ترندهای روز

نتیجه یک تحقیق: احتمال موفقیت در ترک سیگار به کمک داروی سیتیزین دو برابر بیشتر است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ترک سیگار یکی از رایج ترین تصمیماتی است که مردم در آغاز سال جدید می گیرند. اما به دلیل ماهیت بسیار اعتیادآور نیکوتین، اجرای این تصمیم بسیار دشوار است.

اکنون، تحقیقات نشان داده است که مصرف نوعی قرص که میل به نیکوتین را کاهش می دهد، احتمال موفقیت در ترک سیگار را دو برابر می کند.

در حالی که بسیاری از سیگاری‌ها معمولاً به محصولاتی روی می‌آورند که نیکوتین ایمن‌تر از تنباکو تولید می‌کنند (مانند سیگارهای الکترونیکی، پچ‌ها و آدامس‌ها)، پزشکان یک تیم تحقیقاتی در آرژانتین دارویی به نام سیتیزین، یک ماده طبیعی از دانه‌های Laburnum را کشف کردند. در کمک به ترک اعتیاد افراد سیگاری موثر است.

در طول کارآزمایی‌های بالینی در آرژانتین، محققان دریافتند که میزان موفقیت سیگاری‌هایی که سعی در ترک سیگار با سیتیزین داشتند، در مقایسه با سیگاری‌هایی که سعی در ترک سیگار با استفاده از دارونما یا استفاده از داروهایی مانند وارنیکلین (Champix) یا درمان‌های جایگزین نیکوتین مانند چسب‌ها دارند و در حال جویدن هستند، است. آدامس، به طور قابل توجهی بیشتر.

البته داروی سیتیزین چندین دهه است که در اروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در اکثر کشورها از جمله ایالات متحده به طور گسترده در دسترس نیست. در اروپا، این دارو اخیراً تأییدیه نظارتی در بریتانیا دریافت کرده است و انتظار می‌رود اواخر این ماه به شکل قرص در این کشور در دسترس قرار گیرد.

عمر دوسانتی، متخصص سم شناسی در بیمارستان ملی پوساداس در آرژانتین و سرپرست تیم تحقیقاتی، می گوید: “مطالعات ما نشان داد که سیتیزین یک کمک موثر و ارزان برای ترک سیگار است.” مرگ و میر، و سیتیزین این پتانسیل را دارد که یکی از پاسخ های بزرگ برای این مشکل باشد.”

در بریتانیا، اگرچه سیگار کشیدن طی ۵۰ سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما همچنان علت اصلی بسیاری از بیماری ها و مرگ و میرهای قابل پیشگیری است.

تحقیقات انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا نشان می دهد که سالانه ۱۰۰۰۰۰ نفر در این کشور به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.

اگرچه قرص سیتیزین تا پایان ژانویه با نسخه پزشک در بریتانیا در دسترس خواهد بود، اما هزینه آن همچنان بالاست و برای دریافت ۱۰۰ قرص برای یک دوره ۲۵ روزه باید ۱۱۵ پوند بپردازید.

رابرت وست، استاد روانشناسی سلامت و مدیر مطالعات تنباکو در تحقیقات سرطان انگلستان، از این خبر که سیتیزن “بالاخره” برای فروش در بریتانیا تایید شد، استقبال کرد و گفت: “هزینه نباید بازدارنده باشد؛ به خصوص که انتظار می رود با با توسعه بازار و استقبال روزافزون از مصرف این دارو، قیمت آن به تدریج کاهش خواهد یافت.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا