ترندهای روز

پژوهشگران تأثیر مثبت قانون «یک ساعت» جف بزوس روی سلامت روان را تأیید کردند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

جف بزوس یک ساعت پس از بیدار شدن از گوشی هوشمند خود استفاده نمی کند. اکنون محققان دانشگاه استنفورد تاثیر مثبت این روش بر کیفیت زندگی افراد را گزارش کرده و آنها را تشویق کرده اند که از مدیر عامل آمازون پیروی کنند.

قانون یک ساعته جف بزوس چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از مدیران ارشد در دنیای فناوری از روال صبحگاهی سخت پیروی می کنند. جف بزوس، بنیانگذار و مدیر عامل آمازون نیز از همین قاعده پیروی می کند و قانون خاص خود را دارد. در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۸، او اظهار داشت که برنامه صبحگاهی اش شامل خواندن روزنامه، نوشیدن قهوه و خوردن صبحانه با اعضای خانواده اش است. اما نکته مهم این است که او در تمام مدت روتین از گوشی هوشمند خود استفاده نمی کند. حتی نامزد بزوس در مصاحبه ای جدید اعلام کرده است که او همچنان به روال سخت صبحگاهی خود پایبند است و گوشی خود را زود چک نمی کند.

جف بزوس نه تنها استفاده از گوشی های هوشمند در اولین ساعت روز را ممنوع کرده است، بلکه اعضای خانواده او نیز نباید در این زمان به سراغ گجت های خود بروند. او معتقد است که چنین رویه ای به او اجازه می دهد تا سطح انرژی بالاتری را در طول روز تجربه کند و توانایی تصمیم گیری او را بهبود می بخشد. تحقیقات اخیر در زمینه علوم اعصاب نشان داده است که ادعاهای بزوس نسبتا درست است و صرف زمان کمتر آنلاین در ابتدای روز می تواند به سلامت افراد بیشتری کمک کند.

یکی از محققان این پروژه در یک پست وبلاگی به این موضوع اشاره کرده است که چک کردن تلفن های هوشمند در صبح به تنهایی تأثیر منفی روی مغز ما ندارد. اما زمانی که چنین رویه ای برای انسان تبدیل به یک عادت شود; عواقب نامطلوبی خواهد داشت. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است که هر یک بر جنبه های مختلفی از تاثیرات دستگاه های هوشمند بر زندگی ما تمرکز دارند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که افزایش زمان استفاده از ابزارها می تواند تأثیر منفی بر توانایی یادگیری، حافظه و سلامت روان داشته باشد. همچنین، بزرگسالانی که بیش از ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های مخرب مغزی مانند زوال عقل یا پارکینسون خواهند داشت. در نهایت، افرادی که بیش از ۲ ساعت در روز از رایانه و تلفن در خارج از محیط کار استفاده می کنند، نسبت به همسالان خود حجم کمتری از ماده خاکستری مغز دارند.

از دیگر پیامدهای استفاده طولانی مدت از گجت های هوشمند می توان به بیماری های چشمی، کیفیت پایین خواب و درد ستون فقرات اشاره کرد. کارشناسان پزشکی سبک زندگی دانشگاه استنفورد معتقدند انجام فعالیت هایی مانند ورزش، صحبت با دوستان و اعضای خانواده، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و گذراندن وقت در بیرون از خانه و دریافت نور طبیعی می تواند جایگزین خوبی برای چک کردن گوشی در اولین ساعت روز باشد. انجام این فعالیت ها ممکن است در ابتدا تغییرات زیادی ایجاد نکند، اما تبدیل شدن به یک عادت برای افرادی مانند جف بزوس می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روانی و سطح انرژی بدنی افراد داشته باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا