ترندهای روز

خالق زیباترین خودروهای مرسدس‌بنز درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

طراح ایتالیایی برونو ساکو که به عنوان یکی از چهره های برجسته در تاریخ طراحی خودرو شناخته می شود، یک بار گفت: «مرسدس بنز همیشه باید شبیه مرسدس بنز باشد». در طول فعالیت طولانی مدت او در این خودروساز آلمانی، این اصل به خوبی رعایت شد.

در سال ۱۹۵۸ مرسدس بنز ساکو را به عنوان طراح دوم برای کار بر روی نمونه های اولیه این خودرو استخدام کرد. پس از آن مسئولیت طراحی بدنه و ابعاد را بر عهده گرفت. از طراحی های قابل توجه او در سال های اولیه می توان به مدل های ۶۰۰ (W100) و ۲۳۰ SL معروف به Pagoda (W113) اشاره کرد. ساکو علاوه بر تولید انبوه خودروها، در آزمایش‌هایی با خودروهای مفهومی با موتورهای چرخشی و درهای بال‌شکل مانند C 111 و C 111-II نیز شرکت داشت.

خالق زیباترین خودروهای مرسدس بنز درگذشت

در سال ۱۹۷۵، ساکو به عنوان رئیس بخش طراحی منصوب شد. اولین پروژه او W123 T-Modell بود که در واقع یک مدل استیشن کلاس E است. این خودرو در تاریخ مرسدس بنز جایگاه ویژه ای دارد زیرا اولین مدل استیشن این شرکت است. او همچنین مدل های S-Class W126 و C126 کوپه را طراحی کرد. علاوه بر این در دهه ۱۹۷۰ طراحی مدل G کلاس نیز زیر نظر او انجام شد.

ده ها سال پس از طراحی این خودروها، ساکو در مصاحبه ای اعلام کرد که از طراحی سری ۱۲۶ بسیار راضی است. وی گفت: سری ۱۲۶ بهترین کاری است که برای مرسدس بنز در تمام اشکال طراحی انجام داده ام.

خالق زیباترین خودروهای مرسدس بنز درگذشت

کار ساکو همچنین به مرسدس بنز با معرفی سری ۱۹۰ (W201) به جذب مشتریان جوانتر کمک کرد. همین امر در مورد کارهای بعدی او نیز صادق است، مانند زمانی که کلاس A در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. پروژه های او شامل SUV لوکس کلاس M تا مینی ون کلاس V بود. قبل از بازنشستگی در ۳۱ مارس ۱۹۹۹، آخرین خودروهایی که او طراحی کرد S-Class (W220) و CL-Class (C215) بودند. برخی از این خودروها در دوره ای تولید شدند که خودروها بیش از حد مهندسی شده بودند و لقب “تانک” به آنها داده می شد. طراحی‌های ساکو ماندگار هستند، به‌ویژه آن‌هایی که در دهه‌های اول کار طولانی او در مرسدس بنز معرفی شدند.

سال ها پس از بازنشستگی، این طراح خودرو با استعداد گفت: مرسدس بنز زندگی من بوده و صد درصد به آن متعهد هستم.

برونو ساکو در ۱۹ سپتامبر در سن ۹۰ سالگی در سیندلفینگن آلمان درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا