ترندهای روز

کشف بقایای گونه جدیدی از دایناسور ۱۰ تُنی که در شبه جزیره ایبری زندگی می‌کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: گونه جدیدی از دایناسور سوروپود مربوط به اوایل دوره کرتاسه در لو هوئکو در کوئنکا اسپانیا کشف شد.

دایناسورهای گردن دراز و دم دراز معروف به ساروپودها بزرگترین حیواناتی بودند که تا به حال روی زمین زندگی می کردند.

گونه جدید که Qunkasaura pintiquiniestra نام دارد به خانواده ای از دایناسورها تعلق دارد که ۷۳ میلیون سال پیش در اسپانیای کنونی زندگی می کردند.

اعتقاد بر این است که این دایناسور در میان گله بزرگتری از دایناسورها بوده که در بخش‌های مختلف قاره‌های آسیا و اروپا از جمله شبه جزیره ایبری زندگی می‌کرده است.

این گونه گیاهخوار به دلیل جثه بزرگ، گردن بلند و دم بلندش از سایر دایناسورها متمایز است و در بقیه اروپا نادر است.

دانشمندان از فسیل یافت شده به عنوان یکی از کامل ترین اسکلت های سوروپود یافت شده در اروپا یاد می کنند. از نمونه جدید در غار لو هوئکو، مهره های گردن، پشت، دم و بخشی از لگن به دست آمد.

پدرو موچو، دیرینه شناس دانشگاه لیسبون پرتغال که این تحقیق را رهبری می کرد، می گوید: ما در مورد نمونه ای صحبت می کنیم که حدود ۱۵ متر طول، ۳ متر ارتفاع و تا ۱۰ تن وزن داشت، اما باید گفت: که گروه دایناسورهای سوروپود می توانند به اندازه های بسیار بزرگتری برسند.

کشف بقایای گونه جدیدی از دایناسورهای 10 تنی که در شبه جزیره ایبری زندگی می کردند.

قطعاتی از فسیل دایناسور در موزه کاستیا لامانچا در اسپانیا

وی با بیان اینکه وجود این دایناسور در لو هوئکو نیز نشان دهنده جابجایی این دایناسور و سایر گونه های دایناسور بین قاره ها است، افزود: بنا به دلایلی این گروه های بزرگ دایناسورها را داریم که در قلمرو شبه جزیره ایبری زندگی می کردند. زمان، این شبه جزیره به جنوب فرانسه امروزی متصل بود.

به گفته این محقق، این دایناسورها طی حدود ۲۰ میلیون سال تکامل یافتند تا اندازه آنها کاهش یابد، زیرا منابع کمتری در جزیره وجود داشت.

به کانال تلگرام فارسی یورونیوز بپیوندید

بر اساس این فرض، تخمین زده می شود که کونکاسورا از ابتدا در قلمرو اروپا زندگی نکرده است، بلکه تا رسیدن به شبه جزیره ایبری از آسیا مهاجرت کرده است.

اما چگونه این اتفاق افتاد؟ دکتر موچو در این خصوص می گوید: در این دوره از کرتاسه اولیه همیشه زمان هایی بوده است که میانگین سطح دریا بالا و پایین می رفته است. برخی از دایناسورها توانستند با عبور از فضای خشکی بین دو دریا از مکان اصلی خود مهاجرت کرده و به مکان جدیدی بروند.

کشف بقایای گونه جدیدی از دایناسورهای 10 تنی که در شبه جزیره ایبری زندگی می کردند.

بازسازی تصویر یک دایناسور کشف شده

اسکلت دایناسور کشف شده اکنون در موزه دیرینه شناسی Castilla-La Mancha در کوئنکا، اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا