بانک و بیمه

بانک مرکزی ضربه گیر حباب سکه/ پلمپ سکه هیچ قانونی ندارد/ مردم هیجانی خرید و فروش نکنند

بازار؛ گروه صنفی و بازرگانی: اوج حساسیت های سیاسی در ماه گذشته، بازار طلا را دچار آشفتگی شدید کرد و حتی اکثر کارشناسان و فعالان بازار نیز قادر به پیش بینی آینده بازار نبودند.

برخی فعالان بازار معتقدند هر بار که بازارهای جهانی روند صعودی خود را آغاز کردند، نرخ ارز از نظر قیمت ثابت بود و هر بار که نرخ دلار و ارزهای معتبر روند صعودی را نشان دادند، بازار جهانی طلا با کاهش قیمت مواجه شد.

بازار جهانی طلا (اونس) در هفته های اخیر تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش با انتشار اخباری مبنی بر حمله احتمالی ایران به اسرائیل قوت بیشتری گرفت اما پس از چند روز حمله و عدم پاسخگویی اسرائیل شاهد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم.

کارشناسان بازار طلا می گویند: اگر بازار جهانی طلا و بازار ارز شاهد افزایش قیمت موازی بود، اکنون باید شاهد قیمت نجومی انواع جوز هندی و طلای ساخته شده و حتی ذوب شده بودیم.

اما برخی معتقدند بانک مرکزی در این روزهای پرتلاطم با حراج سکه نقش حائل را ایفا کرد. اما این اقدام ایراداتی نیز داشت که نباید از آن چشم پوشی کرد.

البته وجود سکه های غیربانکی در بازار طلا یکی دیگر از مشکلاتی است که در این سال ها باید مورد توجه بانک مرکزی قرار گیرد، چرا که بسیاری از متقاضیان سکه معتقدند با وجود مهر سکه، فروشندگان در هنگام فروش سکه پاسخگوی آن هستند. سکه توسط غیر بانکی مواجه است

مهر سکه اقدامی ابتکاری بود که توسط برخی از همکاران ابداع شد و آرام آرام به بازار طلا و سکه نیز سرایت کرد.

«محمد کشتی آرای» عضو هیأت امنای کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تحلیل هایی می توان در بازار طلا ارائه کرد و چرا سکه های غیربانکی همچنان برای بازار طلا مشکل ایجاد می کند. مردم با وجود مهر سکه؟ وی گفت: ابتدا باید اعتراف کنم که مهر سکه اقدامی ابتکاری بود که توسط برخی همکاران ابداع شد و کم کم این موضوع در بازار طلا و سکه در حال گسترش بود.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که مهر سکه قانون ندارد. بانک مرکزی همانطور که برای شناسایی آسان اسکناس های تقلبی اقداماتی را انجام داده است باید این موضوع را برای انواع اسکناس نیز پیگیری و اجرا کند. با این حال تشخیص سکه های بانکی و غیربانکی برای فعالان بازار آسان است اما مشتریان و مردم عادی از این مشکل رنج می برند و رنج می برند.

اگر بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روزهای دوشنبه برگزار می کند، انجام نمی داد، بی شک حباب سکه بهار آزادی امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان می رسید.

کشتی آرای با بیان اینکه بازار طلا پس از تلاطم هفته گذشته به مدت دو روز آرام شده بود، گفت: اگر بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روزهای دوشنبه برگزار می کند برگزار نمی کرد، شکی نیست که حباب سکه «بهار آزادی» ظهور می کرد امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان می رسید

وی تاکید کرد: اما اگر تنها ۵ سکه به افرادی که قصد سرمایه گذاری در حراج سکه را دارند فروخته شود، این افراد سکه بهار آزادی را وارد بازار نمی کنند. به عنوان مثال، اگر این فروش آزاد و به تعداد ۱۰۰ یا ۵۰ سکه بود، مطمئناً تعدادی از این سکه ها وارد بازار می شد و می توانست پاسخگوی تقاضا باشد و بازار را از نظر عرضه و تقاضا متعادل کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید توصیه ای به بانک مرکزی در این زمینه داشته باشید تا بانک مرکزی رویکرد خود را تغییر دهد؟ وی گفت: بانک مرکزی سیاست پولی خود را دنبال می‌کند و ما نمی‌توانیم در این زمینه توصیه‌ای کنیم، زیرا هر پیشنهادی از سوی ما ممکن است غیرکارشناسی باشد، اما ممکن است بانک مرکزی اقدامات خود را از مسیر کارشناسی منحرف کند و به نفع مردم باشد مردم و صنعت جواهرسازی

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حباب سکه به حدود ۸.۸ میلیون تومان رسیده است و بدون حراج سکه از سوی بانک مرکزی، این حباب از مرز ۱۰ میلیون تومان نیز عبور می کرد.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: قیمت طلا و سکه نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز متاثر از احساسات افزایش یافت و اونس جهانی ثبات قیمتی را نشان داد. هفته گذشته شاهد افزایش قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی سکه بودیم.

وی افزود: این افزایش قیمت در واقع گسترش حباب سکه بود که نشان از هیجان سیاسی داشت. این در حالی است که تحلیل ها نشان می دهد قیمت جهانی اونس امروز نسبت به روز پنجشنبه ۱۰ دلار و نرخ ارز نسبت به روز پنجشنبه و پس از بیانات مقام معظم رهبری کاهش یافت و این موارد می تواند بازار طلا و سکه را آرام کند.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که آیا هیجانات در بازار طلا فروکش کرده است؟ وی گفت: در چهار هفته گذشته قیمت جهانی هر اونس طلا به ۲۶۸۰ دلار رسید که در هر صورت علت آن مشکلات اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ سود بانکی بود از یک سو و مشکلات خاورمیانه از سوی دیگر برای این افزایش قیمت.

وی ادامه داد: اما در دو هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۳۰ دلار کاهش به ۲۶۵۰ دلار در هر اونس رسید و نوسان داشت. در همان روزهایی که اونس جهانی طلا روند صعودی را به ثبت رساند، نرخ ارز در بازار آزاد تهران ثابت بود. بنابراین در آن زمان اونس جهانی عامل تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی بود. اما پس از آغاز تنش ها در خاورمیانه، نرخ ارز دچار نوسان شد و اونس جهانی شاهد کاهش قیمت بود.

به همان اندازه که شاهد کاهش هیجانات سیاسی هستیم، قیمت طلا و سکه نیز کاهش می یابد

عضو هیئت مدیره کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: با این حال هر دو عامل ذکر شده (اونس جهانی و نرخ ارز) که می توانند بر بازار طلا و سکه تاثیرگذار باشند، امروز روند نزولی از خود نشان می دهند. به همان اندازه که شاهد کاهش هیجانات سیاسی هستیم، قیمت طلا و سکه نیز کاهش می یابد.

خرید و فروش طلا و سکه در شرایط هیجانی توصیه نمی شود. خرید و فروش جواهرات و طلا در اوقات فراغت شما همیشه امکان پذیر است

آیا در پاسخ به این سوال می توان تحلیل روشنی از آینده بازار طلا و سکه ارائه کرد؟ وی گفت: هیچ کارشناسی نمی تواند تحلیلی از اتفاقات آینده ارائه دهد. با این حال، ما همیشه توصیه نسبی می کنیم. خرید و فروش طلا و سکه در شرایط هیجانی توصیه نمی شود. خرید و فروش جواهرات و طلا در اوقات فراغت شما همیشه امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا