اخبار اقتصاد ایران

گزارش فرزین از عملکرد بانک مرکزی/ سیاست‌های ارزی تغییر می‌کند؟ :: افق میهن

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آنچه در بانک مرکزی در خصوص سیاست های ارزی انجام می شود مطابق با آن چیزی است که باید در مجموعه های زیادی از متغیرهای کلان دنبال شود.

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین در جلسه علنی امروز سه شنبه شورای اسلامی با ارائه آماری در خصوص اثربخشی سیاست های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: آمارهای موجود نشان می دهد که سیاست ارزی توانسته کنترل و کاهش دهد. تورم تولید کننده

فرزین در جلسه استماع گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در تأمین و تخصیص نیاز ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور، با بیان اینکه «در در مجموع معتقدم بخش عمده ای از آنچه در گزارش ارائه شد در بانک مرکزی در حال اجرا است، گفت: سیاست ارزی به طور کلی باید در خدمت شاخص های کلان اقتصادی باشد، یعنی اگر مقرراتی را برای ارز وضع کنیم، آن را اعمال کنیم. چون می دانیم پول متغیر بسیار مهمی است و باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه آنچه در بانک مرکزی در خصوص سیاست های ارزی انجام می شود، از نظر حوزه، مطابق با آن چیزی است که باید در مجموعه های زیادی از متغیرهای کلان دنبال شود، گفت: سه وزارتخانه داریم که نقش کلیدی در تخصیص ارز که شامل وزارتخانه های حراست در حوزه تخصیص کالاهای صنعتی، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تخصیص کالاهای اساسی غذایی و وزارت بهداشت و درمان می شود. در بانک مرکزی با ارز سر و کار داریم و معمولاً به چه چیزی ارز اختصاص می یابد، وظیفه تخصصی نهادهای مربوطه است. همچنین در قانون بودجه دیده می شود که کمیته ای با نظارت معاون اول تشکیل شود تا بر روند تامین و تخصیص ارز نظارت کند.

وی ادامه داد: در این راستا از سال گذشته کمیته ای به نام کمیته تامین و تخصیص ارز با حضور ۳ وزارتخانه مذکور تشکیل دادیم و در ابتدای سال جاری نیز جلسه ای با این سه نهاد داشتیم و تخصیص دادیم. ۳۶ میلیارد دلار به وزارت امنیت، ۱۵ میلیارد دلار به وزارت. جهاد کشاورزی و ۴ میلیارد دلار به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است و مجموعاً ۵۵ میلیارد دلار در این کمیته تعیین کرده ایم و به صورت ماهانه بر مراحل ثبت سفارش، تخصیص و عرضه نظارت داریم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که داریم تا ۱۷ مهرماه سال جاری ۲۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت حراست تامین شده است. همچنین ۸ میلیارد دلار از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی و ۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه وزارت بهداشت تامین شده است و خوشبختانه در مجموع از ۵۵ میلیارد دلاری که تعیین کردیم، ۳۲.۴ میلیارد دلار تامین کرده ایم. در ابتدای سال. خوشبختانه تاکنون عرضه و تخصیص ارز حدود ۸۰ درصد بوده و امیدواریم این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد.

فرزین با اشاره به سامانه ارزی کشور گفت: قوانین متعددی برای مدیریت ارز داریم که یکی از آنها قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. این قانون می گوید صادرکنندگان باید ارز خود را به کشور برگردانند و انتخاب روش با آنهاست. همچنین در این زمینه آیین نامه ای در دولت تصویب شده که می گوید ۱۰۰ درصد ارز صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و مواد معدنی به جز نیاز خود باید از طریق سامانه نیما تامین شود. سامانه ای که در بانک مرکزی طراحی کرده ایم دقیقا در همین چارچوب است و به صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و معدنی ها گفته ایم ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی با بیان اینکه تامین ارز نیما بیشتر توسط بانک مرکزی تامین می شود، افزود: حدود ۵۲ درصد ارز نیما توسط بانک مرکزی، ۳۴ درصد از این ارز توسط پتروشیمی ها، ۶ درصد توسط پالایشگاه ها و فولادسازی ها تامین می شود. به دلیل مشکلاتی که در سیستم افراد داشتیم. ارز مخصوص به خود را ارائه می دهد. بنابراین بزرگترین تامین کننده در سامانه نیما بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به ارائه آماری در خصوص اثربخشی سیاست های ارزی بانک مرکزی پرداخت و اظهار داشت: آخرین رقم نرخ تورم نقطه به نقطه برای تولیدکننده. شهریور برای ماه ۲۵ درصد و برای ۱۲ ماه ۲۷.۴ درصد است، یعنی نرخ تورم تولیدکننده که تا ۲-۳ سال پیش تقریبا بالای ۱۰۰ بود، اکنون در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است. یکی از پایین ترین ارقام در سال های گذشته تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بسیار متاثر از نرخ ارز و ارزی است که تخصیص می یابد و آمارهای موجود نشان می دهد که سیاست ارزی توانسته تورم تولیدکننده را کنترل و کاهش دهد.

فرزین با تاکید بر اینکه ارز تخصیصی بانک مرکزی عمدتاً برای واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است، گفت: این دیدگاه وجود دارد که در صورت افزایش قیمت ارز، صادرات نیز افزایش می یابد که صحیح نیست زیرا یکی از سیاست های اساسی باید نرخ ارز را کنترل کنیم. درباره ارز نیمایی نیز از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان به بیش از ۴۶ هزار تومان رسیده است، یعنی تحت تاثیر متغیرهای اساسی تغییراتی در نرخ ارز ایجاد کرده ایم. موارد دیگری را هم به سامانه ارزی افراد برده ایم و توافقی که طرفین توافق می کنند و نرخ شکل می گیرد. این موضوع کمک زیادی به نرخ غیررسمی ارزی که در بازار آزاد شکل می‌گیرد، می‌کند و خوشبختانه می‌بینیم که در یک سال و نیم تا دو سال اخیر با وجود تکان‌های زیادی که در حوزه سیاسی و امنیتی داشتیم، توانسته است نرخ ارز در بازار آزاد را تثبیت کند. زیرا توانستیم عرضه و تخصیص ارز تجاری را تثبیت کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقی که امسال افتاد این بود که اقدام مشترکی بین صمت، گمرک و بانک مرکزی برای بستن کارت های اعتباری انجام شد. همچنین امسال خوشبختانه صادرات رشد خوبی داشته و طبق آخرین آمار گمرک صادرات غیرنفتی ۷.۶ درصد رشد داشته است و در حوزه واردات نیز ۷ درصد رشد داشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا