بانک و بیمه

کاهش ۲ درصدی قیمت تتر در ۲۴ ساعت گذشته| در دام نوسان گیران افزایش قیمت موقتی دلار نیفتید

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با خروج دلار از کانال ۵۹ هزار تومانی در هفته های اخیر و افزایش نرخ آن، متاثر از تشدید تنش ها و رویدادهای سیاسی در منطقه در پی حمله موشکی رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین شهادت سردار نیل سلرز، ایران در اقدامی قاطع برای انتقام از استکبار صهیونیست ها، آنها را با ۲۰۰ موشک و باران آتش، قلب رژیم باطل را هدف قرار داد. این اقدام باعث شد عده ای از دلالان با سوء استفاده از این وضعیت نرخ ارز را به نفع خود بالا ببرند. افزایش قیمتی که بر اساس گزارش های موجود مبنای اقتصادی ندارد و صرفاً نتیجه مشکلات سیاسی، تحولات منطقه و جنگ در خاورمیانه است.

طبیعتا با توجه به تجربیاتی که در سال های اخیر در این زمینه به دست آمده است، مردم دیگر فریب این نرخ های غیرمنطقی و غیر واقعی را نمی خورند، زیرا پس از ضربه های گذشته به بازار ارز، قیمت این کالا افزایش یافته است، اما این تعرفه افزایش موقتی بود و قیمت ها خیلی سریع به روال قبلی برگشتند. اقدامی که منجر به زیان عده ای شد زیرا آنها به وضعیت بازار بی توجهی کردند و اقدام به خرید ارز با قیمت بالا کردند و در نتیجه با بازگشت قیمت ها ضرر کردند. در چنین شرایطی وقتی در چنین بازاری شوک ایجاد می شود، هیچکس ارز خارجی نمی خرد.

نیازهای متقاضیان ارز واقعی همچنان در بازارهای رسمی تعریف شده به اندازه کافی برآورده می شود. این مشکل باعث شده است که تقاضای کاذبی برای انواع ارز در بازار وجود نداشته باشد و معامله گران سود گرا دیگر مانند گذشته سیل بازار را هجوم نیاورند زیرا مدت هاست این کار را انجام می دهند. شما با تقاضای غیرواقعی ارز مواجه هستید

بازار ارز عاری از تقاضاهای کاذب

بازار به خوبی کنترل شده طولانی مدت و نیاز به نامزدهای ارز واقعی در بازارهای رسمی به اندازه کافی تامین می شود. این مشکل باعث شده است که تقاضای کاذبی در بازار برای عرضه انواع ارز وجود نداشته باشد و معامله گران سود محور دیگر مانند گذشته بازار را هجوم نیاورند زیرا با کمبود تقاضای غیر واقعی برای ارز مواجه بودند. چرا این بازار مدتهاست رها شده است و تنها تعداد کمی از آنها به عنوان رابط بین خریداران و فروشندگان برای تامین مقادیر بسیار اندک ارز عمل می کنند، اما تحت نظارت دقیق عرضه ارز، این افراد دیگر نمی توانند سوخت رسانی کنند بازار به اندازه سال های گذشته.

در روزهای اخیر ۲ تا ۳ هزار تومان به صورت غیرواقعی به قیمت دلار اضافه شده است. این امر ناشی از جو و هیجانی است که برخی از کانال های تلگرامی غیرمعتبر در تلاش برای تغییر قیمت ها در این بازار و افزایش قیمت با توجه به آگاهی مردم از وضعیت بازار و تجربه آنها از بالا و پایین شدن قیمت ها در این بازار است. در صورت بروز شوک‌های سیاسی و بین‌المللی، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک در چنین بازاری را اصلاً نمی‌دانند.

پس از دستور پزشکان مبنی بر همکاری فرزین و همتی در کنترل قیمت و همچنین انتشار اخبار غیررسمی از تزریق ۱۰۰ میلیون درهم به بازار ارز و دیدار غیررسمی مقامات ایرانی و آمریکایی در عمان، قیمت دلار در رز بازار آزاد متوقف شد و اندکی فرو رفت. این اتفاق به گونه ای افتاد که قیمت تتر در صرافی نوبیتکس در زمان انتشار ۶۲۲۰۲ تومان بود که نشان دهنده کاهش حدود ۲ درصدی قیمت ارز در ۲۴ ساعت گذشته است.

ارائه نقدینگی به متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی برای جلوگیری از افزایش قیمت

در مورد علل افزایش و کاهش قیمت دلار یا انواع ارزها به خصوص در مواقعی که شوکی در این بازار وجود دارد، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی جلوگیری از افزایش نرخ ارز در چنین شرایطی را ناشی از اجرای سیاست هایی از جمله تامین نقدینگی متقاضیان در بازار می دانند و معتقدند; دستکاری ارز برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا، زیرا منجر به سرکوب قیمت می شود، اشتباه است و به ضرر اقتصاد کشور و حتی بازار می انجامد. بنابراین بازار باید به گونه ای مدیریت و کنترل شود که افزایش ارز به یکباره اتفاق نیفتد زیرا جمع آوری آسان نیست.

برخی دیگر می گویند؛ اقدام بانک مرکزی با کنترل بازار، رویکردی عملی و اصولی در شرایط کنونی اقتصادی است و باید برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که در صورت بروز تکانه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی و همچنین شوک‌های اقتصادی، بازار دچار فروپاشی نشود. افزایش نرخ ارز رخ نمی دهد. در این میان کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛ مدیریت بازار ارز باید به گونه ای انجام شود که همه جوانب در نظر گرفته شود، یعنی به گونه ای نباشد که برای جلوگیری از رشد نرخ ارز سمپاشی شود. از سوی دیگر نباید به گونه ای تصمیم گیری شود که قیمت ها در بازار به صورت بی رویه به رشد خود ادامه دهد و بازار از مسیر خارج شود.

سیاست بانک مرکزی در دو سال اخیر به گونه ای بوده که نرخ ارز در بازار رشد چندانی نداشته باشد. چنین تفکری ممکن است در میان مدت اثر معکوس داشته باشد و ارز مطابق با رشد ذاتی خود حرکت نکند، در این میان اگر اتفاقی سیاسی بیفتد، نرخ ارز به یکباره بالا می رود

لزوم حرکت نرخ ارز برای رسیدن به ارزش ذاتی آن!

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری “بازار” نظر: اینکه قیمت ها در بازار ارز در روزهای اخیر تغییر کرده و در مسیر رشد قرار گرفته است، بی شک به تحولات اخیر منطقه و تشدید تنش های سیاسی و بین المللی برمی گردد که باعث شده قیمت ارز بالا آمدن البته این افزایش قیمت چندان زیاد نیست، اما به نظر می رسد دلالان و تصمیم گیران اقتصادی به ویژه سیاست گذاران بانک مرکزی نباید با تدابیر کارشناسی سعی در سرکوب نرخ ارز داشته باشند تا در چنین شرایطی با کوچکترین شوکی مواجه شوند. ، قیمت ارز افزایش می یابد و کار بانک مرکزی کنترل مسیر آن را در بازار دشوار می کند.

وی با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی در دو سال گذشته این بوده است که نرخ ارز در بازار رشد چندانی نداشته باشد، افزود: چنین تفکری ممکن است در میان مدت تاثیر منفی داشته باشد و ارز رشد متناسبی نداشته باشد اگر در این بین یک اتفاق سیاسی می افتد، نرخ ارز ناگهان افزایش می یابد. سیاستی که وزیر اقتصاد دکتر. همتی فعلا تاکید می کند: اگر سرکوب نرخ ارز ادامه پیدا کند، تبعات منفی آن بیشتر از خواسته سیاست گذاران خواهد بود، بنابراین قیمت ارز به تدریج افزایش نمی یابد.

شایان ذکر است پس از دستور پزشک مبنی بر همکاری فرزین و همتی در کنترل قیمت ها و همچنین انتشار اخبار غیر رسمی مبنی بر تزریق ۱۰۰ میلیون درهم به بازار ارز و دیدار غیررسمی مقامات ایرانی و آمریکایی در عمان، افزایش قیمت قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد همچنان پابرجا مانده و تا آن زمان اندکی کاهش یافته است، به طوری که دیروز قیمت تتر به کانال ۶۱ هزار تومان بازگشت، اما در زمان انتشار این خبر، قیمت تتر در نرخ نوبیتکس ۶۲۲۰۲ تومان بود که به معنای کاهش حدود ۲ درصدی قیمت ارز در ۲۴ ساعت گذشته است.

اکثر کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، افزایش قیمت ارز فشار زیادی بر مردم و بخش تولید وارد می‌کند و تاثیر سیاست‌گذاری به دلیل کاهش نرخ تورم خواهد بود. نیز خنثی شود.

لزوم کنترل قیمت ارز در بازار در شرایط نامناسب اقتصادی کشور

بر اساس این گزارش، اکثر کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور با افزایش قیمت ارز، فشار زیادی بر مردم و بخش تولید وارد می‌شود و تاثیر این سیاست در این جهت همچنین با هدف کاهش نرخ تورم خنثی می شود. اکنون از آنجایی که رگولاتور پولی یعنی بانک مرکزی شناخت کافی از بازار ارز دارد، از یک سو سعی می کند معادلات برنامه کاهش تورم را با مدیریت بازار ارز اشتباه نگیرد از سوی دیگر، رشد دلار یا ارزهای مختلف، اقتصاد بودجه را تهدید جدی نخواهد کرد

به گفته کارشناسان اقتصادی، اتفاقات چند روز اخیر بدون مدیریت خوب بازارساز می توانست قیمت ارز را به شدت افزایش دهد. این در شرایطی است که اکنون که تحولات منطقه رو به کاهش است، قیمت ارز با روندی آرام آرام در مسیر عقب‌نشینی قرار گرفته و طی چند روز آینده احتمال بازگشت قیمت‌ها به روال قبلی وجود دارد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و نرخ دلار در کانال حداقل ۶۰ هزار تومان بماند. موضوع دیگری که ممکن است بر کاهش نرخ ارز تاثیر بگذارد، تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه است، چرا که روز گذشته رئیس جمهور کشورمان از رایزنی برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار ارز ایرانی بلوکه شده در قطر خبر داد و این موضوع ممکن است تاثیرگذار باشد. کاهش نرخ ارز موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا