران مستقل از خواست سیاست گذار تصمیمات خود را اتخاذ کنند و سیاست گذار حداقل دخالت در بازار داشته باشد. شاید تزریق پول و حمایت از بازار مثبت به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که این امر می تواند راه را برای مداخلات بعدی هموار کند..

تقابل رویکرد در سیاست کلان با شعار تولید

وی یادآور شد: سال هاست که موضوع سال ما به تولید مربوط می شود. اما رویکرد اصلی دولت ها با موضوع سال همخوانی نداشت و به نظر می رسد دولت ها مضمون دیگری داشتند. شعار دولت ها تامین حداکثری تامین مالی و به تعویق انداختن تورم بود، حتی اگر این به معنای آسیب به تولید باشد. تناقض رویکرد کلان سیاسی به شعار تولید و بی اهمیتی دولت در قبال تولید در بسیاری از موارد آسیب هایی را به همراه داشته است.

سوری تصریح کرد: در اقتصاد نمی توان همه خدمات را به طور همزمان مطالبه کرد و باید برخی اولویت ها اعمال شود. گاهی برای به دست آوردن یک مزیت باید از مزیت دیگری چشم پوشی کرد و این نکته سیاست کلان است، اما دولت های ما به دلیل بسیاری از اتفاقات، با تامین مالی و به تعویق انداختن تورم در راس امور، در ایجاد اختلال در تولید تردیدی نداشته اند.. باید اطمینان حاصل شود که شعار دولت ها همان شعاری است که در ابتدای سال اعلام شد یا شعار جداگانه ای را دنبال خواهند کرد؟!

وی تاکید کرد: خواسته ما از بازار سرمایه شامل اجرای شعار سالانه و تمرکز دولت بر بهبود فضای تولید است. بیش از حد و فراتر از آن دولت باید با مداخله حداقلی در بازار سرمایه از بازار سرمایه حمایت کند و به مکانیزم عرضه و تقاضا احترام بگذارد تا بازار سرمایه بتواند فضای تولید را با دقت بیشتری منعکس کند..

کم رنگ شدن رویکرد ضدتولید دوره های قبل در دولت فعلی؟

سوری ادامه داد: مدت زیادی از روی کار آمدن دولت جدید نمی گذرد و شاهد اتفاقات مثبتی در قالب شعار و حرف بوده ایم. رویکرد ضدتولیدی ایجاد شده در دوره‌های گذشته با افزایش نرخ سود، ایجاد شکاف در نیم دلار، تاکید بر قیمت‌های دستوری، تاکید بر کاهش سود شرکت‌ها و محور قرار دادن سود شرکت‌ها برخاسته از دولت به شیوه‌های جدی کاهش یافته است. در دولت فعلی و شعارها. از تک نرخی شدن ارز و کاهش تداخل شنیده می شود و همچنین از همه مهمتر این رویکرد آقای مزیکیان است که می توان به راهکارهای علمی برای هر موضوعی اشاره کرد که بسیار بیشتر از برخی رویکردهای ماجراجویانه و مبتکرانه است. آزمون و خطا در مورد هزینه ها.

وی بیان کرد: با توجه به بحث های انجام شده می توان وضعیت را بسیار مثبت تر از گذشته ارزیابی کرد. اما اینکه کدام نکته در عمل محقق و اجرا خواهد شد در آینده مشخص می شود. چرا که هیچ اقدام علمی جدی برای اجرای این شعارهای اقتصادی صورت نگرفته است و هر زمان که نشانه های آن ظاهر شد می توانیم تا پایان دولت و تیم جدید به شعارهای آنها پایبند باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تعهد و اقدامات دولت در راستای شعار می تواند به ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند شعار امسال «رونق تولید با مشارکت مردم» است و تنها در این صورت است که در صورت وجود سرمایه اجتماعی، مشارکت مردم خواهد بود. مردم زمانی در اقتصاد مشارکت می کنند که منفعت اقتصادی وجود داشته باشد. بنابراین اگر دولت ها بتوانند تولید را در کشور مقرون به صرفه کنند، مشارکت مردم در اقتصاد نیز محقق می شود.

تورم، فساد در اقتصاد کشور

وی خاطرنشان کرد: فساد در اقتصاد کشور تورم است. قیمت ها، قیمت سوخت، قیمت انرژی، تفاوت نرخ ارز نیما و گزارش های مالی به روز نشده ناشی از تورم است. اگر تورم کنترل شود بسیاری از مشکلات پیش نخواهد آمد. تا زمانی که تورم قوی و نوسانی وجود داشته باشد، هیچ راه حل و هیچ اصلاح اقتصادی نمی تواند در بلندمدت موثر باشد.; بنابراین تورم باید اولویت اول هر دولتی باشد و این امر تنها با انضباط مالی دولت و کاهش خلق پول توسط دولت ها، بانک ها و سایر افرادی که قدرت خلق پول را دارند محقق می شود.

سوری یادآور شد: ارز دو دوره ای در کشور عواقبی جز رانت و فساد ندارد و مشکلات زیادی را به همراه دارد. بنابراین مفهوم ارز چند نرخی، قیمت گذاری دستوری و برخورد تنبیهی با قیمت ها بسیار مضر است و باید حذف شود.

همه شرکت ها باید ملزم به تجدید ارزیابی دارایی های خود باشند یا قوانین مالیاتی باید تغییر کند تا شرایط تورمی را منعکس کند

وی افزود: در کشور ما نوعی فقر یا مشکل جدی آمار و اطلاعات وجود دارد. با وجود تورم تاریخی و شدیدی که داریم، صورتهای مالی شرکتهای ما بر اساس استانداردهای حسابداری تورمی تهیه نشده است. به همین دلیل آمار و اطلاعات ارائه شده توسط شرکت ها نادرست است و اگر سیاست گذار بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم بگیرد، مسلماً آن تصمیمات صحیح نیست.; بنابراین همه شرکت ها باید ملزم به تجدید ارزیابی دارایی های خود باشند و استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی نیز باید با توجه به شرایط تورمی تنظیم شود. این تجربیات در زمان تورم شدید در سراسر جهان وجود دارد و می توان از نتایج آن نیز استفاده کرد.

لزوم رجوع به دانش و عقلانیت در تجارت و تجارب بین المللی

ما فکر می کنیم مرکز جهان در تجارت هستیم!

سوری تاکید کرد: همچنین اشاره به راه حل های اثبات شده و خاص در دنیا و یک راه حل علمی در تجارت بسیار مهم است. باید از اقدامات ماجراجویانه و تصمیمات عجولانه و بی سابقه پرهیز کرد. به عنوان مثال در بازار سرمایه اقداماتی مانند کنترل اجباری بازار و ETF سهام و دولت ناموفق بود و مشکلاتی را به وجود آورد. به همین دلیل توسل به علم و عقلانیت در اقتصاد و همچنین تجربه بین المللی می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور در این شرایط کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا و مستقل از حوزه اقتصادی است و در بسیاری از موارد در حیطه اختیارات تصمیم گیری دولت نیست، بلکه طبیعی است. هر نوع تنش در شرایط سیاسی و هر نوع بلاتکلیفی نسبت به آینده می تواند بر کل اقتصاد تأثیر بگذارد و باعث ایجاد روابط بهتر و کمتر حاشیه ای، ایجاد شرایط آرام تر در صحنه بین المللی و کاهش تحریم ها و نظامی-سیاسی شود. تنش می تواند باشد. اولویت بندی آنها از نظر امنیتی و سیاسی نیز سنجیده می شود.

وی با بیان یکی دیگر از نکات اقتصادی در روابط بین الملل، گفت: در بسیاری از موارد از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند و گاهی تلاش می کنیم اقتصاد را تقویت کنیم کمترین نیاز و وابستگی را از بیرون دارد و همه چیز خود به خود تولید می شود، اما این افکار صحیح نیست و اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که دارای ارتباطات اقتصادی بین المللی به حدی باشد که نتوان آن را از صحنه بین المللی حذف کرد. بعد از برجام هم اتفاق افتاد که با دولت های اروپایی مشکلی نداشتیم و به توافق رسیده بودیم، اما شرکت های اروپایی حجم مشخصی از مبادلات تجاری با ما نداشتند، اما تبادل بالایی با شرکت های آمریکایی داشتند و ریسک همکاری با ما برای آنها ارزش نداشت.

تاثیر گسترش مبادلات تجاری بر تقویت اقتصاد

سوری خاطرنشان کرد: اگر روابط تجاری گسترده ای با کشورهای مختلف داشته باشیم، این کشورها نمی توانند به سادگی ما را از صحنه بین المللی خارج کنند. بنابراین برای تقویت اقتصاد لازم است تا حد امکان مبادلات تجاری خود را با کشورهایی که مشکلات کمتری با آنها داریم گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا