اخبار اقتصاد ایران

قابی از وضعیت رفاه ایرانیان در ۱۴۰۲ | حضور پررنگ «اجاق گاز» در خانه‌های شهری

در سال ۱۴۰۲ درصد خانوارهای شهری که از «یخچال» و «فریزر» استفاده می کردند نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد که این امر می تواند به دلیل جایگزینی آنها با «یخچال فریزر» باشد.

افق میهن به نقل از اکو ایران، مرکز آمار درصد خانوارهای شهری که در سال گذشته از ۱۲ وسیله زندگی عمده استفاده کرده اند را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، از بین این ۱۲ قلم، درصد خانوارهای استفاده کننده از ۲ دستگاه کاهش و یک مورد ثابت مانده است.

در سال ۱۴۰۲، درصد خانوارهای شهری که از «یخچال» و «فریزر» استفاده می کردند نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. این می تواند به دلیل جایگزینی آنها با «یخچال فریزر» باشد، زیرا درصد خانوارهایی که از آن استفاده می کردند از ۶۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. به ۶۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

«اجاق گاز»، «تلویزیون رنگی» و «جاروبرقی» لوازمی هستند که بیش از ۹۰ درصد خانوارهای شهری کشور از آنها استفاده کرده اند. از سوی دیگر «ماشین ظرفشویی»، «دوچرخه» و «موتور سیکلت» از جمله لوازمی هستند که کمترین استفاده را داشته اند.

حضور پررنگ «اجاق گاز» در خانه های شهری

بر اساس آخرین گزارش سالانه درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی منتشر شده توسط مرکز آمار، بیش از ۹۰ درصد خانوارهای شهری کشور از سه لوازم خانگی «اجاق گاز»، «تلویزیون رنگی» و «جاروبرقی» استفاده می‌کنند. ۱۴۰۲. . درصد استفاده خانوارهای شهری از «اجاق گاز» نسبت به سال ۱۴۰۱ ثابت مانده و تغییری نکرده است. این در حالی است که درصد استفاده خانوارهای شهری از «تلویزیون رنگی» نسبت به ۱۴۰۱.۰. ۱ واحد درصد و «جاروبرقی» ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

خانوارهای شهری کمترین مصرف «ماشین ظرفشویی» را داشتند. بنابراین تنها ۸.۷ درصد از خانوارها از ماشین ظرفشویی استفاده کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها ۰.۷ واحد درصد رشد داشته است.

از دیگر لوازمی که خانوارهای شهری در سال گذشته کمتر از آن ها استفاده کردند «دوچرخه» و «موتور سیکلت» است. تنها ۹.۳ درصد خانوارهای شهری از «دوچرخه» و ۱۳ درصد از «موتورسیکلت» استفاده می کنند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

جایگزینی «یخچال» و «فریزر» با «یخچال فریزر»

بر اساس گزارش مرکز آمار، از ۱۲ دستگاه مورد بررسی، درصد خانوارهای استفاده کننده از دو نوع کالا نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است و درصد خانوارهای شهری که از یخچال استفاده می کنند از ۳۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به افزایش یافته است. ۳۱.۹ درصد در سال ۱۴۰۲. همچنین درصد خانوارهای شهری که از فریزر استفاده می کنند از ۲۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به نظر می رسد دلیل این کاهش مصرف، جایگزینی «یخچال» و «فریزر» با دستگاه «یخچال فریزر» باشد. زیرا طبق آمار، درصد خانوارهای شهری که از «یخچال فریزر» استفاده کرده اند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱.۱. ۵ درصد افزایش داشته است. این مقدار از ۷/۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲/۶۹ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا