اخبار اقتصاد ایران

زنگ خطر تامین آب به صدا درآمد/ لزوم تغییر الگوی مصرف؟ :: افق میهن

آمارهای موجود در کشور نشان می دهد که در صورت کنترل نشدن روند بارگیری جمعیت در تهران، به دلیل محدودیت منابع آبی، مسئولیت تامین آب شرب مشکل خواهد بود و قطعا مدیریت مصرف نیاز خواهد بود.

به گزارش افق میهن، بر اساس آخرین آمار ۴۸ درصد خانوارهای کشور ۷۰ درصد آب شرب مصرف می کنند. این وضعیت به گونه ای است که ۵ درصد تهرانی ها ۱۵ درصد آب شرب تهران را به تنهایی مصرف می کنند.

بر اساس آمارها، ۹ درصد برداشت‌های آب زیرزمینی در بخش شرب و بهداشت مصرف می‌شود، این در حالی است که برای مصرف آب شرب هر خانوار استاندارد یا الگوی در نظر گرفته شده است که بر اساس شرایط اقلیمی استان‌های کشور است. ، آب و هوا، میزان منابع و ذخایر آبی و حتی اقتصاد آنها در یک ماه متغیر است، در عین حال میانگین الگوی مصرف آب در ایران ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در روز است. این در حالی است که میزان مصرف آب اغلب از الگوی پیش بینی شده فراتر می رود و لازم است میزان مصرف آب به این عدد افزایش یابد تا در سال های آینده بتوان از این کالای مهم و اساسی بیشتر استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، مصرف آب بسیاری از خانوارهای ایرانی اعم از شهری و روستایی بالاتر از حد مجاز و الگوی مصرف پیش بینی شده است، به طوری که بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو، ۴۸ درصد خانوارها جزو پر مصرف ها هستند. مصرف مشترکین و نکته قابل توجه این است که ۴۸ درصد خانوارهای بالاتر از مدل حدود ۷۰ درصد از حجم آب شرب کشور را مصرف می کنند.

به گفته کارشناسان آب و انرژی، آب و هوایی که ایران در آن قرار دارد، منطقه ای گرم و خشک است. میانگین بارندگی سالانه یک سوم میانگین جهانی است و از طرفی زاویه تابش خورشید نسبت به سایر مناطق عمودی‌تر است و در نتیجه قرار گرفتن کشور در چنین آب و هوایی با مقدار زیاد است. تبخیر آب اهمیت موضوع آب را افزایش می دهد.

علاوه بر این، پاییز ۱۴۰۳ به عنوان آغاز سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از دیدگاه مقامات هواشناسی کشوری و بین المللی، سالی خشک و نسبتاً گرم برای ایران پیش بینی می شود و این بدان معناست که با ادامه خشکی و کم بازدهی رودخانه ها و کمبود سفره های زیرزمینی باید منتظر تلنگر باشیم. یک کم آبی دیگر وجود داشت.

این وضعیت در مناطقی از کشور از جمله تهران که با جمعیت بسیار زیاد و منابع آبی کم مواجه است، در حال حاد شدن است، به طوری که اخیرا سخنگوی صنعت آب کشور از دشواری تامین آب شرب پایتخت با تداوم خبر داده است. از بارگیری جمعیت گفت: اگر روند بارگیری جمعیت در شهر تهران کنترل نشود، به دلیل محدودیت منابع آب، تامین آب شرب به سختی انجام می شود و قطعا مدیریت مصرف نیاز خواهد بود.

بر این اساس در صورت افزایش جمعیت، آب تهران با چالش های اساسی تری مواجه خواهد شد که آینده آن را بیش از پیش به خطر می اندازد.

منابع آب خود تهران تنها به چند رودخانه کوچک مانند کن و تجریش و همچنین منابع آب زیرزمینی محدود می شود. پتانسیل آبی تهران اجازه اسکان جمعیت زیادی را نمی دهد و برای حل مشکل تامین آب شرب، انتقال آب از سدهای کرج، لتیان و ماملو و سایر پروژه های انتقال بین حوضه ای مانند لار و طالقان انجام شده است. در دستور کار بوده و از دهه ها قبل به اجرا درآمده است. بنابراین خود تهران منابع آبی محدود و ناچیزی برای تامین آب شرب دارد.

در همین رابطه عیسی بذرزاده سخنگوی صنعت آب کشور گفته است که سال هاست مجبور به انتقال آب از حوضه های اطراف به تهران بوده ایم و این انتقال آب باعث ترغیب مردم به اسکان در این منطقه شده و با حفظ و نگهداری و در ادامه وضعیت فعلی تامین آب موضوعی همیشگی برای این جمعیت رو به رشد است. اگر افزایش جمعیت تهران کنترل نشود، به دلیل محدودیت منابع آبی، تامین آب شرب به سختی انجام می شود و قطعا مدیریت مصرف نیاز خواهد بود.

با توجه به محدودیت منابع آبی، به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، در پایان سال آبی حجم مخازن سدهای استان به ۴۹۳ میلیون مترمکعب رسید و میانگین مصرف آب در این ایام در تهران ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز است و این میزان در گرم ترین روز است. امسال به ۴ میلیون متر مکعب در روز رسید.

اگر آب را یک کالای ارزشمند بدانیم، قطعاً می توان برنامه ریزی دقیق تری برای استفاده بهینه از آن انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا