ترندهای روز

باستان‌شناسان از شناسایی ساختار اجتماعی زن‌سالار در دوران ماقبل تاریخ خبر دادند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

باستان شناسان در اسپانیا یک گورستان ماقبل تاریخ را کشف کردند که در آن زنان بیشتر از مردان دفن شده بودند. این امر پرسش هایی را در مورد ترکیب جمعیتی این منطقه در دوران باستان ایجاد کرده است.

قدمت قبرستان پانوریا در استان گرانادا در اسپانیا به ۵۶۰۰ سال می رسد. به گفته دانشمندان دانشگاه گرانادا، در میان کودکانی که در این گورستان دفن شده بودند، به ازای هر ۱۰ دختر، اسکلت تنها یک پسر کشف شد.

باستان شناسان در گزارش خود از کشف این گورستان نوشتند: جمعیت پانوریا نشان می دهد که به وضوح عدم تعادل جنسیتی به نفع زنان وجود دارد، در مجموع دو برابر مردان زنان در این گورستان مدفون هستند.

به این ترتیب این شبهه برای دانشمندان ایجاد شده است که جامعه ماقبل تاریخ ساختاری زن محور داشته است.

باستان شناسان این گورستان قدیمی را در روستای دارو در استان گرانادا در ۴۰۰ کیلومتری جنوب مادرید، پایتخت اسپانیا کشف کرده اند. به گفته آنها، حدود ۵۵۰۰۰ بقایای انسانی در این گورستان از زیر قبر خارج شده است.

اگرچه قدمت این گورستان باستانی به ۵۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، اما با وجود وقفه‌هایی که ایجاد شده بود، تدفین در آن تا ۴۱۰۰ سال پیش ادامه داشت.

به گفته باستان شناسان، عدم تعادل جنسیتی کشف شده بسیار بیشتر از ترکیب معمول جوامع بشری است. عدم تعادل جنسیتی در گورستان ها اغلب به شرایط خاصی مانند درگیری ها، جنگ ها و مهاجرت های دسته جمعی مربوط می شود.

با این حال، اختلاف جنسیتی در گورستان پانوریا شامل تمام گروه های سنی و کل دوره استفاده از این گورستان می شود. به این ترتیب دانشمندان با بررسی شرایط این گورستان باستانی به این نتیجه رسیدند که عدم تعادل جنسیتی آن یک تصمیم اجتماعی پایدار بوده و ربطی به حوادثی مانند درگیری و جنگ ندارد.

به گفته باستان شناسان، آداب و رسوم مردم این منطقه در دوران پیش از تاریخ برای تدفین بر اساس رابطه مادری و روابط خانوادگی و روابط اجتماعی نیز بر اساس روابط مادری تعیین شده است.

نتایج تحقیقات دانشمندان بر روی قبرستان پانوریا در اسپانیا در نشریه «گزارش های علمی» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا