اخبار بورس

ارزیابی نتایج عدم اعمال تغییر بر محدودیت دامنه نوسان

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

به طور کلی ماهیت سرمایه گذاری در بورس در مقایسه با سرمایه گذاری در امور مالی مانند سپرده های بانکی آمیخته با ریسک و تحلیل است. به همین دلیل، سهامداران باید مراقب باشند که از خروج احساسی از سهام خود جلوگیری کنند. سازمان بورس علاوه بر اقدامات بازدارنده، نیاز به اتخاذ تدابیر حفاظتی از طریق ابزارهای در نظر گرفته شده برای چنین مواردی مانند صندوق های توسعه و تثبیت دارد.

سیاوش وکیلیکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی توضیح داد: تصمیم سازمان بورس مبنی بر عدم تغییر دامنه نوسان امروز تصمیم خوبی بود; چرا که به ادامه معاملات دامن زد و نقدینگی را تا حدودی حفظ کرد.

به گفته برخی کارشناسان، توقف معاملات به معنای توقف نقدینگی است. اگرچه نقدینگی در حال حاضر با کاهش دامنه نوسان به ۱% محدود شده است، طبیعتاً اثرات بسته شدن در مقایسه با فرض بسته شدن به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. در این میان برخی کارشناسان پیشنهاد موقتی را مطرح کرده اند و معتقدند توقف فقط باید روی برخی نمادها اتفاق بیفتد که این امر عملیاتی نیست و با توجه به مشخص نبودن معیارهای انتخاب، فرصت زیادی ایجاد می کند.

وی افزود: بنابراین تصمیم امروز سازمان بورس تصمیم موثری بود که نقدینگی بازار را تا حد امکان حفظ کرد. لازم به ذکر است که ریسک سیستماتیک همچنان وجود دارد و قانون بازار نیز برای سه روز تعطیلی در شرایط اضطراری پیش بینی کرده است. بنابراین زمانی باید از این سه روز استفاده کرد که تهدید جدی وجود دارد و ارائه خدمات مربوط به معاملات یا تسویه غیرممکن است و مثلاً زیرساخت ها آسیب دیده است.

وکیلی تصریح کرد: متولیان سازمان با برگزاری جلسات صبحگاهی برای صیانت از حقوق سهامداران و اتخاذ تصمیم مقتضی قبل از شروع معاملات نشان داده اند که تمام اقدام امروز سازمان درست بوده است.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی جوهره سرمایه گذاری در بورس این است که در مقایسه با سرمایه گذاری در موضوعات مالی مانند سپرده های بانکی، با ریسک و تحلیل همراه است. به همین دلیل، سهامداران باید مراقب باشند که از خروج احساسی از سهام خود جلوگیری کنند. در هر صورت قیمت ها واقعا منعکس کننده ارزش سهام نیست و به دلیل شرایط اضطراری تنش و هیجان بالاست.

وی با اشاره به استراتژی مناسب در صورت بروز ریسک های سیستماتیک، افزود: سهامداران به هیچ قیمتی با خروج دارایی های خود موافقت نکنند و به نمایندگی از سازمان بورس، علاوه بر اقدامات محدودکننده، اقدامات حمایتی با ابزارهایی مانند لازم است برای چنین مواردی برای استفاده از اعتبارات برنامه ریزی شده توسعه و تثبیت آماده شود. طرف تقاضا باید توسط بازیگران اصلی بازار و دولت تقویت شود، که مانند سایر نقاط جهان ممکن است بتواند ابزارهای خاصی را فراهم کند تا علیرغم محدود کردن نوسانات، شرایط برای سهامدارانی که مایل به واگذاری هستند بهبود یابد. سهام آنها (فروش آنها توصیه نمی شود)، ثبت سهامداران راه اندازی می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا