اخبار اقتصاد ایران

رفع ممنوعیت واردات آیفون باید بررسی شود | موافق کاهش تعرفه واردات خودرو هستم

رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تشریح نظرات خود در خصوص واردات بدون انتقال ارز، کاهش تعرفه و در مجموع استفاده از ابزارهای مختلف در توسعه تجارت ایران، در خصوص احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون، گفت: این امر نیاز به بررسی دارد. در کمیته های مربوطه بررسی می شود.

افق میهن، صبح امروز (یکشنبه) اولین نشست سازمان توسعه تجارت ایران با تولیدکنندگان و بازرگانان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه همه اقدامات و سیاست های ما باید در تعامل و هماهنگی با بخش خصوصی معنادار باشد، گفت: در این راستا باید با برنامه ریزی های انجام شده در راستای تحقق اهداف و برنامه ریزی های صورت گرفته، تلاش کنیم. گفت: اولین گام برای توسعه صادرات، رفع موانع و مقررات اضافی است. نمی شود دست و پای صادرکننده را بست و شعار توسعه صادرات را داد. کاهش مشکلات صادرکنندگان برنامه کوتاه مدت ماست. در میان مدت و بلندمدت، توسعه زیرساخت های صادراتی و سرمایه گذاری در تولید رقابتی سیاستی است که می تواند به توسعه صادرات کمک کند.

این مقام مسئول در خصوص واردات بدون انتقال ارز نیز خاطرنشان کرد: این موضوع همواره یکی از مطالبات بخش خصوصی بوده که فکر می کنم می تواند کمک کننده باشد. اما از سوی دیگر نگرانی هایی در بانک مرکزی نسبت به تاثیر این موضوع بر نرخ ارز در بازار وجود دارد. به نظر می رسد با رفع این دغدغه ها و با طراحی سازوکاری جدید بتوانیم از این امکانات برای کشور استفاده کنیم. ما بازرگانان و تولیدکنندگان بزرگی داریم که در خارج از کشور اعتبار دارند و حتی می توانند مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات را به کشور تامین مالی و وارد کنند. بنابراین نباید خود را از این امکان محروم کنیم.

معاون وزیر صمت همچنین در خصوص رفع تعهدات ارزی گفت: قانونی که در این زمینه در مجلس تصویب شد اهداف خاصی را دنبال می کرد و احتمالاً برای برخی از این اهداف توجیهاتی وجود دارد و ممکن است باز هم نیاز باشد. این در حالی است که می دانیم این موضوع برای کسب و کار کشور تبعاتی دارد و باید روند آن اصلاح شود. این اصلاحیه می تواند در سطح آیین نامه ها و مقررات و یا در سطح رویه ها، فرآیندها و هماهنگی با سایر نهادها و حتی اصلاحات در سطح قانونی باشد.

وی در خصوص بازنگری در تعرفه ها تصریح کرد: یکی از مواردی که می تواند به توسعه تجارت کمک کند رفع موانع، محدودیت ها و کاهش تعرفه ها است. تعرفه دو جنبه دارد، یکی حمایت از تولید است که نیاز به دقت دارد. زیرا اگر در این موضوع زیاده روی شود، تعرفه ها مانعی برای توسعه تجارت می شود، بنابراین نیاز به حفظ تعادل است. در بلندمدت نمی توانیم با ابزار تعرفه از تولید حمایت کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو، اظهار کرد: در خصوص محصولات مختلف، جلساتی در کمیسیون ماده یک با حضور ۹ نهاد ذیربط و تعرفه هر محصول برگزار می شود. گروه مورد بحث قرار خواهد گرفت. با توجه به این موضوع، موافقان و مخالفان خود را دارد; اما امیدواریم نتیجه مطلوب باشد و تمایل کلی ما کاهش تعرفه ها است.

دهقان نبوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال رفع تحریم آیفون گفت: در حال حاضر نظری در این مورد ندارم و معتقدم این موضوع باید در کمیته مربوطه بررسی شود تا تصمیم درستی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا