اقتصاد جهان

آیا اوپک پلاس می تواند کاهش تولید نفت ایران را جبران کند؟

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، اگر رژیم صهیونیستی تاسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد، اوپک به اندازه کافی ذخایر مازاد برای جبران از دست دادن عرضه نفت به این کشور دارد، اما اگر ایران تاسیسات نفتی کشورهای همسایه را هدف قرار دهد، همه چیز متفاوت خواهد بود.
ایران روز سه شنبه در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل به اراضی اشغالی صدها راکت شلیک کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اعلام کرد که ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده و مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت و ایران تهدید کرده است که در صورت اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ دندان شکنی خواهد داد.
حمله به تاسیسات تولید نفت ایران یکی از گزینه های رژیم صهیونیستی است. ایران یکی از اعضای اوپک است و روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید می کند که ۳ درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد.

صادرات نفت ایران در سال جاری علیرغم تحریم های آمریکا به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. پالایشگاه های چین بزرگترین خریداران نفت ایران هستند. پکن تحریم های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی شناسد.
تحلیلگران انرژی اسپکتز گفتند که اوپک پلاس از نظر تئوری ذخایر مازاد کافی برای جبران در صورت شکست تولید نفت ایران دارد.
ائتلاف اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه و قزاقستان، سال‌هاست که تولید نفت خود را در مواجهه با تقاضای ضعیف جهانی کاهش داده است. بنابراین این گروه میلیون ها بشکه ظرفیت مازاد تولید دارد.
کاهش تولید اوپک پلاس در حال حاضر ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز است. تحلیلگران تخمین می زنند که عربستان سعودی می تواند تولید خود را ۳ میلیون بشکه در روز و امارات ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
ائتلاف اوپک پلاس روز چهارشنبه نشستی را برای بررسی برنامه کاهش تولید برگزار کرد. اما به گفته منابع این گروه، بحث درگیری رژیم صهیونیستی و ایران مطرح نشده است.
تحلیلگران UBS معتقدند در حالی که اوپک ظرفیت مازاد کافی برای جبران کمبود نفت ایران را دارد، بخش عمده ای از این ظرفیت در خاورمیانه است که به شدت به تشدید درگیری ها حساس است.
رژیم صهیونیستی تاکنون از حمله به تاسیسات نفتی ایران خودداری کرده است. برخی از تحلیلگران و کارشناسان امنیتی بر این باورند که هدف رژیم صهیونیستی سایت های پالایشگاهی و بندر نفتی جزیره خارک است که حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران را تشکیل می دهد.
در سال های اخیر با وجود جنگ روسیه و اوکراین و درگیری در خاورمیانه، نفت بین ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه معامله می شود.
افزایش تولید نفت آمریکا تا حدی از افزایش شدید قیمت نفت جلوگیری کرده است. این کشور ۱۳ درصد از تولید نفت جهان را در اختیار دارد. این مقدار برای اوپک ۲۵ درصد و برای اوپک پلاس ۴۰ درصد است.
با وجود ذخایر نفتی آمریکا، گسترش جنگ در خاورمیانه تأثیر بسزایی بر تولید منطقه و افزایش قیمت نفت خواهد داشت.
افزایش قیمت نفت باعث گران شدن سوخت و بنزین در ایالات متحده شده است که بر کمپین انتخاباتی کاملا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا علیه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه تأثیر می گذارد.
انتهای پیام/۵۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا