ترندهای روز

مطالعه جدید: ممنوعیت فروش سیگار به «نسل زد» می‌تواند جان ۱.۲ میلیون نفر را نجات بدهد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

دانشمندان در مطالعه ای اعلام کردند ممنوعیت فروش تنباکو و سیگار به متولدین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ می تواند از مرگ ۱.۲ میلیون نفر به دلیل سرطان ریه تا پایان قرن جلوگیری کند.

سیگار عامل تقریباً ۸۵ درصد موارد سرطان ریه است که کشنده ترین سرطان در سراسر جهان است. بر اساس مطالعه جدید آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در صورت ادامه روند فعلی، نزدیک به سه میلیون مرگ ناشی از سرطان ریه در بین متولدین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ رخ خواهد داد.

اما یک مطالعه جدید منتشر شده در The Lancet Public Health می گوید که اگر فروش تنباکو برای این ۶۵۰ میلیون نفر ممنوع شود، تا سال ۲۰۹۵ می توان از مرگ ۱.۲ میلیون نفر جلوگیری کرد.

بر اساس نتایج این مطالعه، بیش از ۴۵ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در میان مردان در سراسر جهان قابل پیشگیری است و این میزان برای زنان تقریباً ۳۱ درصد برآورد شده است. «ایزابل سوئرجوماتارام» محقق و یکی از نویسندگان این پژوهش می گوید:

“این تفاوت به بازاریابی جنسیتی صنعت تنباکو در چند دهه گذشته مربوط می شود.”

اما به گفته دانشمندان، پایان دادن به فروش تنباکو در برخی از نقاط جهان مانند آمریکای شمالی و بخش هایی از اروپا، استرالیا و نیوزلند می تواند از مرگ و میر بیشتر در میان زنان جلوگیری کند.

تلاش کشورهای جهان برای ممنوعیت فروش سیگار

نتایج این مطالعه در حالی منتشر شد که برخی کشورها در چند سال گذشته تلاش هایی را برای محدود کردن فروش سیگار و تنباکو انجام داده اند. در سال ۲۰۲۲، نیوزلند اولین کشوری بود که فروش سیگار به متولدین پس از سال ۲۰۰۸ را ممنوع کرد، اما اواخر سال گذشته، دولت جدید این کشور اعلام کرد که این قانون را لغو خواهد کرد.

دولت جدید بریتانیا همچنین از طرح ریشی سوناک، نخست وزیر پیشین برای ممنوعیت فروش سیگار به متولدین پس از ژانویه ۲۰۰۹ حمایت کرده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا