ترندهای روز

برای دریافت مهریه دیگر به دادگاه نروید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ثبت درخواست مهریه توسط بانوان گفت: در وهله اول نیازی به مراجعه به ادارات اجرای ثبت یا مراجع قضایی نیست.

برای دریافت مهریه به دادگاه مراجعه نکنید

سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره ثبت درخواست های مهریه خاطرنشان کرد: درخواست ثبت اجرای مهریه در دستگاه های اجرایی این سازمان نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش داشته است. دوره سال گذشته؛ به طوری که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور۹۴ هزار پرونده درخواست مهریه ثبت شده است.

وی افزود: تشکیل پرونده برای اجرای مهریه به معنای طلاق نیست و ممکن است برخی از این زوجین که پرونده اجرایی دارند با هم برای اجرای مهریه اقدام کنند و در واقع زوجین مطالبات خود را وصول می کنند و زوجین بدهی خود را پرداخت می کنند.

صدور مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: صدور مهریه الزاما به معنای طلاق نیست، بلکه به معنای نحوه وصول مطالبات است چرا که مهریه عندالمطالبه در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به ماده ۹۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور، ادامه داد: اسناد ازدواج مستقیماً در ادارات اجرای اسناد رسمی برای حفظ حیثیت مردم و حقوق عمومی آنها و به جای تشکیل پرونده در محاکم قضایی اجرا می شود. بدهند و وارد مراحل قضایی شوند که در برخی موارد این تعارضات منجر به اختلافات بیشتر می شود، انتظار می رود اسناد در دفاتر اسناد رسمی اجرا شود و مردم بتوانند بدون مراجعه به دادگاه مطالبات خود را وصول کنند.

در ماده ۹۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور آمده است: «کلیه اسناد رسمی مربوط به دادگاه و سایر اموال منقول بدون نیاز به حکم دادگاه معتبر است مگر در مورد تسلیم مال منقولی که ثالث مالک آن است. ادعای مالکیت دارد.»

ثبت درخواست جهیزیه در دفاتر رسمی ازدواج

سعادتیان تصریح کرد: مهریه یک حق است و زوجه هر زمان که بخواهد می تواند تقاضای مهریه کند و در حال حاضر زوجه برای درخواست مهریه باید به هر دفتر اسناد رسمی که عقد در آن ثبت شده است مراجعه کند و در واقع نیازی به درخواست مهریه نیست. در وهله اول هیچ مراجعه ای به ادارات ثبت احوال یا مراجع قضایی نشده است اما پس از صدور اجرائیه باید به ادارات اجرائیه همان شهرستان مراجعه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت انصراف زوجه از وصول مطالبات و دریافت مهریه، حق الزحمه تعلق می گیرد; وی گفت: در خصوص مهریه نیز در صورت درخواست زوجه برای صدور اجرائیه، در صورت انصراف از ابتدای صدور اجرائیه تا پایان صدور اجرائیه، هیچ هزینه ای از دادگاه اخذ نمی شود. طرفین و او از پرداخت معاف است، زیرا ما از حل و فصل اختلافات خانوادگی حمایت می کنیم. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا